Categories: قزوین

با برودت هوا، صیفی‌جات گران شد/ بازار قزوین را دریابید!

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران از قزوین، گزارش بازار این هفتهٔ خبرگزاری برگزیده های ایران به بررسی قیمت کالاهای اساسی و نوسانات قیمت کالاها در بازار می‌پردازد.

مرغ یکی از کالاهایی است که در ایام اخیر عرضهٔ آن با حواشی زیادی همراه بوده است. از یک‌سو افزایش قیمت مرغ از ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان به ۲۹ هزار تومان و از سوی دیگر مشکلاتی که در حوزهٔ عرضهٔ مرغ وجود داشت، موجب شد تا بازار این کالا با مشکلات متعددی مواجه شود. مسؤولین نیز علت بروز این مشکلات را خروج مرغ از بازار قزوین و انتقال آن به استان‌های هم‌جوار می‌دانند و بیان می‌کنند قیمت مرغ در قزوین با قیمت این کالا در استان‌های هم‌جوار اختلاف قابل توجهی دارد و به همین دلیل مرغ به‌صورت غیرقانونی از استان خارج می‌شود تا در استان‌های همسایه با قیمت‌های بالاتر به فروش برسد.

دادستانی قزوین تلاش کرده با ورود به این حوزه در جهت احیای حقوق عامه، بساط سوداگری این کالای اساسی را جمع کند. دادستان عمومی و انقلاب قزوین در رابطه با این موضوع به خبرنگار برگزیده های ایران عنوان کرد: مشکل موجود در این حوزه به فرآیند توزیع از خروجی کشتارگاه تا رسیدن به فروشگاه‌ها و مغازه‌ها است. بنا داریم برای سامان‌دهی به شبکهٔ توزیع طرحی را تحت عنوان نظارت هوشمند شبکهٔ توزیع راه‌اندازی کنیم تا در کشتارگاه‌ها روی مرغ برچسب و شماره سریال نصب شود و این شماره بر اساس سامانهٔ پست مورد رصد قرار گیرد تا مشخص شود هر ماشین ویژهٔ حمل این کالا، چقدر محموله تحویل گرفته و کجا تحویل داده است. در این طرح ضمن کاهش دخالت نیروی انسانی، امکان دخل و تصرف راننده، دلال و خریدار در این کالا از بین می‌رود.

 

هم‌چنین قیمت هر کیلو سینهٔ مرغ در بازار قزوین ۵۶ هزار و ۵۰۰ تومان، هر کیلو ران مرغ ۳۵ هزار تومان، هر کیلو گوشت گوساله ۱۷۰ الی ۱۷۵ هزار تومان و قیمت هر کیلو گوشت گوسفندی ۱۶۰ الی ۱۶۵ هزار تومان است. قیمت هر شانه تخم‌مرغ نیز ۴۵ هزار تومان است.

خواص انواع ماهی و قیمت آن‌ها در بازار قزوین

ماهی یکی از خوراکی‌های دریایی مفید است که خواص سرشار آن موجب شده تا پزشکان توصیه کنند هفته‌ای ۲ بار در وعده‌های غذایی گنجانده شود. ماهی‌ها بخش اعظمی از یک رژیم غذایی سالم هستند. در کنار خواص مشترکی که ماهی‌ها دارند، هر کدام از انواع ماهی خواص منحصر به‌فردی نیز دارند که همین خواص و نیز طعم و مزه‌های متفاوت موجب شده تا طرفداران آن‌ها نیز متفاوت باشند. یکی از پرطرفدارترین انواع ماهی قزل‌آلا است که دلیل پرطرفدار بودن آن، طعم منحصر به‌فردی است که داراست.

مصرف مداوم این ماهی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. هم‌چنین این ماهی به بهبود عملکرد مغز نیز کمک می‌کند و در کاهش اضطراب و افسردگی نیز مؤثر است. سالمون نیز که در حال حاضر گران‌ترین ماهی در بازار محسوب می‌شود، یکی از مغذی‌ترین غذاهای جهان است و به‌خاطر گوشت لذیذی که دارد طرفداران زیادی دارد. این ماهی سرشار از پروتئین، ویتامین‌های گروه B، پتاسیم و سلنیوم است. نکتهٔ جالب توجه این‌که مصرف منظم این نوع از ماهی، با کاهش اشتها به کاهش وزن نیز کمک می‌کند.

یکی دیگر از ماهی‌های گران‌قیمت بازار، شیر نیزه‌ای است. ماهی شیر، آهن بالایی دارد و موجب تقویت سیستم ایمنی بدن در مقابل ویروس‌ها و میکروب‌ها می‌شود، بنابراین جهت استفاده در این ایام، به‌دلیل شیوع ویروس کرونا و نیز به‌دلیل سرد شدن هوا و افزایش احتمال سرماخوردگی و آنفلوانزا، مؤثر است. البته استفاده از ماهی در دوران ابتلا به کرونا و یا سرماخوردگی به‌دلیل طبع سردی که دارد، توصیه نمی‌شود. ماهی سفید نیز یکی دیگر از ماهی‌هایی است که طرفداران خاص خود را دارد. این نوع ماهی هیچ کربوهیدراتی ندارد و برای کاهش خستگی و رفع گرفتگی عضلات، رفع کلسترول، تقویت چشم و استخوان‌ها مفید است. یکی دیگر از انواع ماهی‌ها، ماهی آزاد است که به‌دلیل پروتئین بالایی که دارد موجب کاهش فشار خون می‌شود و برای افرادی که فشار خون بالا دارند مفید است.  

قیمت انواع ماهی در بازار قزوین با پیشتاز بودن ماهی سالمون به شرح زیر است: سالمون ۸۲ الی ۸۵ هزار تومان، قزل‌آلا ۷۲ الی ۸۱ هزار تومان، شیر نیزه‌ای ۶۵ الی ۸۰ هزار تومان، سفید ۵۸ الی ۶۰ هزار تومان، حلوا ۳۹ الی ۴۶ هزار تومان، آزاد دریا ۴۶ هزار تومان، کپور ۳۸ الی ۳۹ هزار تومان، بیکت ۳۲ الی ۳۳ هزار تومان، تن ۳۱ الی ۳۲ هزار تومان، آزاد ۲۶ الی ۳۱ هزار تومان، قباد ۲۰ الی ۲۵ هزار تومان، کولی ۲۰ هزار تومان.

افزایش قیمت صیفی‌جات و سبزیجات با برودت هوا

همه ساله با سرد شدن هوا قیمت برخی از صیفی‌جات و سبزیجات نظیر سیب‌زمینی، پیاز و گوجه‌فرنگی افزایش می‌یابد، زیرا برودت هوا علاوه بر افزایش هزینه‌های تولید موجب می‌شود این محصولات تنها در بخشی از کشور تولید شوند و در بخش دیگر نیز این محصولات در گلخانه‌ها تولید شود و این عوامل در کنار یکدیگر موجب افزایش قیمت این محصولات می‌شود. همین عوامل موجب افزایش قیمت صیفی‌جات و سبزیجات در فصول سرد می‌شود.

قیمت تره‌بار در بازار قزوین به شرح زیر است: سیب‌زمینی و پیاز ۷ الی ۱۰ هزار تومان، گوجه‌فرنگی ۱۰ الی ۱۵ هزار تومان، شلغم ۸ لی ۱۰ هزار تومان، چغندر ۸ الی ۱۲ هزار تومان، ترب ۹ الی ۱۰ هزار تومان، قارچ ۴۵ الی ۴۹ هزار تومان، بادمجان ۵ الی ۸ هزار تومان، کدو ۵ الی ۸ هزار تومان، نارنج ۷ الی ۸ هزار تومان، لیموترش ۱۵ هزار تومان، لوبیاسبز ۱۵ هزار تومان، فلفل‌دلمه ۱۵ هزار تومان، برگ‌کلم ۱۰ الی ۱۲ هزار تومان، گل‌کلم ۶ الی ۷ هزار تومان، هویج ۷ الی ۸ هزار تومان، سیر ۳۰ الی ۴۰ هزار تومان، کاهو ۱۰ الی ۱۵ هزار تومان، کرفس ۹ الی ۱۰ هزار تومان.

 

قیمت انواع میوه در بازار قزوین به این شرح است: موز ۲۵ الی ۳۰ هزار تومان، خرمالو ۱۵ الی ۲۵ هزار تومان، گریپ‌فروت ۱۲ الی ۱۵ هزار تومان، پرتقال ۱۴ الی ۱۸ هزار تومان، انار ۸ الی ۲۰ هزار تومان، سیب ۶ الی ۲۰ هزار تومان، نارنگی ۸ الی ۱۶ هزار تومان، لیموشیرین ۱۰ الی ۱۸ هزار تومان، به ۱۲ الی ۲۵ هزار تومان، کیوی ۱۵ الی ۲۸ هزار تومان، گلابی ۳۵ هزار تومان، انگور ۲۰ الی ۲۵ هزار تومان، خیار ۶ الی ۱۳ هزار تومان.

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران از قزوین، در این ایام، لزوم نظارت بر قیمت کالاهای موجود در بازار بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود. امید است با آغاز به کار استاندار جدید و تغییرات مدیریتی به‌ویژه در سطوح اقتصادی، شاهد اتخاذ تصمیمات عملیاتی و اثرگذار در بازار قزوین باشیم.

گزارش از معصومه امینی

انتهای پیام/


admin

Recent Posts

بازداشت داروفروش شیاد در فضای مجازی

داروفروشی که تاریخ انقضای داروها را تمدید می‌کرد، بازداشت شد.

11 ساعت ago

صادق زیبا کلام روانه زندان شد

صادق زیباکلام برای اجرای حکم به زندان رفت.

11 ساعت ago

زیباکلام کجا دستگیر شد؟

صادق زیباکلام در مسیر نمایشگاه کتاب دستگیر شد.

11 ساعت ago

جزئیات مرگ تلخ و مرموز بلاگر مشهدی

طلا زن جوانی بود که در مشهد سکونت داشت، تبلیغات برندهای مختلف لوازم آرایشی را…

11 ساعت ago

آخرین وضعیت جوی و ترافیکی جاده‌های کشور

آخرین وضعیت جوی و ترافیکی جاده‌های کشور اعلام شد.

11 ساعت ago

قیمت قبر در بهشت زهرا اعلام شد

قیمت قبر رزروی در بهشت زهرا از ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان به ۱۵…

11 ساعت ago