Categories: اخبار روز

تازه‌ترین اخبار از مرزهای خوزستان|راه‌اندازی ‌بیمارستان صحرایی در مرز شلمچه/ نذر فرهنگی هنرمندان

تازه‌ترین اخبار از مرزهای خوزستان|راه‌اندازی ‌بیمارستان صحرایی در مرز شلمچه/ نذر فرهنگی هنرمندان

– اخبار استانها –

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران از  اهواز،  کربلا تنها یک مکان و گوشه‌ای از کشوری دورتر از خاک وطن نیست، سفری معمولی که گاه‌گداری هوس رفتن به سرمان بزند و یا در برنامه‌هایمان بگنجانیمش نیست.

کربلا چهار فصلی از زندگی آدم‌های دلداده است؛ چهار فصلی که هم زیبایی و طراوات بهار را دارد و هم غافلگیری زمستان را، هم شبیه برگ ریز زیبای پاییز است و هم آرامش تابستان را دارد. کربلا آرامش مومنان است و اشتیاق جوانان؛ راهی است برای کمی دلدادگی با سالاری که قرن‌هاست نام و یاد و دلاوری‌هایش مشق روز و شبمان شده است.

کربلا مامن دوستداران اهل بیت (ع) است، همان‌ها که در تاریکی و غربت به یاری‌مان می‌آیند و مواقع گرفتاری و سختی تنها نام آنها به زبان‌مان جاری می‌شود و امام حسین (ع) که بیشتر او را سالار شهیدان می‌نامیم در کربلا منزل گزیده است و خوشا به حال آن کسانی که سعادت راهی نصیبشان می‌شود که به کربلا و امام حسین (ع) ختم می‌شود. در آستانه اربعین حسینی هزاران نفر برای پیاده روی و رسیدن به او خود را آماده کرده‌اند؛ مهیای سفری شده‌انددر این باره با نزدیک‌ شدن به اربعین حسینی(ع) خوزستان برای میزبانی شایسته از زائران اربعین تمام قد آماده است.

نذر فرهنگی هنرمندان زمینه ساز تحقق تمدن اسلامی است

سید محمد مطفی مورتورچی دبیر هفتمین همایش بین المللی تئاتر مردمی پیاده روی اربعین در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: تمدن اسلامی به معنای نمود ولایت عملی خداوند متعال در سراسر جهان است و مصداق بارز این تمدن، حکومت حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه می باشد. از آن جا که پیاده روی اربعین زمینه ساز و مقدمه ظهور است می توان گفت که هدف همایش بین المللی تئاتر مردمی پیاده روی اربعین نیز در این راستا تعریف می شود.

 موتورچی با اشاره به ایده برگزاری روایت راهیان عنوان کرد: دفتر تئاتر مردمی بچه های مسجد که زیر نظر مرکز هنرهای نمایشی کشور قرار دارد ایده تشکیل کاروان تئاتر پیاده روی اربعین را مطرح کردند و با مدیریت آقای کوروش زارعی این حرکت از هشت سال قبل شکل گرفت.

وی افزود: حاذق ترین و بهترین هنرمندان تئاتر که برگ زرینی از درخت هنر انقلاب هستند از هشت سال پیش تاکنون در این حرکت ارزشمند حضور داشتند و عشق و ارادت قلبی خود را به سیدالشهدا علیه السلام با زبان به منصه ظهور رساندند.

 وی گفت:، گونه های مختلف هنر در اولین دوره روایت راهیان حضور داشتند که از آن جمله می توان به نقال ها، پرده خوان ها، تعزیه خوان ها، نمایش های خیابانی و نمایش های موکبی اشاره کرد که با زبان هنر در این مسیر  به زوار اباعبدالله الحسین علیه السلام خدمت فرهنگی نموده اند.

مسئول دفتر تئاتر بچه های مسجد حوزه هنری انقلاب اسلامی ادامه داد: البته به این معنا نیست که هزینه ای نداریم که به هنرمندان پرداخت کنیم؛ بلکه به دلیل روح ارزش مند کار و هماهنگی با حرکت عظیم مردمی پیاده روی اربعین ما هنرمندان هم می خواستیم ادای دین کوچکی داشته باشیم؛ لذا این حرکت یک نذر فرهنگی است و هنرمندان با انگیزه خدمت به ساحت مقدس اباعبدالله الحسین علیه السلام پای کار آمدند.

دبیر هنری هفتمین همایش بین المللی تئاتر پیاده روی اربعین روایت راهیان با تاکید بر این‌که هیچ هنری نمی تواند جلوه گر حماسه بزرگ حسینی باشد، اظهار داشت: ما دنبال این نیستیم که جلوه گر حماسه عاشورا باشیم بلکه تمام آمال و آروزی ما این است که بتوانیم آن شکوه و عظمت را حتا به اندازه سر سوزنی به نمایش درآوریم.برای جلوه گر بودن همین اندازه کوچک هم قطعا مکنونات قلبی هنرمند دخیل و موثر است‌ و یکی از اصلی ترین عواملی که ماحصل کار بر دل مخاطب می نشیند همین اخلاص و دلدادگی هنرمندان به امام حسین علیه السلام است.

موتورچی فلسفه حرکت هنرمندان روایت راهیان را ادای نذر فرهنگی آن ها دانست و اظهار داشت: امسال هشتمین سال برگزاری روایت راهیان  است اما هفتمین دوره برگزاری است در واقع همایش بین المللی تئاتر مردمی پیاده روی اربعین یک سال به خاطر پاندمی کرونا تعطیل شد و در تمام دوره هایی که این حرکت برگزار شده گروه های شرکت کننده ایرانی و عراقی با نذر فرهنگی در همایش حضور دارند و دستمزدی نمی گیرند.

موتورچی درباره  رشته های هنری حاضر در روایت راهیان نیز گفت: تعزیه، نمایش موکبی، نقالی، پرده خوانی، نمایش خیابانی، مقتل خوانی، سرود، شعر خوانی، هنرهای تجسمی، نماهنگ و فیلم کوتاه از جمله رشته های هنری شرکت داده شده در هفتمین همایش بین المللی تئاتر مردمی پیاده روی اربعین  هستند.

موتورچی هدف از برگزاری این همایش بین المللی تئاتر پیاده روی اربعین را زمینه سازی برای تحقق تمدن اسلامی عنوان و خاطرنشان کرد: تمدن اسلامی به معنای نمود ولایت عملی خداوند متعال در سراسر جهان است و مصداق بارز این تمدن، حکومت حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه می باشد. از آن جا که پیاده روی اربعین زمینه ساز و مقدمه ظهور است می توان گفت که هدف ما نیز در این راستا تعریف می شود.

دبیر هفتمین همایش بین المللی تئاتر مردمی پیاده روی اربعین درباره  زبان آثار اجرایی در روایت راهیان گفت: در این همایش نمایش ها به زبان های مختلف انگلیسی، فارسی، عربی، ترکی و اردو اجرا می شوند. همچنین امسال برای اولین بار نمایش عروسکی به زبان عربی در روایت راهیان اجرا می شود.

وی افزود: گروه هایی که در بخش ایران به تناوب مهمان روایت راهیان در مرزها هستند تا ۵ شهریور به کارشان پایان می دهند اما کار گروه ها در   از ۵ شهریور آغاز می شود و  تا ۱۵ شهریور ادامه دارد؛  گروه هایی هنری در بخش عراق دو روز در شهر نجف ۳ روز در بین راه سه روز و چندین روز در کربلا اجرای برنامه خواهند داشت.

دبیر هنری هفتمین همایش بین المللی تئاتر پیاده روی اربعین روایت راهیان ادامه داد: ما در مرکز تخصصی تئاتر حوزه هنری تلاش کردیم که از همان دوره اول روایت راهیان تاکنون  پذیرای قدرتمندترین و حرفه ای ترین هنرمندان باشیم. در واقع این حرکت برای به اوج رسیدن نیاز به دوبال دارد یک بال معنوی و یک بال فنی که به لطف خداوند در هر دو زمینه قوی و سربلند بوده ایم. 

‌۶۲۰۰ زائر در شلمچه خدمات درمانی دریافت کردند

‌‌سید نادر نقیبی‌ دبیر ستاد اربعین دانشگاه علوم پزشکی آبادان اظهار کرد: از ۲۷مردادماه تا ۴ شهریورماه سال جاری، ۶هزار و ۲۴۸ زائر در مرکز بهداشتی درمانی و فوریت‌های پزشکی مرزی حاج قاسم سلیمانی در شلمچه خدمات درمانی دریافت کردند.

نقیبی افزود: در این مدت، ۱۱۶ بیمار برای ادامه درمان به بیمارستان‌های شهرستان‌های آبادان و خرمشهر با آمبولانس‌های اورژانس ۱۱۵ اعزام شدند.

وی در ادامه گفت: از ابتدای شروع خدمات‌رسانی به زوار اربعین حسینی تاکنون ۳۵۸ نفر بیمار گرمازده و دارای علائم ضعف و بی حالی برای دریافت خدمات بهداشتی درمانی به این مرکز مراجعه کرده‌اند.

نقیبی بیان کرد: تنها در تاریخ ۴ شهریورماه تعداد یک هزار و ۹۱۶ بیمار برای دریافت خدمات بهداشتی درمانی به این مرکز مراجعه کرده‌اند که از این تعداد ۲۱ بیمار برای ادامه درمان به بیمارستان های شهرستان خرمشهر و آبادان اعزام شدند.و

ی در ادامه اضافه کرد: از ابتدای شروع خدمات رسانی به زوار اربعین اباعبدالله الحسین (ع) در سال جاری به ۲۴ نفر از مصدومین ترافیکی خدمات امدادی و درمانی داده شد

بیمارستان صحرایی در مرز شلمچه راه‌اندازی شد

بیمارستان صحرایی شهید اسماعیل دقایقی در مرز شلمچه برای خدمات‌رسانی به زائران اربعین حسینی در مرز شلمچه راه‌اندازی شد.

فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گقت: این بیمارستان جز ۵۰ بیمارستان صحرایی در کشور است که دارای ۶ تخت بستری و بخش‌های سونوگرافی، اتاق عمل درمانگاه تخصصی، اورژانس، اورتوپدی، بخش داخلی، بخش زنان و اطفال است.

سردار علیرضا تنگسیری افزود: در این درمانگاه ۵۰ نفر از متخصصان و پرستاران مشغول به خدمت رسانی به زائران خواهند بود که از این تعداد ۱۲ نفر پزشک متخصص ِ بهداری نیروی دریایی سپاه هستند.

وی اظهار کرد: درمانگاه صحرایی شهید اسماعیل دقایقی تا ۱۷ شهریور در مرز شلمچه برای خدمات رسانی به زائران اربعین حسینی دایر است.

‌آماده‌سازی پایانه های مسافربری برای استقبال از زائران اربعین

پوریا راهنورد مدیرعامل سازمان پایانه‌های شهر اهواز با اشاره به این‌که با افزایش سفر زائران اربعین تمهیدات لازم برای آنها در پایانه های اهواز اندیشیده شده است، اظهار داشت: پایانه های کلان شهر اهواز محل اعزام زائران عتبات عالیات در طول سال‌های اخیر بوده است که با نزدیک شدن به مراسم اربعین این سفرها افزایش می‌یابد و امسال نیز با توجه به حجم بالای متقاضیان حضور در این مراسم معنوی، امکانات مناسب تری نسبت به سال های قبل در پایانه های مسافربری شهر اهواز به کار گرفته شده است.

به گفته ی وی، بازسازی کامل سرویس های بهداشتی، زیبا سازی فضای پایانه ها،ساخت نمازخانه جدید در پایانه سیاحت، تقویت سیستم های خنک کننده موجود و همچنین برپایی موکب پیش از گسیل خیل زوار در دستور کار سازمان قرار گرفته و و تلاش بر این بوده که فضای مناسبی برای استقرار مسافران فراهم شود.

مدیرعامل سازمان پایانه‌های شهر اهواز، حماسه پیاده‌روی اربعین را یک پدیده جهانی عنوان و خاطرنشان کرد: خدمت گزاران در مجموعه شهرداری اهواز نیز همچون همه شیعیان و دیگر نهادها و دستگاه‌های مسئول در جمهوری اسلامی ایران در قبال این حرکت بزرگ مسئولیت دارند و می کوشند تا به‌عنوان یک نهاد خدمت‌رسان به بهترین نحو در امر خدمت‌رسانی به زائران اباعبدالله‌الحسین اهتمام داشته باشند.

/۷۳۵/.

admin

Share
Published by
admin

Recent Posts

فرق میسلار واتر و تونر

پاک نکردن آرایش، میتونه آسب های متعددی به پوستت بزنه، اولین و مهم ترین آسیب…

2 هفته ago

نیکزاد: تأثیر ۶۰ درصدی معدل در کنکور مطالبه متخصصان بود

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: تأثیرگذاری ۶۰ درصد معدل در کنکور، درخواست و مطالبه…

2 هفته ago

تدارک ویژه رادیو برای سالروز میلاد حضرت امام حسن عسکری (ع)

شبکه‌های مختلف رادیویی در آستانه فرا رسیدن سالروز میلاد حضرت امام حسن عسکری (ع) برنامه‌های…

2 هفته ago

سقوط ۲ پله‌ای تیم ملی فوتسال در رده‌بندی جدید فیفا

تیم‌های ملی فوتسال مردان و بانوان ایران در رده‌بندی جدید فیفا دچار تنزل رتبه شدند.

2 هفته ago

طرح مدیریت خدمات شهری و روستایی در مجلس کلید خورد

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی از کلید خوردن بررسی طرح جامع…

2 هفته ago

خلف‌وعده مسئولان ؛ ۱۳۰۰۰ معلول همچنان بی‌مستمری!

ماجرای قطع واریز مستمری ۱۳ هزار معلول همچنان ادامه دارد و علی‌رغم وعده‌های مکرر مسئولان…

2 هفته ago