اولین دوچرخه برقی که نیازی به باتری ندارد!

اولین دوچرخه برقی که نیازی به باتری ندارد!

یک کارآفرین فرانسوی دوچرخه‌ای برقی ساخته است که به جای اتکا به باتری، از ابرخازن برای ذخیره انرژی استفاده می‌کند.

اگر دوچرخه‌سواری روزانه برای شما بسیار چالش‌برانگیز است، ممکن است وسوسه شوید که دوچرخه برقی یا همان دوچرخه الکتریکی را انتخاب کنید.

اما مسئله‌ای که در مورد این دوچرخه‌ها وجود دارد این است که تولید باتری برای‌ آنها منابع طبیعی زیادی مانند لیتیوم یا عناصر کمیاب خاکی مصرف می‌کند؛ منابعی که استخراجشان اغلب تأثیر منفی بر محیط زیست می‌گذارد.

حالا اما آدرین للیه‌ور، کارآفرین فرانسوی، راه حلی پیشگام و پایدار برای حل این معضل طراحی کرده است. این مخترع دوچرخه‌ای برقی به نام «پی-‌پاپ» (Pi-Pop) طراحی و ثبت کرده که نه از باتری‌های لیتیومی، بلکه از ابرخازن‌ها استفاده می‌کند.

به بیان ساده، یک ابرخازن با ذخیره انرژی به روش الکترواستاتیکی یا از طریق شارژ آهسته کار می‌کند. این در مقابل طرز کار باتری لیتیومی است که انرژی را از طریق یک واکنش شیمیایی ذخیره می‌کند.

به عبارت دیگر، یک ابرخازن می‌تواند در صورت نیاز انرژی را خیلی سریع ذخیره و آزاد کند. در مورد دوچرخه، این به معنای ذخیره انرژی در زمانی است که فرد پدال می‌زند یا ترمز می‌کند و از آن برای کمک به کارهای دشوارتر مثل آغاز حرکت یا حرکت در سربالایی استفاده می‌کند.

دوچرخه‌های برقی بی‌زنجیر و بی‌صدا؛ سواره نظام جدید ارتش بریتانیا با الهام از جنگ اوکراین شهردار پاریس: پایتخت فرانسه را به مهم‌ترین شهر «دوچرخه سواری اروپا» تبدیل می‌کنیم

ابداع‌کننده این دوچرخه ۲۰ کیلوگرمی تخمین می‌زند کمک‌هایی که توسط ابرخازن‌های دوچرخه به دوچرخه‌سوار ارائه می‌شود، برای حدود ۸۰ درصد شهرهای اروپایی مناسب است.

مفهوم ابرخازن به خودی خود یک نوآوری جدید نیست. اولین مدل‌های آنها در پایان دهه هفتاد میلادی ساخته شدند و امروزه در سیستم های فتوولتائیک (مانند پنل‌های خورشیدی)، دوربین‌های دیجیتال و برخی خودروهای هیبریدی یا برقی برای بهبود عملکرد به کار می‌روند.

سازندگان دوچرخه جدید می‌گویند هیچ ماده معدنی کمیابی در تولید انرژی برای این دوچرخه استفاده نمی‌شود، زیرا ابرخازن‌ها از کربن، پلیمر رسانا، فویل‌های آلومینیومی و خمیر کاغذ ساخته شده‌اند. موادی که از قبل فرآیندهای بازیافت برای آنها وجود دارد.

شرکت سازنده همچنین ادعا می‌کند یک مزیت دیگر این دوچرخه‌ها، در مقایسه با دوچرخه‌های الکتریکی کلاسیک، این است که نیازی به صبر کردن برای شارژ آنها نیست. علاوه بر آن طول عمر ابرخازن نیز بین ۱۰ تا ۱۵ سال است (در مقایسه با ۵ یا ۶ سال برای یک باتری لیتیومی).

این دوچرخه که اکنون طرحی از نسل سوم آن در دست ساخت است، در حال حاضر در شهر اورلئان فرانسه مونتاژ می‌شود.شرکت سازنده که ۲۵ کارمند دارد در حال حاضر ۱۰۰ دوچرخه در ماه تولید می‌کند و بنا دارد تا سال ۲۰۲۴ تعداد دوچرخه‌های تولیدی خود را تا ماهانه یک هزار عدد برساند.

این در حالی است که مسئولان آن می‌خواهند تا سال ۲۰۲۵ بازار اروپا را نیز هدف قرار دهند.

مطابق داده‌های دفتر آمار اتحادیه اروپا، یورواستات، کشورهای عضو این اتحادیه در سال گذشته ۱.۲ میلیون دوچرخه الکتریکی و ۵.۲ میلیون دوچرخه غیرالکتریکی وارد کرده است.

۲۲۷۲۲۷

حتما بخوانید : جعل یا واقعیت؟/ عکس

برگزیده های ایران

admin

Share
Published by
admin

Recent Posts

چرا گیربکس چینی؟ بررسی مزایا و معایب نسبت به برندهای دیگر

گیربکس‌های چینی به دلیل قیمت پایین، دسترسی آسان و تنوع بالا مورد توجه قرار گرفته‌اند…

3 هفته ago

لیستی از هتل های محبوب سنگاپور از نگاه بوکینگ

شاید برای شما جالب باشد که بدانید سنگاپور جزو کشور هایی می‌ باشد که با…

1 ماه ago

فرق میسلار واتر و تونر

پاک نکردن آرایش، میتونه آسب های متعددی به پوستت بزنه، اولین و مهم ترین آسیب…

1 ماه ago

نیکزاد: تأثیر ۶۰ درصدی معدل در کنکور مطالبه متخصصان بود

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: تأثیرگذاری ۶۰ درصد معدل در کنکور، درخواست و مطالبه…

2 ماه ago

تدارک ویژه رادیو برای سالروز میلاد حضرت امام حسن عسکری (ع)

شبکه‌های مختلف رادیویی در آستانه فرا رسیدن سالروز میلاد حضرت امام حسن عسکری (ع) برنامه‌های…

2 ماه ago

سقوط ۲ پله‌ای تیم ملی فوتسال در رده‌بندی جدید فیفا

تیم‌های ملی فوتسال مردان و بانوان ایران در رده‌بندی جدید فیفا دچار تنزل رتبه شدند.

2 ماه ago