Categories: فرهنگ و هنر

بخش مهم و اصلی جامعه ما زنان هستند کدام کارشناس به مطالبات آن‌ها پرداخته است؟

بخش مهم و اصلی جامعه ما زنان هستند کدام کارشناس به مطالبات آن‌ها پرداخته است؟

مهسا بهادری: یکی از اتفاقات خوبی که اکنون درصداوسیما درحال رخ دادن است تقسیم وظیفه یکسان پر حوزه اجرای برنامه‌ها میان مجریان خانم و آقا است که برای صداوسیما یک نوع گام رو به جلو تلقی می‌شود. اتفاق بعدی حضور کارشناسان در میزگردهای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است که نظرات منفی و مثبت را به خود جلب کرده است.

برای نگاه به ابعاد متفاوت این ماجرا با کوروش محمدی، رئیس سابق کمیسیون اجتماعی و محیط زیست دوره پنجم شورای اسلامی شهر اصفهان و روانشناس به گفت‌وگو پرداختیم که در ادامه می‌خوانید.

حضور کارشناسان در میزگردهای تخصصی برای بررسی چشم‌اندازه کاندیداها را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در گام اول یکی از کارهایی که صداوسیما می‌توانست انجام دهد استفاده از مجری کارشناس در مناظرات سیاسی و اقتصادی بود و یکی از کارهای بسیار خوبی که تلویزیون انجام داده استفاده از مجریان توانمند و تقسیم وظیفه مساوی بین مجریان خانم و آقا است.

بحث کارشناس‌ها هم اتفاق خوبی را رقم زده، اما نکته اساسی این است که باید کارشناس‌های آزاد و دغدغه‌مند در برنامه‌ها حاضر شوند، به این ماجرا اشاره می‌کنم به این خاطر که کارشناسان باید بتوانند چالش‌هایی که مورد نظر جامعه است را مطرح کنند، نه آن‌چیزی که صرفا مورد نظر خودشان است را بررسی کنند.

امروز و در این بخشی که از کارشناسان استفاده می‌شود، اغلب شاهد این هستیم که آن‌ها دیدگاه‌هایی که به ذهن خودشان می‌رسد را با کاندیداها مطرح می‌کنند و این مسئله آن‌جایی مشکل دارد که نمی‌تواند به چالش‌های اساسی‌تر موجود در جامعه بپردازند.

یک کارشناس مثل حسین انتظامی در حوزه فرهنگ و جامعه مشکلات مربوط به جامعه، مطبوعات، فرهنگ و حجاب را مطرح می‌کند درکل ما مشکلات ریشه‌ای و خیلی جدی داریم که سال‌هاست مورد غفلت واقع شده و حتی قوانین ما هم نسبت به آن غفلت کردند.

بخش مهم و اصلی جامعه ما زنان هستند، کدام یک از این کارشناسانی که در برنامه‌ها حاضر می‌شوند به دغدغه آن‌ها و مطالباتشان اشاره کرده است؟

غیر اینکه نهایتا می‌پرسند آیا شما از ظرفیت زنان استفاده می‌کنید و کاندیداها هم می‌گویند بله من از زنان در پست‌های کلیدی دولت استفاده می‌کنم. البته به عقیده من خود این پرسش‌وپاسخ هم یک بی‌احترامی به شمار می‌آید.

ما در برنامه‌ها نیاز به کارشناسان آزاد داریم، کارشناسانی که جهت‌گیری و سوگیری دارند و با یک نگاه خاص مقابل کاندیداها می‌نشینند در واقع تنها به عقاید و افکاری که خودشان برآن باور دارند می‌پردازند.

مسئله مهم‌تر هم این است که دیدگاه‌های دو جریان حاکم بر کشور به شدت با دیدگاه مردم فاصله دارد و این دو جناح به هیچ عنوان مشکلات مردم را نمایندگی نمی‌کنند.

مردم ما نیاز دارند که یک نفر راهکارها و برنامه مدون و دقیقی در امور سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی داشته باشد تا مسائل و معضلات موجود در جامعه حل شود وگرنه اینکه در یک مدت زمان تقریبا دو ساعته سه کارشناس روبه روی کاندیدا بنشینند و هرکدام دو پرسش مطرح کنند، به زعم من چیزی جز بطالت زمان نیست.

غالبا اجرای میزگردهای سیاسی و مناظره‌ها بر عهده آقایان بوده و اولین بار است که صداوسیما از خانم‌ها برای اجرا برنامه میزگردها کمک گرفته است، این ماجرا را تا چه اندازه تاثیرگذار قلمداد می‌کنید؟

قطعا می‌توانیم این ماجرا را یک تحول مثبت برای صداوسیما تلقی کنیم منتهی اینکه بخواهیم بگوییم این اقدام منجر به جذب مخاطب می‌شود، ادعای درستی نیست.

یکی از دردهایی که ما امروز در جامعه با آن مواجه هستیم، مشارکت پایین است و این صداوسیما است که نمی‌تواند اکثریت جامعه را با خود همراه کند.

در مناظرات دوره‌های گذشته چه موضوعی وجود داشت که نسبت به آن نقد دارید و بهتر است در این دوره از زمان آن اصلاح شود تا مناظرات به شکل درست‌تری پیش بروند؟

ما حدود چهل سال است که در انتخابات شاهد این ماجرا هستیم که هر دولتی که سر کار می‌آید دولت گذشته را نفی می‌کند و به نوعی این قضیه پس از سال ۱۳۸۸ بیش از پیش به چشم آمد. مسئله تخریب چهرهای صاحب منصب روی آنتن تلویزیون اتفاق بسیار منفی است که در مناظرات رقم می‌خورد که متاسفانه به نظام آسیب می‌زند.

این افراد غافل از این ماجرا هستند که همه دولت‌ها به جمهوری اسلامی تعلق داشتند، نکته اساسی بر سر این مسئله است که ما نقد عالمانه و درست را یاد نگرفتیم، همین امروز مناظره است و مطمئنم که یکی از کاندیداها صرفا با هدف تخریب قرار است به آنتن زنده بیاید، این یک مورد در برگزاری مناظرات بسیار اساسی و مهم است که کاش این‌بار شاهد اجرایی شدن آن نباشیم.

۲۴۵۲۴۵

برگزیده های ایران

admin

Recent Posts

استقبال پایتخت ایران از مهمانی ۱۰ کیلومتری عید غدیر

مهمانی ۱۰ کیلومتری عید سعید غدیر خم از ساعت ۱۷ به صورت رسمی آغاز شد…

6 دقیقه ago

خدمتی که دولت چهاردهم می‌تواند به بازار نشر کند

شرفشاهی گفت: شعر فارسی با وجود آنکه سفیر مناسب فرهنگی برای کشور است، کمتر مجال…

8 دقیقه ago

هدیه ۵ هزار لیری سید حسن نصرالله به شهید زاهدی+عکس

علاقه ای که سید حسن نصرالله به سردار شهید محمد زاهدی داشت و متقابلا این…

9 دقیقه ago

رمزگشایی نویسنده انگلیسی از زندگی گوستاو فلوبر

«طوطی فلوبر» از معروف‌ترین کتاب‌های جولین بارنز است که در آن زندگی گوستاو فلوبر، از…

11 دقیقه ago

بریانسکی: هر لحظه آماده بازگشت به رقابت‌های بین‌المللی هستیم

سرمربی تیم ملی والیبال روسیه تاکید کرد که تیمش آماده بازگشت به رقابت‌های بین‌المللی به…

12 دقیقه ago

احتمال بالای ابقای «په‌ په لوسادا» در کادر فنی پرسپولیس

مربی بدنساز اسپانیایی تیم فوتبال پرسپولیس به احتمال زیاد به کار خود در کادرفنی سرخپوشان…

13 دقیقه ago