البرز

ایران بزرگترین ذخیره سلولی خاورمیانه را دارد

به گزارش برگزیده های ایران از کرج، مرتضی ضرابی، مدیر عامل بانک بند خون ناف رویان، ظهر امروز در نشست با اصحاب رسانه که در یکی از بیمارستان‌های البرز برگزار شد، با اشاره به اینکه بانک خون بند ناف از سال ۸۴ با هدف تامین سلول‌های بنیادی برای مصارف درمانی راه اندازی شد، گفت: طی سال‌های فعالیت بیش از ۱۷۰ هزار نمونه خون بند ناف در کل کشور ذخیره سازی شده و در موارد و مختلف مورد استفاده قرار گرفته است.

ضرابی با اشاره به اینکه ۳۱ دفتر نمایندگی در کل کشور به جمع آوری نمونه‌های بند خون ناف می‌پردازند، افزود: این نمونه‌ها از کل کشور جمع آوری و به بانک خون بند ناف رویان در تهران انتقال می‌یابند و پس از جداسازی سلول‌های بنیادی ذخیره سازی صورت می‌گیرد.

وی مهم‌ترین کارکرد سلول‌های بنیادی بند خون ناف را در درمان بیماری‌های بدخیم خصوصاً بیماری‌هایی با منشأ خونی عنوان کرد و یادآور شد: خون بند ناف در جفت جریان دارد و بعد از تولد نوزاد به عنوان زباله بیولوژیکی دور ریخته می‌شود. این سلول‌های بنیادی خون‌ساز می‌توانند به سلول‌های بنیادی خونی تبدیل شوند و در بیماری‌هایی چون تالاسمی، انواع سرطان خون، کم خونی‌های مادرزادی و انواع نقص سیستم ایمنی مورد استفاده قرار بگیرند.

وی با اشاره به اینکه تا کنون در کل کشور بیش از ۲۵۰ پیوند با استفاده از سلول‌های بنیادی خون بند ناف انجام شده، تصریح کرد: سهم مرکز رویان از نمونه‌هایی که از خون بند ناف در رویان استفاده شده نزدیک به ۱۰۰ نمونه است.

ضرابی با بیان اینکه متخصصان معتقدند پتانسیل درمان بیش از ۸۰ نوع بیماری با استفاده از خون بند ناف وجود دارد، گفت: در حال حاضر به جز بیماری‌های خونی، برای بیماری‌های غیر خونی نیز از خون بند ناف استفاده می‌شود که این کار در مرحله کارآزمایی بالینی است. در بیماری‌های غیر خونی چون فلج مغزی اطفال، اوتیسم، اس‌ام ای، دیابت نوع یک، آرتروز، سکته‌های قلبی نیز کارآزمایی بالینی در حال انجام است. به نظر می‌رسد ظرف سه تا پنج سال آینده بتوانیم از سلول درمانی در درمان این بیماری‌ها و کمک به بهبودشان استفاده شود.

به گفته وی بر اساس شواهد، کارآزمایی‌های بالینی توانسته در کودکان دچار فلج مغزی بسته به نوع و میزان ناتوانی موثر باشد. کودکانی که در تکلم، بینایی و حرکت مشکل داشته‌اند تا حد زیادی بهبود یافته‌اند.

وی ادامه داد: حتی مواردی موجود است که کودکی که فقط قادر به حرکت به صورت خزیدن بوده با سه مرتبه تزریق سلول‌های بنیادی قادر به راه رفتن به وسیله واکر شده است یا کودکی که هیچ تکلمی نداشته توانسته حروف را بیان کند.  بنابراین تاثیر پذیری بسته به شدت بیماری متفاوت است و با تکرار تزریق سلول‌های بنیادی بین دو تا چهار بار تاثیر گذاری مشهود است.

این مقام مسؤول افزود: به دلیل بومی بودن دانش ذخیره سازی سلول‌های بنیادی در ایران درخواست‌هایی از کشورهای همسایه برای راه اندازی بانک خون بند ناف در آن کشورها داریم و نمونه‌هایی از خارج از کشور نیز در ایران ذخیره شده است. بنابراین جایگاه ایران در این زمینه مطلوب است ولی در زمینه استفاده از این سلول‌های بنیادی باید تلاش‌های بیشتری صورت بگیرد.

وی با اشاره به برنامه‌های توسعه ذخایر منابع  سلول‌های بنیادی گفت: درصددیم تا بانک منابع سلول‌های بنیادی که شامل مغز استخوان، خون محیطی، بند ناف و پالپ دندان شیری می‌شود را راه اندازی کنیم.

وی با اشاره به راه اندازی پالایشگاه محصولات زایمانی در آینده نزدیک گفت:  امروزه مشخص شده آنچه که بعد از تولد نوزاد به عنوان زباله دور ریخته می‌شود قابل فرآوری است. خون و بافت بند ناف، پرده‌ها و مایع جنینی می‌تواند در پزشکی مورد استفاده قرار بگیرد بنابراین راه اندازی پالایشگاه محصولات زایمانی که در نوع خود در کشور بی نظیر است را مد نظر داریم. زیر ساخت‌های آن نیز آماده شده و تا سال آینده به طور کامل به بهره برداری می‌رسد.

وی افزود: خون بند نافی که در بانک عمومی خون و با رضایت خانواده‌ها ذخیره می‌شود می‌تواند برای درمان بیماری‌ها در سطح جامعه مورد استفاده قرار بگیرد ولی در بانک خصوصی متعلق به خانواده است.

انتهای پیام/ب


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا