به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برگزیده های ایران، ابهامات و سوالات بسیاری در خصوص واردات خودروهای سوپر لوکسی که توسط بازیکنان تیم ملی فوتبال در قبال پاداش صعود به جام جهانی داده شد بود، همچنان به قوت خود باقی است و پس از گذشت حدود ۲ ماه از ورود این خودروها به گمرک، هنوز شاهد ترخیص هیچ یک از این خودرو ها نبودیم و به نظر می رسد روند قانونی ترخیص این خودرو ها با چالش های بسیاری همراه خواهد بود.
گفتنی است خودروهای مذکور اواسط اردیبهشت ماه (۱۴۰۲/۲/۲۰) وارد یکی از بنادر مهم جنوب کشور شده و هماکنون در دو انبار جداگانه (مسقف و سرباز) نگهداری میشوند. لازم به ذکر است مهلت اولیه توقف خودروهای مذکور در نیمه مردادماه (حدود یک ماه دیگر) به پایان خواهد رسید و بایستی از سوی گمرک این موضوع تعیین تکلیف شود.
اولین و مهم ترین چالشی که در خصوص ترخیص این خودروهای سوپرلوکس وجود دارد، مشخص نبودن منشا ارز وارداتی آن ها است. طبق قوانین ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به منظور مقابله با قاچاق ارز و مدیریت منابع و مصارف ارزی، جز در مواردی که به تشخیص شورای امنیت کشور یا شورای عالی امنیت ملی ضرورت یا مصالح کشور اقتضا نماید، کلیه واردکنندگان کالا موظفاند منشأ ارز کالای وارداتی خود را پس از ثبت سفارش و قبل از ترخیص، در سامانه اظهار نمایند.
لازم به ذکر است تا کنون هیچ شفاف سازی در خصوص منشار ارز خودروهای سوپرلوکس وارداتی بازیکنان تیم ملی صورت نگرفته و ابهام مهمی که در این خصوص وجود دارد و بانک مرکزی نمیتواند نسبت به آن بیتفاوت باشد و باید در خصوص آن توضیح دهد تعیین منشا ارز این خودرو ها است. به بیانی دیگر حتی اگر مجوز ثبت سفارش خاص نیز صادر شده باشد بانک مرکزی باید حداکثر دقت را در مورد منشأ ارز خودروهای مذکور لحاظ کند و در این مورد شفاف سازی کند.
همچنین دیگر ابهامی که در خصوص واردات این خوردوها مطرح است، ممنوعیت واردات خودروهای بالای ۴۰ هزار دلار است که طبق مصوبه سال ۹۶ هیئت وزیران است، مصوب شده بود تا اجازه ورود به خودرو های بالای ۴۰ هزار دلار به داخل کشور داده نشود. این در حالی است که در بین خودروهای لوکس وارداتی بازیکنان تیم ملی چندین مورد خودروی بالای ۴۰ هزار دلار دیده می شود که مشخصا وضعیت ترخیص این خوردوها با ابهامات بیشتری مواجه خواهد بود.
/