اخبار روز

اثرات مثبت ال‌نینو بر منابع آبی مشترک مرزهای شرقی/ بارش فرانرمال در حوضه هیرمند و هامون

اثرات مثبت ال‌نینو بر منابع آبی مشترک مرزهای شرقی/ بارش فرانرمال در حوضه هیرمند و هامون

– اخبار اقتصادی –

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برگزیده های ایران، احد وظیفه رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی اظهار کرد:‌ با ادامه رشد ناهنجاری ال‌نینو و تغییرات در سایر شاخصهای دورپیوندی، آخرین خروجی مدل‌های پیش‌بینی فصلی هواشناسی نشان می‌دهد در پاییز امسال بارش تجمعی در حوضه‌های آبریز هیرمند و هامون در افغانستان با احتمال زیاد در حد نرمال تا بیش از نرمال خواهد بود.

وی افزود:‌ بر اساس این مدل‌ها با احتمال ۴۰ تا ۶۰ درصد تقریباً کل مساحت افغانستان در ماههای نوامبر و دسامبر  و ژانویه بارشهای نرمال تا فرانرمال خواهد داشت و در ماه نوامبر با احتمال ۵۰ تا ۷۰ درصد در حد نرمال تا بیش از نرمال برآورد می‌شود.

ال‌نینو قوی در راه ایران

وی ادامه داد: به‌طور کلی برآیند خروجی مدلهای پیش‌بینی فصلی نشان می‌دهد که حوضه‌های آبریز رودخانه هیرمند و تالاب هامون در چندماهه نخست سال آبی جدید، با احتمال ۴۰ تا ۷۰ درصد بارش تجمعی در حد نرمال تا بیشتر از نرمال خواهند داشت.

وی یادآور شد: با عدم ورود آب از افغانستان و رخداد خشکسالی طولانی‌مدت بسیار شدید و استثنایی در حوضه هامون، بستر دریاچه کاملاً خشک شده و در زمان حاضر کانون خیزش گردوخاک شرق کشور است.

/+

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا