به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برگزیده های ایران، فاز نخست رتبهبندی معلمان سرانجام پس از حدود یک دهه توقف و انتظار، سال ۱۴۰۰ توسط دولت سید ابراهیم رئیسی پس از تدوین آییننامه اجرایی آن، عملیاتی شد و تمام معلمان در رتبههای «آموزشیارمعلم»، «مربیمعلم»، «استادیارمعلم»، «دانشیارمعلم» و «استادمعلم» طبقهبندی شدند.
معلمان متناسب با رتبه کسبشده از افزایش حقوق بهرهمند شدند و بهگفته مسئولان وزارت آموزش و پرورش با اجرایی شدن قانون رتبهبندی، حداقل ۲۶ درصد به حقوق هر معلم مشمول اضافه شد.
هدف اصلی رتبهبندی معلمان، افزایش کیفیت در نظام آموزش و پرورش کشور و حمایت بیشتر از معلمانی است که در کار تدریس خود بهدنبال ارتقا و کیفیت هستند اما اکنون، عمده هدف این قانون به بهبود وضعیت معیشت معلمان خلاصه شده است و هدف اصلی یعنی افزایش کیفیت آموزش و پرورش از طریق حمایت از معلمان توانمند و خلاقتر در فرع موضوع قرار گرفته است!
با این حال، فاز نخست رتبهبندی معلمان با اتمام رسیدگی به اعتراضات معلمان به آخر خط رسید و اکنون قرار است در گامهای بعدی با تغییر آییننامه رتبهبندی معلمان، تغییراتی در شیوه کار ایجاد شود.
با وجود آنکه دولت سیزدهم با اختصاص بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان، سرانجام پس از یک دهه انتظار، رتبهبندی معلمان را اجرا کرد اما با اتمام فاز نخست این طرح همچنان برخی معلمان از وضعیت پرداختیها بهواسطه رتبهبندی ناراضی هستند،
بهعنوان مثال برخی معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ نسبت به اعمال نشدن رتبههای کسبشده بعد از اعتراض، معترض هستند آن هم با وجود آنکه مسئولان وزارت آموزش و پرورش از بسته شدن پرونده رتبهبندی بازنشستگان خبر میدهند.
برخی معلمان هم میزان افزایش حقوق پس از اجرای رتبهبندی را با توجه به تورم اقتصادی موجود در کشور در بهبود وضعیت زندگی معلمان تأثیرگذار نمیدانند و در نهایت رتبهبندی معلمان نتوانسته است معیشت معلمان را نسبت به باقی کارکنان دولت ارتقا دهد.
اگرچه تلاش کردیم برای مقایسه میزان افزایش حقوق معلمان در رتبههای یک تا ۵ جدول مربوطه را از وزارت آموزش و پرورش دریافت کنیم اما متأسفانه اطلاعاتی در این زمینه به ما ارائه نشد تا بتوان بر مبنای آمار میزان افزایش حقوق را روایت کرد.
در این گزارش با تعدادی از معلمان گفتوگویی داشتیم تا از میزان افزایش حقوق آنها پس از اجرای رتبهبندی و اعمال رتبههای جدید پس از اعتراضات مطلع شویم؛ نکته مهم در این گفتگوها، احراز این مسئله بوده که اختلاف پرداختی هر رتبه با رتبه بالاتر بر اساس قانون رتبهبندی، چقدر باید باشد و در عمل اختلاف پرداختی بین رتبههای مختلف، چقدر است!
معلمان بازنشسته ناراضی از اعمالنشدن رتبه جدید
یکی از معلمان بازنشسته استان کرمانشاه درباره رتبهبندی خود گفت: ۳۰ سال سابقه خدمت دارم با مدرک لیسانس، رتبه ۳ را کسب کردم که بعد از اعتراض به رتبه ۴ ارتقا یافتم اما حقوقم با احتساب افزایش امسال بهمیزان ۱۸ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان با رتبه ۳ محاسبه و پرداخت میشود و رتبه ۴ در حقوق بازنشستگی اعمال نمیشود در حالی که اگر رتبه ۴ اعمال شود میزان حقوقم به ۱۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان میرسد.
معلم بازنشسته دیگری که سال ۱۴۰۱ از استان خراسان شمالی بازنشسته شده است با ۳۰ سال سابقه کار و مدرک تحصیلی کارشناسی به برگزیده های ایران گفت: ۳۰ سال در روستا خدمت کردم و معلم کلاس ۶ پایه بودم؛ بهمدت ۷ سال هم مدیر مدارس روستایی بودم اما رتبه ۲ را کسب کردم که پس از اعتراض به رتبه ۴ ارتقا یافتم اما حقوقم همچنان براساس رتبه ۲ پرداخت میشود و میزان حقوق دریافتیام ۱۷ میلیون تومان است.
معلم بازنشسته سال ۱۴۰۱ از استان گیلان با ۳۰ سال سابقه کار و مدرک تحصیلی فوقدیپلم نیز به برگزیده های ایران میگوید: ابتدا رتبه ۲ را کسب کردم که بعد از اعتراض به رتبه ۳ ارتقا یافتم اما حقوقم را همچنان با رتبه دو پرداخت میکنند که مبلغ آن ۱۴ میلیون تومان است.
علی فرهادی؛ معاون برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش درباره مشکل این گروه از معلمان بازنشسته به برگزیده های ایران گفت: وزارت آموزش و پرورش باید کسورات ارتقای رتبه معلمان بازنشسته را محاسبه و به حساب صندوق بازنشستگی کشوری واریز کند تا در حقوق فرهنگیان بازنشسته اعمال شود، فعلاً در مرحله نخست، مجوز افزایش رتبه برای فرهنگیان بازنشسته صادر شده است و باید سایر اقدامات آن انجام شود.
وی در پاسخ به این پرسش که کسورات چهزمانی به حساب صندوق بازنشستگی واریز میشود، متذکر شد: ابتدا باید آن را محاسبه و سپس اعتبارات را تأمین کنیم، فرهنگیان بازنشسته فعلاً حکم بازنشستگی خود را بر اساس رتبه قبل از اعتراض دریافت کردهاند و بهمحض تکمیل فرآیند، رتبه جدید در حقوق آنها اعمال خواهد شد.
معلمان شاغل ناراضی از میزان افزایش حقوق پس از اعمال رتبههای جدید
علاوه بر فرهنگیان بازنشسته، معلمان شاغل هم صحبتهای قابلتأملی درباره رتبهبندی و روش اجرای آن دارند.
بسیاری از معلمان میگویند روش اجرای رتبهبندی دقیق نبود به همین دلیل نتوانست به اهداف مدنظر برسد و معلمانی با ۲۸ یا ۳۰ سال سابقه کار، رتبه یک یا دو را کسب کردند و همین موضوع اعتراضاتی را نسبت به عملکرد گروههای ارزیابیکننده ایجاد کرد.
معلمی با ۶ سال سابقه کار از استان تهران و مدرک کارشناسی ارشد دراینباره به برگزیده های ایران میگوید: در ابتدا فاقد رتبه بودم آن هم در شرایطی که در الگوهای برتر تدریس، رتبه کشوری کسب کرده بودم؛ بعد از اعتراض، رتبه دو را کسب کردم و صرفاً ۱.۵ میلیون تومان به حقوقم اضافه شد.
او ادامه داد: افزایش حقوق رتبهبندی در حکم معلمان با عنوان فوقالعاده ویژه رتبهبندی درج شده و یک فوقالعاده مستمر است که مشمول کسورات بازنشستگی بوده و در حقوق بازنشستگی معلمان تأثیر دارد و درصدی از حق شغل، حق شاغل و فوقالعاده ویژه است.
«طبق قانون رتبهبندی معلمان، فوقالعاده رتبهبندی در احکام کارگزینی معلمان تعیین میشود؛ فوقالعاده مذکور برای معلمان با رتبه آموزشیارمعلم حداقل ۴۵ درصد، مربیمعلم حداقل ۵۵ درصد، استادیارمعلم حداقل ۶۵ درصد، دانشیارمعلم حداقل ۷۵ درصد و استادمعلم حداقل ۹۰ درصد مجموع امتیازات حق شغل و حق شاغل و فوقالعاده شغل است.»
مدیر مدرسهای روستایی از استان خوزستان با ۱۳ سال سابقه کار و مدرک تحصیلی کارشناسی به برگزیده های ایران گفت: رتبه بنده ابتدا یک بود که بعد از اعتراض به سه ارتقا یافت و میزان افزایش حقوقم یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بود و اکنون حقوق دریافتیام ۲۳ میلیون تومان است.
معاون مدرسهای از استان تهران با ۱۳ سال سابقه و مدرک لیسانس به برگزیده های ایران میگوید: ابتدا رتبه دو را کسب کردم که بعد از اعتراض به رتبه ۳ ارتقا یافتم و میزان افزایش حقوق نسبت به رتبه قبلی حدود دو میلیون تومان بود و میزان حقوقم به ۱۳ میلیون تومان رسید.
معلمی از استان تهران با ۲۵ سال سابقه و مدرک فوقلیسانس میگوید: ابتدا رتبه ۳ را کسب کردم که بعد از اعتراض به رتبه ۴ ارتقا یافتم و میزان افزایش حقوقم با ارتقا به رتبه ۴ حدود ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است و میزان حقوق دریافتی ۲۴ میلیون تومان.
تعیین رتبه ۲ با ۲۸ سال سابقه تدریس!
معلمی با ۲۸ سال سابقه تدریس از استان کرمانشاه و مدرک لیسانس ریاضی با ابراز اینکه “۴ سال است که به استان البرز منتقل شدهام؛ با وجود بارگذاری مدارک در سامانه رتبهبندی اما فاقد رتبه تعیین شدم و بعد از اعتراض رتبه دو را کسب کردم.”، به برگزیده های ایران میگوید: میزان افزایش حقوق با اعمال رتبهبندی سه میلیون و ۹۰۰ هزار تومان است و هماکنون حقوق دریافتی بنده ۱۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است، این حقوق کفاف هزینه خانواده ۴نفری را نمیدهد بنابراین بعد از تعطیلی از مدرسه و یک ساعت استراحت در خانه، عصرها بهعنوان فروشنده در یک مغازه کار میکنم.
مدیر آموزگار مدارس روستایی از استان مازندران با ۳۲ سال سابقه کار و مدرک لیسانس میگوید: رتبه ۴ را در رتبهبندی کسب کردم و ۴.۵ میلیون تومان به حقوقم اضافه شد، بیش از ۲۰ سال است که مدیر مدرسه چندپایه در روستا هستم و در کلاس دو پایه تدریس میکنم و مجموع دریافتیام ۱۸ میلیون تومان است. معتقدم با توجه به تورم موجود، رتبهبندی تأثیر چندانی در حقوق فرهنگیان نداشته است.
مشاور مدرسه با ۳۰ سال سابقه از استان تهران و مدرک کارشناسی به برگزیده های ایران گفت: در بررسی رتبهبندی فاقد رتبه تعیین شدم! 30 سال مشاور مدرسه هستم و کارم ارتباط و تعامل مؤثر با دانشآموزان است؛ در رتبهبندی برای بند «تعامل و ارتباط مؤثر» از ۶۰ امتیاز ۲۱ امتیاز برایم اختصاص دادند! اعتراضی هم نکردم چون توهینی بالاتر از این نبود که بعد از ۳۰ سال کار، فاقد رتبه تشخیص داده شوم!
به گزارش برگزیده های ایران؛ اشکالات آییننامه رتبهبندی معلمان و درگیر کردن معلمان با حواشی جمعآوری مدارک و مستندات و در نهایت تورم بالای کشور منجر به آن شد تا اجرای رتبهبندی معلمان با رضایت نسبی در جامعه فرهنگیان همراه نباشد و معلمان همچنان احساس میکنند که رتبه تعیینشده نهایی، تناسبی با سنوات خدمتی آنها و مهارتهای آنها ندارد و از سویی برخی از معلمان هم میگویند که پس از ارتقای رتبه در پی اعتراض به رتبه تعیینشده، عدد افزایش دریافتی جدید، اختلاف بسیار جزئی با دریافتی آنها در رتبه پایینتر آنها دارد! به همین دلیل وقتی از آنها میپرسند از رتبهبندی رضایت دارید، پاسخ اکثریت منفی است.
/+