فرهنگ و هنر

بازخوانی فضای انتخاباتی بعد از شهادت شهید رجایی در سال ۱۳۶۰/ هاشمی رفسنجانی و موسوی از آیت‌الله خامنه‌ای حمایت کردند

بازخوانی فضای انتخاباتی بعد از شهادت شهید رجایی در سال ۱۳۶۰/ هاشمی رفسنجانی و موسوی از آیت‌الله خامنه‌ای حمایت کردند

به گزارش خبرگزاری برگزیده، روز شنبه ۲۱ شهریور ۱۳۶۰ سیزده روز پس از شهادت محمدعلی رجایی رئیس‌جمهور وقت در اثر انفجار دفتر نخست‌وزیری به دست نفودی‌های سازمان تروریستی منافقین(مجاهدین خلق)، وزارت کشور با انتشار اطلاعیه‌ای دستور برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری را صادر کرد. بنا بر این اطلاعیه‌ داوطلبان از همان روز تا دو روز بعد یعنی دوشنبه ۲۳ شهریور باید برای ثبت‌نام شخصا به ستاد انتخابات مستقر در وزارت کشور مراجعه می‌کردند.

در آن برهه ۴۴ نفر برای ریاست جمهوری ثبت‌نام کردند که نهایتا شورای نگهبان روز شنبه ۲۸ شهریور ۵ نفر از آنان را احراز صلاحیت کرد. این افراد عبارت بودند از: آیت‌الله مهدوی کنی، سید علی‌اکبر پرورش، حجت‌الاسلام خامنه‌ای، سید رضا زواره‌ای، دکتر حسن غفوری.

بازخوانی فضای سومین دور انتخابات ریاست‌جمهوری در سال 1360/ هاشمی رفسنجانی و موسوی از آیت‌الله خامنه‌ای حمایت کردند

تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری از یک‌شنبه ۲۹ شهریور ۱۳۶۰ اوج گرفت و پوسترهای دست‌نویس، اعلامیه‌های پشتیبانی، توزیع عکس نامزد انتخاباتی از جمله فعالیت‌هایی بود که در این راستا انجام ‌شد. همچنین گروه‌هایی با نوشتن شعار بر دیوارها به نفع نامزد انتخاباتی خود وی را به دیگران توصیه کردند.

ائتلاف احزاب در پشتیبانی از کاندیداتوری آیت‌الله خامنه‌ای

روز دوشنبه ۳۰ شهریور ۶۰ روزنامه کیهان از اعلام پشتیبانی جمعیت‌ها و گروه‌ها از نامزدی آیت‌الله خامنه‌ای برای ریاست‌جمهوری خبر داد. و نوشت: «نکته‌ی جالب در مورد انتخابات این دوره‌ی ریاست‌جمهوری این است که تاکنون کلیه‌ی تبلیغات به نفع حجت‌الاسلام سید علی خامنه‌ای نماینده‌ی امام در شورای عالی دفاع، نماینده‌ی مجلس و امام‌جمعه‌ی تهران است… از هم‌اکنون چنین برمی‌آید که انجمن‌های اسلامی و بسیاری از مردم تصمیم خود را برای رای دادن به یک نامزد گرفته‌اند. این نامزد با توجه به شواهد، خبرها و آن‌چه از پوسترها و دست‌نوشته‌ها برمی‌آید امام‌جمعه‌ی تهران حجت‌الاسلام خامنه‌ای است.» اما نکته‌ی قابل تامل‌تری که کیهان به آن پرداخت اظهار نظر یکی از نامزدها در حمایت از ایشان بود: «دکتر حسن غفوری فرد وزیر نیرو و یکی از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری طی مصاحبه‌ای با روزنامه‌ی جمهوری اسلامی ارگان حزب جمهوری اسلامی اعلام کرده است که ما همه به آیت‌الله خامنه‌ای (در انتخابات ریاست‌جمهوری) رای خواهیم داد.»

روزنامه‌ی جمهوری اسلامی ارگان حزب جمهوری اسلامی نیز صبح چهارشنبه ۱ مهر ۱۳۶۰با انتشار تیتر سبزرنگ «حمایت یکپارچه خط امام از کاندیداتوری حجت‌الاسلام خامنه‌ای» خبر ائتلاف بزرگ در مورد تعیین نامزد مشترک را اعلام کرد. به گزارش همین روزنامه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، روحانیت مبارز، حزب جمهوری اسلامی، مجاهدین انقلاب اسلامی، سازمان فجر اسلام، انجمن اسلامی معلمان و جامعه انجمن‌های اسلامی بازار «بر نامزدی حجت‌الاسلام خامنه‌ای به توافق رسیده و وی را به عنوان نامزد مشترک معرفی کرده‌اند.»

همچنین انجمن اسلامی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز طی اطلاعیه‌ای جداگانه از نامزدی آیتالله خامنه‌ای حمایت کرد.

حمایت چند شخصیت سیاسی مذهبی از ریاست‌جمهوری خامنه‌ای

حمایت از آیت‌الله خامنه‌ای در سومین دوره‌ی انتخابات ریاست‌جمهوری به ائتلاف احزاب و گروه‌ها ختم نشد، بلکه چند چهره‌ی مهم سیاسی نیز به طور جداگانه در حمایت از ایشان اظهار نظر کردند. چند تن از بارزترین این چهره‌ها عبارت بودند از: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رئیس وقت مجلس، مهندس میرحسین موسوی وزیر وقت امور خارجه و حجت‌الاسلام معادیخواه وزیر وقت ارشاد اسلامی و حجت‌الاسلام محسن مجتهد شبستری نماینده‌ی وقت مجلس شورای اسلامی.

هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در حمایت از ریاست‌جمهوری آیت‌الله خامنه‌ای گفت: «آقای خامنه‌ای را (برای ریاست‌جمهوری) شایسته‌ترین می‌دانم… آقای خامنه‌ای یک نمونه‌ی مسلمان جامعی است که انسان می‌خواهد.»

مهندس میرحسین موسوی وزیر امور خارجه نیز در گفت‌وگو با روزنامه‌ی جمهوری اسلامی این‌طور حمایت خود را از ایشان ابراز کرد: «خامنه‌ای جزو کسانی است که انقلاب را با تمام وجود خود تجربه کرده است.»

حجت‌الاسلام معادیخواه اظهار داشت: «آقای خامنه‌ای را به عنوان یک چهره‌ای که مظهر حکومت اسلامی است می‌بینم.»

و حجت‌الاسلام محسن مجتهد شبستری هم گفت: «شرایطی که در قانون اساسی برای ریاست‌جمهوری آمده در آقای خامنه‌ای به طور اکمل وجود دارد.» (کیهان؛ پنج‌شنبه ۲ مهر ۱۳۶۰)

۲۳۲۵۹

برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا