سایت خبری
famaserver
  • صفحه اصلی
  • اخبار استانها
  • اخبار روز
  • اخبار تکنولوژی
  • اخبار ورزشی
  • بازار مالی
  • گردشگری
  • اقتصادی
  • بین الملل
سایت خبری
برترین عناوین خبری
  • خرید بیمه: سنتی یا آنلاین؟ کدامیک تجربه بهتری برای مشتریان ایجاد می‌کند؟

سرتیتر خبرها

کاپیتان تیم ملی والیبال بلژیک به سرطان مبتلا شد

22 ساعت پیش

سناریوی از پیش‌نوشته‌ شده؛ روایت مربی کاتای ایران از اتفاقات جهانی کاراته

22 ساعت پیش

برگزاری دوره تخصصی تربیت مربی مهارت‌های ذهنی برای ورزشکاران نخبه

22 ساعت پیش

پاریزی: به دلیل کسالت استعفا کردم/ هیچ اختلافی با هیئت مدیره مس نداشتم

22 ساعت پیش

واکنش مصری‌ها به برگزاری دیدار با ایران به نام همجنسگرایان

22 ساعت پیش

دبیر انجمن پاراشمشیربازی منصوب شد

22 ساعت پیش

ورود استقلال به رشته دوچرخه‌سواری

22 ساعت پیش

رایزنی نافرجام مصری‌ها با ایران برای بازی دوستانه!

22 ساعت پیش

بارکلی: NBA خسته‌کننده شده است/ تاندر همه تیم‌ها را کتک می‌زند!

22 ساعت پیش

درخواست استقلال از سازمان لیگ برای تعویق دیدار با فولاد هرمزگان

22 ساعت پیش

Home » بازی ویدیویی در حکمرانی فرهنگی؛ از سرگرمی تا پیشران فرهنگی

بازی ویدیویی در حکمرانی فرهنگی؛ از سرگرمی تا پیشران فرهنگی

زمان انتشار: 15 مهر 1404 ساعت 17:16

دسته بندی: فرهنگ و هنر

شناسه خبر: 695556

زمان مطالعه: 8 دقیقه

بازی ویدیویی در حکمرانی فرهنگی؛ از سرگرمی تا پیشران فرهنگی

بازی ویدیویی در حکمرانی فرهنگی؛ از سرگرمی تا پیشران فرهنگی

دو موضع‌گیری اخیر دکتر حسین انتظامی، معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و یادداشت‌هایی که در کانال تلگرامی خود منتشر کرده، تصویری روشن از نسبت بازی ویدیویی با حکمرانی فرهنگی، توسعه سرمایه‌گذاری و تحول ساختاری در نهادهای فرهنگی را روشن می‌کند و نشان‌ می‌دهد صنعت بازی در کشور سزاوار تأملی و تعامل بیشتری  از سوی نهادهای تصمیم‌ساز است.

۱. از سرگرمی به سبک زندگی

نقطه عزیمت در نگاه حسین انتظامی، تغییر پارادایمی در جایگاه بازی‌های ویدیویی است. او با اشاره به روند جهانی رشد این صنعت (افزایش سن و زمان استفاده، نقش تربیتی و آموزشی و ارزش اقتصادی)، تأکید می‌کند که دیگر نمی‌توان بازی را صرفاً یک ابزار سرگرمی دانست. بلکه برای بسیاری از نسل‌های جدید، بازی نوعی زیست‌جهان دوم شده و حتی خود زندگی است. چنین تحولی اگر نادیده گرفته شود، بی‌توجهی ما به آن، نه‌فقط انفعال فرهنگی بلکه عقب‌ماندگی تمدنی در پی خواهد داشت.
 

۲. بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای؛ نهاد پیشران یا نهاد گرفتار؟

انتظامی به عنوان معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ  و در عمل موثرترین معاونت سیدعباس صالحی در وزارتخانه مطبوعش با نگاهی انتقادی، به نارسایی ساختار فعلی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای می‌پردازد و پیشنهاد بازنگری در اساسنامه آن را مطرح می‌کند. او معتقد است این بنیاد می‌تواند نمونه‌ای پیشرو برای حرکت به سوی حکمرانی پلتفرمی در حوزه فرهنگ باشد. اما ساختارهای صلب و سنتی وزارتخانه‌ها (مانند تقسیم‌بندی براساس قالب‌هایی چون کتاب، سینما، موسیقی و …) مانع از درک و همراهی با این واقعیت نوظهور شده‌اند.

در این چارچوب، نگاه “قالب‌محور” دیگر پاسخگو نیست؛ بلکه باید با مدل‌های سیال، مشارکتی و منعطف وارد میدان شد. بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای می‌تواند آغازگر یک تغییر ساختاری بزرگ‌تر باشد که به جای رقابت میان بخش‌های سنتی و نوظهور، بر هم‌افزایی چندوجهی استوار باشد.
 

۳. از خرج‌کردن دولتی تا جذب سرمایه هوشمند

یکی از نقاط تأکید کلیدی، نقد روش‌های رایج توزیع منابع دولتی برای تولیدات فرهنگی است. دکتر انتظامی صراحتاً از «پروژه‌بگیران حرفه‌ای» یاد می‌کند که منابع را جذب و بدون اثربخشی، مصرف می‌کنند. در مقابل، راه‌حل او تکیه بر جذب سرمایه به‌ویژه از بخش خصوصی است.

او در این زمینه از تجربه رویداد سرمایه‌گذاری در تولید بازی‌های مقاومت که چندی پیش در اصفهان برگزار شد، یاد می‌کند که در آن، قراردادهایی به ارزش حدود ۵۰ میلیارد تومان در حوزه بازی‌های با موضوع مقاومت بسته شد. او این تجربه را نمادی از امکان‌پذیری شکل‌دهی به بازار واقعی بازی‌های بومی می‌داند و مشارکت اتاق بازرگانی در میزبانی این رویداد را نیز نشانه‌ای از ورود نهادهای اقتصادی به حمایت از فرهنگ دیجیتال.

۴. بازی؛ ابزار دیپلماسی فرهنگی

در میان ابعاد مختلف مطرح‌شده، یکی از برجسته‌ترین موارد، نقش بازی‌های ویدیویی در تقویت قدرت نرم و صدور مفاهیم تمدنی است. همان‌طور که ایران زمانی در عرصه سینما الهام‌بخش بود، اکنون می‌تواند با تمرکز بر حوزه‌های نوین مانند بازی و انیمیشن، نقش الهام‌بخشی خود را در سطح جهانی بازتعریف کند.

بازی، برخلاف کتاب یا تئاتر، زبانی جهانی دارد که می‌تواند مفاهیم عمیق فرهنگی، ارزشی و تمدنی را در بستری تعاملی و ملموس منتقل کند. چنین ظرفیتی، نیازمند نگاه استراتژیک، فراتر از مصرف‌گرایی داخلی است.

۵. ضرورت تغییر در مدل حکمرانی فرهنگی

نکته مهم دیگر، تأکید بر این است که نهادهای سیاست‌گذار و تنظیم‌گر نباید خود به تولیدکننده تبدیل شوند، بلکه باید مسیر را برای تولیدکنندگان مستقل هموار کرده و به تسهیل‌گر زیست‌بوم فرهنگی تبدیل شوند. مدل‌هایی مانند عضویت ضربدری مدیران عامل بنیاد انیمیشن و بازی، یا پیشنهاد شکل‌گیری روابط چندجانبه، گامی در جهت خروج از مدیریت جزیره‌ای و حرکت به سمت حکمرانی شبکه‌ای و پلتفرمی است.

در مجموع آنچه پر واضح است اینکه، نگاه دکتر حسین انتظامی به بازی‌های ویدیویی، صرفاً ناظر به یک رسانه نوین نیست، بلکه بیانیه‌ای برای بازتعریف حکمرانی فرهنگی در عصر دیجیتال است. در این نگاه، بازی نه‌فقط یک صنعت، بلکه یک پیشران فرهنگی، اقتصادی، فناورانه و تمدنی است؛ و از همین روست که نهادها و دستگاه‌های فرهنگی باید برای آن ساختاری نو و هم‌افزا طراحی کنند.

حتما بخوانید : معرفی داوران بخش بین‌الملل جشنواره فیلم‌های کودکان‌ونوجوانان؛ پوران درخشنده، غزل شاکری و…
برچسب ها
بازی رایانه‌ای توسعه فرهنگی حسین انتظامی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
اشتراک گذاری

اخبار مرتبط

  • طعنه وزیر فرهنگ و ارشاد به تندروها
    طعنه وزیر فرهنگ و ارشاد به تندروها 17 ساعت پیش
  • کمانچه‌ای که وطن را صدا زد/ درخشش فرج‌پوری در سومین کنسرت پاییزه ارکستر ملی
    کمانچه‌ای که وطن را صدا زد/ درخشش فرج‌پوری در سومین کنسرت پاییزه ارکستر ملی 17 ساعت پیش
  • دو استاد هنرهای تجسمی در «دید آر»/ فرصتی که نباید از دست داد!
    دو استاد هنرهای تجسمی در «دید آر»/ فرصتی که نباید از دست داد! 17 ساعت پیش
  • تازه‌ترین استوری بیمارستان کسری/ توضیحات احمد محبی‌آشتیانی، پزشک و از دوستان رضا امیرخانی
    تازه‌ترین استوری بیمارستان کسری/ توضیحات احمد محبی‌آشتیانی، پزشک و از دوستان رضا امیرخانی 17 ساعت پیش

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی موضوعات

  • آذربایجان شرقی 1487
  • آذربایجان غربی 1357
  • اجتماعی 15588
  • اخبار استانها 0
  • اخبار تکنولوژی 272
  • اخبار روز 15443
  • اخبار ورزشی 20720
  • اردبیل 903
  • اصفهان 1616
  • اقتصادی 8213
  • البرز 809
  • ایلام 584
  • بازار مالی 31
  • بوشهر 485
  • بین الملل 5627
  • تبلیغات 51
  • تهران 746
  • چند رسانه ای 0
  • چهارمحال و بختیاری 1455
  • خراسان رضوی 1161
  • خراسان شمالی 716
  • خوزستان 1042
  • زنجان 653
  • سبک زندگی 378
  • سلامت 3525
  • سمنان 1185
  • سیاسی 12668
  • سیستان و بلوچستان 491
  • عکس 329
  • علمی و فناوری 7632
  • فارس 1244
  • فرهنگ و هنر 19484
  • قزوین 770
  • قم 853
  • کاریکاتور 452
  • کردستان 940
  • کرمان 1877
  • کرمانشاه 1232
  • کهگیلویه و بویراحمد 1299
  • گردشگری 12
  • گلستان 451
  • گیلان 1139
  • لرستان 1161
  • مازندران 897
  • مرکزی 563
  • مناطق آزاد 218
  • هرمزگان 1345
  • همدان 256
  • یزد 30

جدیدترین مقالات

  • کاهش چربی شکم با دنبه گوسفندی؟/ نظر دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت
    کاهش چربی شکم با دنبه گوسفندی؟/ نظر دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت 19 ساعت پیش
  • چرا بعضی مواقع محل ناف در بدن انسان بو می‌دهد؟/ ناف یک نفر میزبان باکتری‌ای بود که قبلا فقط در خاک ژاپن دیده شده بود
    چرا بعضی مواقع محل ناف در بدن انسان بو می‌دهد؟/ ناف یک نفر میزبان باکتری‌ای بود که قبلا فقط در خاک ژاپن دیده شده بود 19 ساعت پیش
  • موج آنفلوآنزا در کشور؛ مصرف این دارو برای کودکان ممنوع
    موج آنفلوآنزا در کشور؛ مصرف این دارو برای کودکان ممنوع 19 ساعت پیش
  • مردم وام‌های بانکی را صرف چه کارهایی می‌کنند؟
    مردم وام‌های بانکی را صرف چه کارهایی می‌کنند؟ 19 ساعت پیش
  • آنفلوآنزا وضعیت این استان را قرمز کرد؛ جهش ۶ برابری در سه روز
    آنفلوآنزا وضعیت این استان را قرمز کرد؛ جهش ۶ برابری در سه روز 19 ساعت پیش

لینکهای پیشنهادی

هاست ویندوز | هاست لاراول | سرور مجازی | دانلود رایگان نرم افزار |  مشاوره رایگان راه اندازی کافه | آموزش زبان آلمانی |

بهترین آژانس مسافرتی و هواپیمایی تهران | قیمت تتر امروز

کلیه حقوق مادی و معنوی محفوظ میباشد .@2025