به گزارش گروه عبری خبرگزاری برگزیده های ایران، یکی از ویژگیهای همیشگی جامعه مصنوعی رژیم صهیونیستی، وجود شکافهای برجسته اجتماعی بوده است. مهمترین شکافهای موجود در جامعه صهیونیستی در طول ۷۵ سال گذشته عبارت بودند از: شکافهای یهودی ـ عربی، مذهبی ـ سکولار و اشکنازی ـ میزراخی. پس از میانپرده کوتاه دو کابینه وحدت ملی که با شراکت بنیامین نتانیاهو ـ بنی گانتس و سپس یائیر لاپید ـ نفتالی بنت حدود دو سال قدرت را در اختیار داشتند، راستگراترین و مذهبیترین کابینه تاریخ رژیم صهیونیستی از آغاز سال ۲۰۲۳ قدرت را قبضه کرده و دو جناح مذهبی و راست افراطی در آن قدرت چشمگیری پیدا کردهاند.
برنامههای کابینه افراطگرای جدید نتانیاهو شکافهای پیشین را بیش از پیش عمیق ساخته و بهویژه شکاف سکولار ـ مذهبی را بهشدت فعال ساخته است؛ پرونده جنجالی اصلاحات قضایی و حرکت بهسوی مذهبیسازی برخی قوانین و نیز کاهش آزادیهای اجتماعی و توسعه تبعیضهای مختلف باعث شده است اقشار سکولار بهشدت نسبت به آینده خود نگران شوند. اعتراضات شدید ۷ ماه اخیر نیز خود بهخوبی بازنمایاننده این شکاف بوده است.
نیتصان عامیت، رهبر جنبش صهیونیستی جدایی
وقتی صهیونیستها دوپاره میشوند
در این میان جنبش موسوم به «جدایی» که «نیتصان عامیت»، افسر سابق ارتش رژیم صهیونیستی اقدام به راهاندازی آن کرده است، این ایده را مطرح میکند که اختلافات میان دو قشر سکولار و مذهبی درون رژیم صهیونیستی شکلی حلناشدنی به خود گرفته و عملاً در حال به اوج رسیدن است و تداوم وضع موجود، بروز یک جنگ داخلی در داخل سرزمینهای اشغالی را ناگزیر خواهد کرد.
این افسر سابق ارتش رژیم صهیونیستی در روز ۲۶ ژوئیه در مصاحبه با روزنامه معاریو بر شکافهای اجتماعی ناشی از جدال بر سر تصویب اصلاحات قضایی تأکید کرد و افزود: «تقسیم اسرائیل به دو سرزمین جدا از هم کاملاً ضروری است، ما در حال افتادن در ورطه نابودی هستیم، اگر این وضعیت ادامه پیدا کند، از بین خواهیم رفت.»
یهودیان سکولار ساکن سرزمینهای اشغالی عمدتاً با قانون اصلاحات قضایی نخستوزیر بنیامین نتانیاهو که دیوانعالی را از حق لغو قوانین جدید و تصمیمات کابینه براساس معیار «معقولیت» محروم میسازد مخالف هستند، در مقابل اما مذهبیهای ارتدکس و مذهبیهای ملیگرا تا حد زیادی از این قانون حمایت میکنند.
ملی گرایان مذهبی درون کابینه نتانیاهو همچون «ایتامار بن گویر»، وزیر امنیت داخلی و «بتصلائل اصموطریچ»، وزیر دارایی بهدنبال تصویب قوانینی در کنست برای الحاق رسمی کرانه باختری اشغالی و گسترش شهرکسازی غیرقانونی برای یهودیان در سرزمینهای اشغالی متعلق به فلسطینیان هستند.
نقطه اشتراک اصلی این طیف راستگرای افراطی با مذهبیهای ارتدوکس در تلاش برای مذهبیتر کردن زندگی عمومی است، این امر فینفسه باعث میشود سکولارها اقشار سکولار و ملی ـ مذهبی را در مقابل خود ببینند. صهیونیستهای سکولار اما از نفوذ فزاینده دین در دولت میترسند و در هشت ماه گذشته تظاهرات گستردهای را برای جلوگیری از تصویب اصلاحات قضایی، سازماندهی کردهاند.
عامیت معتقد است که پس از اعتراضات اخیر، شرایط بهنحوی پیش رفته است که حرکت خودخواسته بهسوی تجزیه اسرائیل به دو دولت جدید تحت عنوان «اسرائیل جدید» و «پادشاهی یهودا» را میتوان بهعنوان یک گزینه جدی برای برونرفت از وضعیت وخیم سیاسی حاضر مورد بررسی قرار داد، در غیر این صورت ممکن است در آیندهای نزدیک شاهد یک جنگ داخلی میان صهیونیستها با یکدیگر باشیم.
وی که فارغ التحصیل دانشکده فرماندهی داخلی نظامی است، بهعنوان یک افسر چترباز در ارتش رژیم صهیونیستی خدمت کرده است و امروز یک فعال سیاسی به حساب میآید. او طرحی ۵مرحلهای برای تقسیم مسالمتآمیز اسرائیل توسط خود صهیونیستها تدوین کرده است.
عامیت پیشنهاد میکند رژیم صهیونیستی، با توجه به وضعیت پراکندگیهای جمعیتی صهیونیستها در سرزمینهای اشغالی، به دو دولت تقسیم شود؛ یکی با ساختاری دموکراتیک و سکولار در شمال و دیگری با ماهیت محافظهکارانه ـ مذهبی که توسط قوانین یهودی در جنوب اداره میشود.
طبق نظر این افسر سابق ارتش رژیم صهیونیستی، منطقه شمالی قرار است «اسرائیل جدید» نامگذاری شود و قلمروی آن، بلندیهای جولان اشغالی، تا الجلیل علیا و بسیاری از شهرهای دشت ساحلی، از جمله حیفا، نتانیا، تلآویو و ریشون لتصیون را در بر میگیرد.
مناطق باقیمانده از سرزمینهای اشغالی نیز که شامل قدس، بئرشبع، بنیبراک، اشدود، پتخ تیکوا و اشکلون را شامل میشود نیز تحت عنوان «پادشاهی یهودا» دولت جنوبی را تشکیل میدهند که در این طرح جامعه مذهبی را تشکیل خواهند داد.
هر یک از این دو منطقه یک مرز ساحلی به دریای مدیترانه خواهند داشت، در این بین منطقه شمالی شامل مناطق سرسبز کوهستانی است، در حالی که جنوب دارای یک بیابان وسیع و گستردهای است که بزرگتر و متراکمتر از همسایه شمالی است.
این تقسیمبندی برگرفته از میراث یهودیت در قرن ۹ پیش از میلاد است که مدعی وجود ۲ دولت سامره در شمال و پادشاهی یهودا در جنوب سرزمین فلسطین تاریخی است، البته این مناطق با ظهور اسلام دستخوش تحولات مذهبی و جمعیتی زیادی شدند بهطوری که در طول قرنهای بعدی عربهای مسلمان اکثریت جمعیت این سرزمین را تشکیل میدادند و این وضعیت تا زمان تأسیس رژیم جعلی اسرائیل ادامه یافت. در روایات تاریخی یهود ذکر شده است که ساکنان پادشاهی شمالی در زمان پادشاهی حضرت سلیمان شورش کردند و پس از مرگ او پادشاهیای جدید با نام اسرائیل را تأسیس کردند. پسر سلیمان نیز که رِحُبِعام نام داشت نیز در منطقه جنوبی پادشاهی دیگری با عنوان یهودا را تشکیل داد و قدرت را در آن بهدست گرفت.
طرح عامیت برای فروپاشی و تقسیم رژیم صهیونیستی به دو رژیم جدا از هم، برای این جنبش شامل ۵ مرحله است که در نتیجه هر منطقه قانون اساسی و قوانین خاص خود را دارد. وی همچنین تصریح میکند که البته ارتباط این دو منطقه مانند ایالتها در آمریکا خواهد بود و دو منطقه با هم پیمان اتحاد دفاعی خواهند بست. عامیت همچنین در مورد فلسطینیهای ساکن سرزمینهای اشغالی یا همان «عربهای ۱۹۴۸» که ۲۱ درصد جمعیت رژیم صهیونیستی را تشکیل میدهند نیز میگوید آنها از نوعی خودمختاری برخوردار خواهند بود و «میتوانند کشوری تشکیل دهند که در آن بهعنوان شهروندانی با حقوق کاملاً برابر زندگی کنند.»
افزایش اقبال به طرح جدایی
در طول ۷ ماه گذشته، شکاف سکولار ـ مذهبی در فلسطین اشغالی بهحدی افزایش پیدا کرده است که دستکم دو نظرسنجی از سوی نهادهای رسمی رژیم صهیونیستی نیز در همین رابطه برگزار شده است. نخستین نظرسنجی در اوایل ماه آوریل (نیمه فروردین ۱۴۰۲) از سوی شبکه ۱۱ تلویزیون اسرائیل برگزار شد که طبق آن ۱۶ درصد از مشارکتکنندگان با تقسیم اسرائیل به دو سرزمین سکولار و مذهبی موافقت کرده بودند و ۶۳ درصد نیز مخالف این ایده بودند، در این میان، هواداران احزاب اپوزیسیون بیش از هواداران کابینه نتانیاهو از این ایده هواداری میکنند.
در مجموع ۲۵.۷ درصد طرفداران جناح مخالف نتانیاهو با در پیش گرفتن نگاهی جداییطلبانه از تقسیم اسرائیل به دو بخش سکولار و مذهبی حمایت و ۵۶.۴ درصد نیز با آن مخالفت کردهاند. در اردوگاه حامیان نتانیاهو و اصلاحات قضایی تنها ۸ درصد از ایده تقسیم اسرائیل به دو بخش سکولار و مذهبی حمایت و ۷۴.۱ درصد نیز با هرگونه ایده تقسیم اسرائیل مخالفت کردهاند.
نظرسنجی مذکور اما از یک واقعیت عجیب دیگر نیز پرده برمیداشت؛ ۵۵.۱ درصد از هواداران کابینه ائتلافی نتانیاهو مایل به زندگی در منطقه مذهبی یعنی یهودا هستند و تنها ۱۶.۸ درصد از تمایل خود برای ادامه زندگی در اسرائیل جدید بهعنوان یک منطقه سکولار سخن گفتهاند.
دومین نظرسنجی مهم در این زمینه را نیز مؤسسه دموکراسی اسرائیل در ماه ژوئن برگزار کرد که ارقام بهدستآمده در آن نیز با نظرسنجی شبکه ۱۱ هماهنگی زیادی دارد. بهنظر میرسد در صورت تداوم سیاستهای کابینه افراطگرای بنیامین نتانیاهو در آینده درصد بیشتری از صهیونیستها ایده جدایی و تقسیم این رژیم جعلی به دو سرزمین را جدی خواهند گرفت که در این صورت زمینه فروپاشی از درون این رژیم بیش از پیش تقویت خواهد شد.
/+