به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران از گرگان، رانندگان تاکسی سالهاست با مشکلات زیادی از جمله گرانی هزینه بنزین، فرسودگی ناوگان تاکسیرانی، عدم ساماندهی مسافربرهای شخصی، فرایند طولانی افزایش کرایههای سالانه، افزایش قیمت لوازم مورد نیاز تاکسی و دهها مشکل دیگر دست و پنجه نرم میکنند، شیوع ویروس کرونا نیز طی دو سال گذشته بر بار مشکلات رانندگان تاکسی افزوده است تا جایی که درآمد تاکسیرانان کاهش چشمگیری داشته است، در اینمیان وضعیت رانندگان در استان و شهرهای کوچک به مراتب دشوارتر است.
تاکسیها بیشترین درصد نیاز مردم به حمل و نقل و جابهجایی در شهرها را به خود اختصاص میدهند اما سالهاست رانندگان تاکسی در بندرگز از دریافت خدمات حداقلی همچون بیمه تأمین اجتماعی محروم هستند نیمی از رانندگان تاکسی در بندرگز تنها به دلیل مصوب شدن یک قانون در سالهای گذشته نمیتوانند از بیمه تأمین اجتماعی برخوردار شوند و رانندگان جدید برای پوشش بیمه خود همواره با سایت بسته مواجه میشوند.
*بسته بودن سایت تأمین اجتماعی برای بیمه رانندگان تاکسی/ عدم برخورداری رانندگان تاکسی از تسهیلات مناسب برای تعویض و نوسازی خودرو
در همین رابطه یک راننده تاکسی در بندرگز با سابقه حدود ۱۵ سال با اشاره به مشکلات بیشمار رانندگان تاکسی در گفتگو با خبرنگار برگزیده های ایران اظهار کرد: نیمی از رانندگان تاکسی در بندرگز بیمه نیستند زمانی که برای پیگیری بیمه به سازمان تأمین اجتماعی مراجعه میکنیم با سایت بسته مواجه میشویم.
علی احمدی تصریح کرد: در حال حاضر من و بسیاری از همکاران بیمه مشاغل آزاد هستیم و ماهانه ۵۰۰ هزار تومان به حساب اداره تأمین اجتماعی واریز میکنیم.
وی یکی از مشکلات رانندگان را فرسودگی تاکسیها عنوان کرد و افزود: مدل ماشین من برای سال ۱۳۸۶ میباشد بایر برای خرید ماشین جدید ۱۳۰ میلیون تومان نقدی واریز شود تا بتوانیم تاکسی خود را تعویض کنیم متأسفانه در این رابطه تسهیلاتی به رانندگان تاکسی ارائه نمیشود باید تسهیلات مناسبی برای تعویض تاکسی به رانندگان تخصیص یابد.
راننده تاکسی بندرگزی بیان کرد: در گذشته لاستیک و روغن به نرخ تعاونی به تاکسیداران پرداخت میشد اما در حال حاضر تمام هزینهها آزاد شده که این امر بر مشکلات رانندگان افزوده است.
*نیمی از رانندگان بندرگزی فاقد بیمه تأمین اجتماعی هستند/ فعالیت ۱۱۰ راننده تاکسی در بندرگز
مسوول واحد تاکسیرانی شهرداری بندرگز در خصوص وضعیت رانندگان تاکسی این شهر در گفتگو با خبرنگار برگزیده های ایران اظهار کرد: در بندرگز ۱۰۳ دستگاه تاکسی با ۱۱۰ نفر راننده تاکسی وجود دارد.
مرتضی صباغیان با بیان اینکه نیمی از رانندگان تاکسی در بندرگز بیمه نیستند، تصریح کرد: چند سالی است پیگیر مطالبه رانندگان در خصوص وضعیت بیمه آنها هستیم متأسفانه سازمان تامین اجتماعی چند سالی است لیست را بروز رسانی نکرده تا افراد جدید را معرفی کنیم.
وی افزود: در شرایط پاندمی کرونا شرایط برای بسیاری از رانندگان بسیار مشکل شده است و باید مسوولان توجه ویژهای به مشکلات این قشر داشته باشند.
مسوول واحد تاکسیرانی شهرداری بندرگز در خصوص تسهیلات برای نوسازی تاکسیهای فرسوده گفت: چند سالی است برای نوسازی تاکسی تسهیلات بانکی به رانندگان تعلق نمیگیرد، برای خرید تاکسی حدود ۱۳۰ میلیون تومان باید نقدأ توسط راننده تاکسی پرداخت شود این مقدار پول در توان رانندگانی که در شهر کوچکی همچون بندرگز فعالیت میکنند و درآمد آنها پایین میباشد، نیست و در این رابطه بانکها نیز تسهیلاتی ارائه نمیدهند.
صباغیان خاطرنشان کرد: چند بار از تولیدکننده لاستیک خودروها درخواست کردیم تا لاستیکها را با شهرداری با نرخ دولتی حساب کنند اما هنوز پاسخی دریافت نشده است.
* منابع پرداخت شده از محل یارانهها جوابگوی رانندههایی که در حال حاضر میخواهند تحت پوشش بیمه درآیند، نیست
به گفته رئیس تأمین اجتماعی بندرگز ۵۱۴ نفر راننده در این شهرستان فعالیت میکنند که از این تعداد ۱۴۱ نفر راننده درونشهری که شامل تاکسی و آژانسها هستند و ۳۷۳ نفر هم رانندگان برونشهری که شامل کامیون و اتوبوس میشوند حمل و نقل بار و مسافر در بندرگز را انجام میدهند و یک هزار و ۵۴ نفر هم افراد تبعی مثل فرزند، همسر، پدر و مادر ۵۱۴ نفر راننده بندرگزی تحت پوشش بیمه هستند و در مجموع یک هزار و ۶۶۴ نفر از رانندگان اصلی و تبعی درونشهری و برونشهری تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار دارند.
علی عرب با بیان اینکه دو نوع راننده درونشهری و برونشهری در سازمان تأمین اجتماعی تعریف شده است، افزود: از سال ۱۳۸۷ با تصویب مجلس شورای اسلامی، رانندگان درونشهری مشمول قانون تأمین اجتماعی قرار گرفتند و براساس قانون هدفمندسازی یارانهها و توافقی که بین سازمان هدفمندسازی یارانهها، ستاد سوخت کشور، سازمان برنامهریزی و تأمین اجتماعی توافق شد ۵۰ درصد حق بیمه رانندگان تاکسی از محل هدفمندسازی یارانهها تأمین و همه ساله اعتبار آن در بودجه کشور منظور شود و ۵۰ درصد دیگر توسط شخص راننده به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت شود.
وی بیان کرد: در حال حاضر ۱۴۱ نفر راننده درونشهری از کمک دولت استفاده و تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی هستند با توجه به اینکه در چند سال اخیر منابع پرداخت شده از محل یارانهها جوابگوی کل رانندههایی که در حال حاضر میخواهند تحتپوشش بیمه درآیند نیست اواخر سال ۱۳۹۹ بخشنامهای تلخیص شده از سوی سازمان تأمین اجتماعی مصوب و فروردین ۱۴۰۰ به سازمانهای تأمین اجتماعی در کشور ابلاغ شد مبنی بر آنکه رانندگان تاکسی که به تازگی قصد بیمه شدن دارند بیمه آنها آزاد و ۲۷ درصد است ولی برای رانندگان قدیمی با توجه به اینکه بودجه آن در کشور لحاظ شده و به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت میشود هم چنان این افراد تحت پوشش سازمان هستند.
رئیس اداره تأمین اجتماعی بندرگز با اشاره به این موضوع که مسوولان کلان کشور و تأمیناجتماعی تاکنون چندین بار برای مشکل عدم بهروزرسانی لیست رانندگان تاکسی جلسه برگزار کردهاند، نوید تصمیمات خوبی در این رابطه داد.
* لزوم پالایش رانندگان تاکسی
عرب بیان کرد: بر مبنای لیستی که از ستاد سوخت کشور به تأمین اجتماعی ارائه میشد رانندگان را بیمه میکردیم اما خیلی از این افراد در حال حاضر راننده نیستند و همچنان تحت پوشش بیمه قرار دارند از طرفی بسیاری از افراد که راننده هستند تحت پوشش بیمه قرار ندارند از این رو تصمیماتی در خصوص پالایش رانندگان انجام شده تا افرادی که راننده واقعی هستند، تحت پوشش بیمه باشند.
وی بیان کرد: منابع مالی مربوط به بیمه رانندگان تاکسی قرار بود از سوی سازمان هدفمندسازی یارانهها به سازمان تأمین اجتماعی اختصاص یابد که این امر انجام نشد.
رئیس اداره تأمین اجتماعی بندرگز خاطرنشان کرد: از جمعیت ۴۶ هزار نفری بندرگز حدود ۲۷هزار نفر یعنی ۵۹ درصد تحت پوشش بیمه هستند این ضریب بیمهای در کشور ۵۰ درصد و در استان گلستان ۴۵ در صد است.
عرب گفت: ۸۰ درصد کارگاه و بیمهشدگان بندرگز از کمک دولت استفاده میکنند در واقع بیشترین برخورداری از کمکهای دولت در استان متعلق به بندرگز است.
انتهای پیام/۸۳۰۱۷/ر