فرهنگ و هنر

“بدون حکم”، برای مردی که نقطه امید اسیران ایرانی بود + فیلم

“بدون حکم”، برای مردی که نقطه امید اسیران ایرانی بود + فیلم

– اخبار فرهنگی –

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری برگزیده های ایران، هنوز چند ماهی از آغاز جنگ تحمیلی سپری نشده بود که سیدعلی اکبر ابوترابی، به اسارت نیروهای بعثی عراق درآمد. او که از همان روزهای آغازین جنگ، عازم جبهه شده بود، در کنار شهید مصطفی چمران در ستاد جنگ‌های نامنظم به سازماندهی نیروهای مردمی پرداخت و به منظور دستیابی به اهداف مورد نظر به مأموریت‌های شناسایی و دشوار می رفت. آزادی منطقه پرحادثه و خطرناک «دب حردان» به فرماندهی وی از جمله افتخارهای او در طول این سال هاست.

۲۶ آذرماه ۱۳۵۹، حجت الاسلام ابوترابی در یکی از مأموریت‌های شناسایی در حالی که ۷ کیلومتر از نیروهای خودی فاصله گرفته بود، در راه بازگشت، مورد شناسایی و تعقیب دشمن قرار گرفت و به اسارت درآمد. او در خصوص چگونگی اسارت خود، می‌گوید: «در ۲۶ آذر ۵۹ در تپه های الله اکبر به اسارت در آمدم، ما هم با یک گروهی که مسئولیت کلی آن را مرحوم شهید دکتر چمران عهده دار بودند، وارد عمل شدیم. ما افتخار پیدا کردیم که با حدود ۱۰۰ رزمنده از بین دشمن عبور کنیم و از پشت با دشمن درگیر بشویم تا نیروها بتوانند این فاصله ۷ کیلومتر را پیشروی کنند … روز دوم بود که لازم بود یک شناسایی دقیقی برای عبور شب دوم داشته باشیم لذا ما برای شناسایی رفتیم؛ به طوری که فاصله ما با آنها کمتر از ۲۰۰ متر بود، اما شناسایی شدیم».

مراسم بزرگداشت سید آزادگان برگزار می‌شود

در طول هشت سال دفاع مقدس، سید علی اکبر ابوترابی در اردوگاه‌های عراقی حضور داشت و روشنی بخش جمع اسیرانی بود که به مرور زمان بر تعداد آنان افزوده می شد. در آن روزها، وی در شکنجه‌گاه‌های عراق، الگویی از صبر و مقاومت را به نمایش می‌گذاشت و نقطه امید همه اسیران ایرانی به شمار می‌رفت. به همین دلیل به وی لقب “سید آزادگان” را دادند. سرانجام پس از گذشت ۱۰ سال، سید علی اکبر ابوترابی، با عزت و سربلندی به میهن اسلامی بازگشت.

مستند «بدون حکم»، روایتی متفاوت از سیره و زندگی سید آزادگان، شهید ابوترابی‌فرد است و نگاهی به زندگی وی با تمرکز بر دوران اسارت او در زندان‌های حزب بعث عراق دارد. این مستند در ۳ قسمت تولید شده و در هر قسمت به بخشی از زندگی حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید علی‌اکبر ابوترابی‌فرد پرداخته است.

مجموعه مستند «بدون حکم» به تازگی از تلویزیون پخش شد که در زیر قسمت‌های مختلف آن را می‌بینید:

قسمت اول مستند «بدون حکم»

قسمت دوم مستند «بدون حکم»

قسمت سوم مستند «بدون حکم»

/

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا