Categories: اردبیل

تالاب «میل مغان» اصلاندوز میزبان۳۰ هزار پرنده مهاجر

به گزارش خبرگزاری یولن از اردبیل، سعید شهند عصر امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: تالاب سد میل مغان با داشتن ۹۹۶ هکتار مساحت، محل زندگی دائم یا چند ماهه بیش از ۳۰ هزار قطعه پرنده در قالب ۷۹ گونه مختلف است و از این جهت یکی از منحصربه‌فردترین تالاب‌های ایران به‌شمار می‌رود.

وی افزود: با شروع فصل سرما پرندگان مهاجر از جمله انواع قو، غاز، اردک، چنگر، باکلان، درنا، حواصیل، آبچلیک و تعدادی از پرندگان شکاری از نواحی سرد شمالی به خصوص از منطقه سیبری وارد کشور شده و گروهی از آن‌ها تا فرا رسیدن بهار در استان باقی می‌مانند و تعدادی نیز پس از مدتی استراحت و تغذیه، به مناطق گرم‌تر مانند حاشیه دریای خزر مهاجرت می‌کنند.

تالاب سد میل مغان در کریدور مهاجرت پرندگان قرار دارد

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل ادامه داد: تالاب سد میل مغان در کریدور مهاجرت پرندگان قرار گرفته است و همه ساله با شروع بارش‌های پاییزی و حاکمیت سرما در روسیه و شمال اروپا، تعداد زیادی از پرندگان مهاجر در این تالاب زمستان‌گذرانی می‌کنند.

شهند بیان کرد: علاوه بر این تالاب میل مغان محل مناسبی برای تخم‌ریزی و پرورش گونه‌های ماهیان بومی نظیر سوف، زرده پر، سیم، سیاه‌ماهی، سس‌ماهی، سیاه‌کولی، اسبله و شاه‌کولی و گونه‌های جانوری مثل لاک‌پشت مهمیزدار است.

تاکنون آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در تالاب میل مغان ثبت نشده است

سیدعباس مینایی، فرماندار اصلاندوز هم درباره حضور پرندگان مهاجر گفت: پایش دقیق تالاب سد میل مغان توسط گشت‌های تخصصی در حال انجام بوده و تاکنون آنفلوانزای فوق حاد پرندگان مهاجر به ثبت نرسیده است.

وی افزود: تالاب میل مغان یکی از مقاصد اصلی پرندگان مهاجر به‌شمار می‌رود و یکی از محیط‌های زندگی پرندگان و آبزیان بوده و وجود انواع  پرندگان و مهاجرت پرندگان از نقاط مختلف، این منطقه را به فرودگاه طبیعی بی‌نظیر تبدیل کرده است.

فرماندار اصلاندوز گفت: با توجه به این‌که ده‌ها هزار پرنده آبزی و کنار آبزی در این تالاب منزل دارند، حفاظت از محیط زیست منطقه در این سد که موقعیت ژئوپولتیکی و اکوپولتیکی بسیار حساسی دارد، برای کشورمان بسیار مهم است.

انتهای پیام/۳۴۶۳/


admin

Recent Posts

تهران قدیم | اتوبوس سواری عجیب در تهران؛ ۶۰ سال قبل/ عکس

رکاب سواری در تهران سال ۱۳۴۳ به یک پدیده تبدیل شده بود.

4 ساعت ago

اقدام جدید پلیس درباره ثبت جرائم رانندگی

رئیس پلیس راهور فراجا اعلام کرد که به زودی از سامانه‌ای هوشمند برای ثبت تخلفات…

4 ساعت ago

آماده‌باش برای جاری شدن سیل در این ۷ استان

رئیس سازمان امداد و نجات با اشاره به تشدید فعالیت سامانه بارشی و احتمال وقوع…

4 ساعت ago

افزایش تلفات سیل در خراسان رضوی/ آمار جدید

پیکر هشتمین قربانی سیل خراسان رضوی پیدا شد.

4 ساعت ago

کیفیت هوای تهران در وضعیت کم سابقه

کیفیت هوای پایتخت در آخرین جمعه اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ همچنان در وضعیت قابل قبول یا…

4 ساعت ago

این جاده به علت بارش شدید باران و تگرگ بسته شد

جانشین رئیس پلیس راه نیشابور گفت: مسیر نیشابور_ کاشمر بر اثر بارش شدید باران و…

4 ساعت ago