بهترین پیش‌بینی هواشناسی با کمترین امکانات در کهگیلویه و بویراحمد؟/مخابرات بی‌خیال فیبر نوری!/دومین استان پربارش بدون مونیتورینگ؟!+فیلم

به گزارش برگزیده های ایران از یاسوج؛ با نگاهی سطحی و گذرا ممکن است در ذهن متبادر شود که هواشناسی دستگاه و یا اداره‌ای با کمترین شرح وظایف بوده و هر روز عده‌ای به نام کارمند هواشناسی به صورت روزمره در این اداره تردد می‌کنند.

اما اصل قضیه چیز دیگری است و هواشناسی یکی از ادارات تخصصی و مهم بوده که شرح وظایف گسترده‌ای دارد و هرگونه بی‌توجهی به داده‌های آن موجب خسارات سنگینی به بخش‌های مختلف جامعه خواهد شد از کشاورزی گرفته تا دامداری و پرورش ماهی، زنبورداری باغداری و تا پلیس راه و راهداری، فرودگاه و بیمه محصولات کشاورزی و دهها دستگاه و نهاد دیگر همه با هواشناسی ارتباط مستقیم دارند و در صورت هرگونه کوتاهی احتمال خسارت‌های عظیم مادی و جانی در کمین است.

در همین خصوص به سراغ رضا کاکاوند مدیرکل هواشناسی استان کهگیلویه و بویراحمد رفتیم تا با شرح وظایف این دستگاه و مشکلات آن در استان بیشتر آشنا شویم.

این مسئول گفت: در مجموع دو سامانه بارشی در استان داشتیم که در ده روز گذشته در استان فعال بوده و از لحاظ مقایسه کشوری در رتبه ششم کم بارش ترین استانها هستیم بارش‌هایی که اتفاق افتاده بیشتر در مناطق شمالی و شمال غربی و غرب بوده و مناطق جنوب و جنوب غربی بارش کمی داشتیم.وی در ابتدا با اشاره به وضعیت جوی استان در همین مدت گفت: از لحاظ مقدار بارشی در مقایسه کشوری عدد و رقم بگوییم حدودا ۱۱ میلیمتر میانگین بارش استان بوده که نسبت به بلند‌مدت که باید ۳۶ میلیمتر باشد حدودا ۷۰ درصد کاهش نسبت به بلندمدت داریم نسبت به مشابه سال گذشته هم کاهش بارش داریم.

کاکاوند افزود: در مقایسه شهرستان‌ها، شهرستان‌های شمالی استان بارش بیشتری داشتند بویراحمد ۲۰ میلیمتر و در شهرستان‌های جنوبی بارش کمتر بوده که در لنده با ۳ و ۴ دهم میلیمتر کمترین بارش را مواجه بودیم.

این مسئول خاطرنشان کرد: در واقع سال قدری خوب شروع نشده اما در پیش بینی فصلی در شهریور ماه دیده شده بود و کاهش بارش در مهر و آبان پیش‌بینی شده بود و همچنین در پیش بینی فصلی همچنان وضعیت بارش در طی پاییز در استان کمتر از نرمال پیش‌بینی می‌شود ولی برای زمستان ماه به ماه به نرمال نزدیک می‌شویم و صحت پیش‌بینی فصلی ۶۰ تا ۷۰ درصد است و خطا در آن اجتناب‌ناپذیر است و روزانه هواشناسی استان به صورت سه روزه اطلاع رسانی می‌کند.

وی گفت: با دستگاه‌هایی معتددی هواشناسی ارتباط کاری مستقیم داریم به خصوص مدیریت بحران که به محض هشدارهای هواشناسی تشکیل جلسه داده می‌شود و ستاد مدیریت بحران استان تشکیل می‌شود که اعضای آن از جمله ما و کشاورزی و راه و شهرسازی، پلیس، آب منطقه‌ای بوده و هواشناسی آگاهی‌های لازم را در خصوص وضعیت جوی در نشست ستاد بحران ارائه می‌کند تا بتوانند مدیریت لازم و کافی برای مقابله با بحران را داشته باشند.

مدیرکل هواشناسی استان ادامه داد: دستگاه دیگری که به صورت روزانه و فصلی از داده‌های ما استفاده می‌کند جهاد کشاورزی است باغداران، زنبورداران پرورش دهندگان ماهی باید آگاهی لازم از وضعیت جوی داشته باشند تا دچار خسارت نشوند.

وی گفت: با راهداری و حمل و نقل جاده ای ارتباط خاصی داریم همزمان پلیس راه از داده‌های ما استفاده می‌کند اطلاعات و پیش بینی هایی که به صورت روزانه برای ۷۲ ساعت آینده تهیه می شود ملزم هستیم که برای آنها ارسال کنیم.

کاکاوند با بیان اینکه ارتباط تنگاتنگی با رسانه‌ها از جمله صدا و سیما داریم گفت: در صدا و سیما نیز اطلاع رسانی لازم در بخش‌های مختلف انجام می شود البته راه‌های ارتباطی دیگری از جمله تلفن گویا در استان داریم؛ تلفن گویای ۱۳۴ هواشناسی که اطلاعات را ارائه می‌دهند و تلفن مستقیم بخش پیش‌بینی ما ۳۳۳۱۰۳۲۵  که در ساعات اداری مردم را در جریان وضعیت هوا قرار داده و سایت سازمان هواشناسی نیز یکی دیگر از راه‌های به دست آوردن اطلاعات است و سایت مستقل ما نیز به زودی ارائه اطلاعات خواهد داد.

کاکاوند می‌گوید: استفاده از داده‌های هواشناسی و سرمایه‌گذاری در آن سود حداقل یک به ۲۰ را تعریف کرده‌اند اگر یک ریال در این بخش سرمایه‌گذاری کنیم ۲۰ برابر ارزش افزوده خواهد داشت.

وی گفت: به غیر از کاربرد هواشناسی در موارد یاد شده در بحث ساخت و سازها نیز اطلاع از وضعیت جوی موجب کاهش ضرر و زیان خواهد شد اگر یک کشاورز از داده‌های هواشناسی مستمر با خبر باشد در مراحل کاشت می‌تواند از میزان بارندگی و وضعیت آب و هوا استفاده کرده در دوره کشت و سمپاشی و کود پاشی نیز بهترین بهره‌وری را داشته باشد.

این مسئول تصریح کرد: در بخش کشاورزی دغدغه اصلی این است که کشاورز باید نسبت به بیمه کردن محصولات کشاورزی خود اقدام کند چرا که موضوع خسارات کشاورزی در میان است هر ساله مخاطبین زیادی داریم که دچار خسارت شده و به اداره هواشناسی مراجعه می‌کنند تا استعلام جوی گرفته و بتوانند بیمه خسارت دریافت کند و عمده خسارت‌هایی که دیده‌اند از پدیده‌هایی مانند رعد و برق بارندگی و وزش باد شدید ه چنین سرمازدگی بوده و از دغدغه‌های ماست که هم استانی نسبت به این موضوعات حساس باشند.

وی با بیان این که بیمه محصولات کشاورزی را فراموش نکنند گفت: خوشبختانه در بیمه کشاورزی استان وضعیت خوبی در میان همه استان‌های کشور دارد و در رتبه ۵ کشوری از بابت میزان بیمه هستیم که جایگاه خوبی به شمار می‌رود و هوشمندی مردم و کشاورزان را نشان می‌دهد ولی چون استان در معرض پدیده‌های مخرب جوی قرار دارد باید همچنان نسبت به بیمه محصولات اقدام کنند.

کاکاوند به عمده پدیده‌های جوی در استان اشاره کرد که موجب خسارت می شوند و گفت: بارندگی شدید، سیلاب و وزش بادهای شدید، تگرگ، سرمازدگی در راس همه آنها خشکسالی است که هر ساله با چنین پدیده‌ای مواجه می شویم در کنار همه اینها پدیده دیگری که در سال‌های اخیر خسارت زیادی به استان وارد کرده آتش سوزی مراتع و جنگل‌ها بوده که به واسطه خشک شدن و افزایش دما در استان با آن روبرو هستیم و به طور طبیعی بستری برای آتش سوزی ایجاد می‌کند و ما موج های گرمایی را اطلاع رسانی می‌کنیم.

وی در همین خصوص گفت: همچنین میزان وزش باد در مواقع آتش سوزی که برای اطفای حریق بسیار موثر بوده اگر باد شدیدی پیش بینی شود امکان پرواز بالگردهای کم است که در این خصوص اطلاع رسانی لازم را انجام می‌دهیم.

وی با بیان اینکه جز ۵ استانی هستیم که دچار خسارت می‌شویم گفت: همچنین استانی هستیم که بیشترین جمعیت عشایر را به خود اختصاص داده ایم که می بایست سازمان جهاد کشاورزی اطلاعات و داده‌های هواشناسی را به آنها ابلاغ کند تا در فصل کوچ دچار مشکل نشده یا در بستر رودخانه‌ها قرار نگیرند که اگر از وضعیت هواشناسی آگاهی داشته باشند دچار مشکلات کمتری خواهند شد.

کاکاوند با بیان اینکه اطلاع رسانی توسط فضای مجازی هم وجود دارد اما مردم باید نسبت به برخی شایعات و اخبار کذب توجه ویژه‌ای داشته باشند: گفت تاکید ما این است که مردم حتماً اخبار هواشناسی را به صورت رسمی از اداره کل هواشناسی استان و یا سازمان هواشناسی کشور دریافت کنند چرا که برخی اخبار کذب و شایعات در خصوص سیل و سایر پدیده‌ها موجب تشویش اذهان عمومی و گاها ضرر و زیان مردم می‌شود و حتماً باید از مراجع رسمی وضعیت آب و هوایی استان مورد پیگیری قرار گیرد.

وی با بیان اینکه اداره کل هواشناسی استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از ادارات موفق کشور به شمار می رود گفت: در مقایسه کشوری در حوزه پیش بینی هواشناسی استان در سال ۹۹ در میان سه استان اول کشور بود یعنی پیش‌بینی‌ها با صحت بالا به وقوع پیوست در عملکرد حوزه فنی و دیده‌بانی هواشناسی نیز جز استان‌های نیمه دوم جدول از ۱۸ تا ۲۰ کشوری بودیم اما از لحاظ مقایسه وضعیت ایستگاهی متاسفانه در وضعیت مناسبی نیستیم به لحاظ اینکه ایستگاه خودکار هواشناسی نداریم و عقب هستیم باید به سمتی برویم که ایستگاه‌های باران‌سنجی ما خودکار شوند.

این مسئول در خصوص دیگر مشکلات هم گفت: از ضرورت‌های دیگر تکمیل شبکه ایستگاه ها در شهرستانهایی مثل باشت و لنده و مارگون است که برنامه توسعه شبکه ایستگاهی داریم در بخش پیش بینی هواشناسی باید مرکز مونیتورینگ هواشناسی داشته باشیم که نداریم که در موقع هشدارها دیگر به صورت سنتی دستگاه‌ها را در جریان قرار ندهیم بلکه به صورت مونیتورینگ شده و زنده و مستقیم این کار انجام شود و مردم را از وضعیت هوا آگاه کنیم که در تعدادی از استان ها راه اندازی شده و با وجود اینکه از بابت میزان نزولات جوی در جایگاه دوم کشوری قرار گرفته‌ایم ولی سرمایه‌گذاری در بخش زیرساخت‌های هواشناسی ضعیف بوده است.

وی گفت: به ویژه در بخش ارسال اطلاعات هواشناسی که حداقل نیاز برای ارسال اطلاعات را نداریم مثلا فیبر نوری نداریم و متاسفانه طول سال گذشته هواشناسی بودجه زیرساختی را به مخابرات ۴ استان از جمله ما داده ولی متاسفانه تنها مخابرات استان ما برای هواشناسی این کار را انجام نداده در حالی که روستاها هم متقاضی فیبر نوری هستند! و ما که دقیقا روبروی فرودگاه هستیم فیبر  نوری نداریم.

وی با بیان اینکه فرودگاه و هواشناسی ارتباط تنگاتنگی با همدیگر دارند و فرودگاه از مخاطبان اصلی ما به شمار می رود و داده‌های فرودگاه از ما به صورت آنلاین است.

 

این مسئول تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلات بحث ایستگاه غیر فرودگاهی است که باید ایستگاه حتماً داخل فرودگاه باشد که متاسفانه در فرودگاه گچساران چنین وضعیتی را نداریم و این مشکل را تاکنون ده ها بار به اطلاع مسئولان استانی و شهرستانی رسانده‌ایم.

کاکاوند گفت: در گذشته چون فرودگاه گچساران زیر نظر شرکت فرودگاهی نبود مسئولیتی احساس نمی شد اما اکنون باید این آیتم رعایت شود چرا که دیده بان هواشناسی باید وضعیت جوی فرودگاه را رصد و به اطلاع برج مراقبت و خلبان برساند وقتی که بیرون از فرودگاه باشد احاطه به وضعیت جوی داخل فرودگاه ندارد.

کاکاوند در پایان با بیان اینکه رسانه‌ها به عنوان چشم بینا و گوش شنوای جامعه در همه حال ارتباط نزدیکی با هواشناسی دارند یادآور شد: باید هواشناسی به خوبی برای مردم به خصوص برای افشار مختلف تبیین شود چراکه هرگونه ارتباط مستقیم و مستمر با هواشناسی موجب کاهش ضرر و زیان در حوزه های مختلف خواهد شد.

انتهای پیام/


admin

Share
Published by
admin

Recent Posts

ایرانی‌ها جزو ۱۰ رتبه اول از نظر داشتن تجربه عاطفی منفی هستند

یک جامعه‌شناس می‌گوید: موسسه لگاتوم (Legatum Prosperity Index) براساس ۱۲ شاخص میزان کامیابی ملت‌ها را…

16 ساعت ago

جزئیاتی از یک قتل خانوادگی در این شهرستان/ قتل ۵ نفر از اعضای خانواده با سلاح سرد

در یک حادثه، اعضای یک خانواده شامل زن، شوهر و سه فرزند خانواده، در سیرجان…

17 ساعت ago

آخرین فرصت برای متقاضیانی که موفق به ثبت‌نام در کنکور سراسری نشدند

طبق اعلام سازمان سنجش و ارزشیابی نظام اموزش کشور، داوطلبانی که تا تاریخ تعیین‌‎شده (۳۰…

17 ساعت ago

صادق زیباکلام باز هم مجرم شناخته شد

سخنگوی هیات منصفه دادگاه‌های سیاسی و مطبوعاتی گفت: دادگاه رسیدگی به پرونده‌های محمدرضا سعدی مدیرمسئول…

17 ساعت ago

رانش زمین در این کشور فقیر و روستایی؛ بیش از ۲۰۰۰ نفر مدفون شدند

مرکز ملی بلایای طبیعی پاپوآ گینه نو امروز (دوشنبه) اعلام کرد شمار افرادی که بر…

17 ساعت ago

مردی که یک کیلو حشیش را قورت داده بود، دستگیر شد

سرپرست فرماندهی انتظامی رباط کریم از نجات جان مردی خبر داد که حین دستگیری بیش…

17 ساعت ago