Categories: اخبار روز

بورس کالا، ذینفع افزایش نرخ تسعیر ارز پتروشیمی/ درآمد افزایش قیمت ۷۰ درصد محصولات پتروشیمی کجا مصرف می‌شود؟

بورس کالا، ذینفع افزایش نرخ تسعیر ارز پتروشیمی/ درآمد افزایش قیمت ۷۰ درصد محصولات پتروشیمی کجا مصرف می‌شود؟

– اخبار اقتصادی –

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برگزیده های ایران، در شهرویور ماه سال جاری مهمترین تحول مربوط به صنایع پتروشیمی در بورس کالا رقم خورد و بعد از مصوبه دولت در مورد تغییر سازوکار محاسبه نرخ خوراک واحدهای پتروشیمی، نرخ ارز محاسباتی جهت محاسبه قیمت پایه محصولات پتروشیمی عرضه شده در بورس کالا از ۲۸۵۰۰ تومان به نرخ مرکز مبادله طلا و ارز یعنی ۳۷۵۰۰ تومان افزایش یافت.

براساس برآوردهای انجام شده در وزارت صمت، پس از افزایش نرخ تسعیر محاسبه قیمت پایه محصولات پتروشیمی از ۲۸.۵۰۰ تومان به نرخ  ۳۷.۵۰۰ الی ۳۸.۵۰۰ تومان (افزایش ۳۰ درصدی) در دسته “کالاهای ملتهب” شاهد افزایش ۱۴ درصدی قیمت‌ها خواهیم بود. این میزان افزایش قیمت در دسته کالاهای غیر ملتهب حدود  ۲۴ تا ۳۰ درصد خواهد بود.

علت این تفاوت این است که کالاهای غیر ملتهب به سبب آن که در بورس کالا مازاد عرضه دارند و عملا رقابتی بر روی آنها انجام نمی‌شود، براساس تقریبا با همان نرخ پایه به فروش می‌رسند. به این ترتیب با افزایش ۳۰ درصدی نرخ پایه قیمت این محصولات نیز تقریبا به همان میزان افزایش پیدا می‌کند.

به گزارش برگزیده های ایران، جدا از آثار تورمی این تصمیم موضوعی که اخیرا حواشی تازه ایجاد کرده است موضوع درامد بورس کالا از محل کارمزدهای مربوط به معاملات انجام شده است. بر این اساس با افزایش نرخ تسعیر و افزایش قیمت پایه محصولات پتروشیمی عملا درامد بورس کالا از محل کارمز دریافتی معاملات افزایش خواهد یافت. لازم به ذکر است که نماد شرکت بورس کالای ایران در بازار سرمایه با نماد کالا اخیرا با استقبال معامله گران نیز مواجه شده  است.

 بررسی معاملات بورس کالای ایران در سال ۱۴۰۱ بیانگر جابه‌جایی رکوردهای تاریخی در بازار فیزیکی، مشتقه و مالی از سال ۸۶ (زمان تاسیس بورس کالا) تاکنون است؛ در سال قبل با افزایش ۵۸ درصدی، ارزش کل معاملات حدود  ۱۰۰۰هزار میلیارد تومان (همت)  بوده و حجم معاملات نیز ۱۱۷.۷ میلیون تن ثبت شده است.در میان تمامی محصول‌ها، سیمان با افزایش ۲۰ میلیون و ۸۶۱ هزار تنی نسبت به سال ۱۴۰۰ بیشترین تاثیر را در افزایش حجم معاملات بورس کالا در سال ۱۴۰۱ داشت. پس از آن، گندله سنگ آهن و سپس کنسانتره به ترتیب با افزایش ۷ میلیون و۹۷۷ هزار تنی و ۴ میلیون و ۹۶۹ هزار تنی معاملات داشتند.به لحاظ ارزش نیز پس از خودرو، شمش بلوم و بیلت فولادی، گندله و مس کاتد در ارزش معاملات اثرگذار بودند.

/

admin

Share
Published by
admin

Recent Posts

رمزگشایی نویسنده انگلیسی از زندگی گوستاو فلوبر

«طوطی فلوبر» از معروف‌ترین کتاب‌های جولین بارنز است که در آن زندگی گوستاو فلوبر، از…

1 دقیقه ago

بریانسکی: هر لحظه آماده بازگشت به رقابت‌های بین‌المللی هستیم

سرمربی تیم ملی والیبال روسیه تاکید کرد که تیمش آماده بازگشت به رقابت‌های بین‌المللی به…

2 دقیقه ago

احتمال بالای ابقای «په‌ په لوسادا» در کادر فنی پرسپولیس

مربی بدنساز اسپانیایی تیم فوتبال پرسپولیس به احتمال زیاد به کار خود در کادرفنی سرخپوشان…

4 دقیقه ago

«ضد» وارد شبکه نمایش خانگی شد/ پخش از شبکه سه

همزمان با سالروز هفتم تیرماه، فیلم سینمایی «ضد» به کارگردانی امیرعباس ربیعی، روی آنتن شبکه…

4 دقیقه ago

بازداشت نفر هشتم پرونده فساد در فوتبال به اتهام کلاهبرداری

سخنگوی قوه قضاییه اعلام کرد تاکنون هشت نفر در پرونده فساد در باشگاه مس رفسنجان…

6 دقیقه ago

انتخاب مسجد جامع موزه دفاع مقدس به‌ عنوان یکی از شعب اخذ رأی

مسجد جامع خرمشهر موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به‌عنوان یکی از شعب اخذ…

8 دقیقه ago