Categories: اقتصادی

ترک‌ها به جای پراید این خودرو را سوار می‌شوند/ عکس

ترک‌ها به جای پراید این خودرو را سوار می‌شوند/ عکس

به گزارش خبرگزاری برگزیده، با نگاهی به آمارهای فروش خودرو در سال ۲۰۲۲ در ترکیه، فیات پیشرو از نظر برند با فروش ۱۴۶۴۳۵ دستگاه خودرو بود و در این میان Fiat Egea پرچمدار فروش در ترکیه بوده‌است؛ Fiat Egea که در ایران با نام فیات تیپو شناخته می‌شود، نخستین بار در سال ۱۹۸۸ معرفی و به بازار عرضه شد. نسل نخست این خودرو یک هاچ‌بک ۵ در کامپکت بود که در کارخانه‌های ایتالیا، برزیل و ترکیه فیات مونتاژ می‌شد و با بهینه‌سازی‌های جزئی تا سال ۲۰۰۰ تولید شد.

سال‌ها هیچ خبری از فیات تیپو نبود تا این که در سال ۲۰۱۵ فیات مجدداً این خودرو اقتصادی را به خط تولید برگرداند. نسل جدید فیات تیپو در نسخه‌های سدان، هاچ‌بک، استیشن واگن، هاچ‌بک کراس و استیشن کراس در سایت تولیدی فیات در شهر بورسا ترکیه مونتاژ و از آن‌جا به بازارهای هدف صادر می‌شود. البته خود ترک‌ها این خودرو را با نام فیات Egea می‌شناسند.

بعد از معرفی فیات تیپو به سراغ بررسی طراحی این خودرو می‌رویم. با توجه به این‌که فیات تیپو یک خودرو اقتصادی است و چهره آن از سال ۲۰۱۵ تاکنون تغییر چندانی را به خود ندیده، نباید توقع طراحی مطابق با مد روز را از آن داشته باشیم. اما اوضاع چندان هم بد نیست و این محصول فیات چهره‌ای متناسب و قابل قبول دارد.

در نمای جلو فیات تیپو چراغ‌هایی نسبتاً باریک را می‌بینیم که در ترکیب با جلوپنجره‌ای عریض، چهره‌ای نافذ را برای این نما ایجاد کرده است. ضمن این‌که سپر جلو هم در عین سادگی، طراحی خوبی دارد و خطوط روی آن با خطوط کلی بدنه هماهنگ هستند.

نمای جانبی فیات تیپو به رسم همه خودروهای اقتصادی، طراحی ساده‌ای دارد و فقط وجود یک خط که از امتداد چراغ‌های جلو شروع می‌شود و با گذر از دستگیره‌های درب به چراغ‌های عقب می‌رسد؛ این نما را از یکنواختی خارج کرده است.

در نمای عقب فیات تیپو هم سپر ساده‌ای را می‌بینیم اما طرح جالب چراغ‌ها در ترکیب با حالت برآمده درب صندوق بار، یک جذابیت نسبی برای این نما ایجاد کرده است.

طراحی کابین فیات تیپو هم ساده و در حد یک خودرو اقتصادی است اما چیدمان بسیار منظم و مهندسی‌شده اجزای داشبورد، اصالت اروپایی این خودرو را به بیننده یادآوری می‌کند. جذاب‌ترین قسمت کابین فیات تیپو، ترکیب غربیلک فرمان و صفحه نشان‌ دهنده‌ها است که طرحی نسبتاً اسپرت دارد.

فیات تیپو بسته به بازار هدف، مشخصات فنی متفاوتی دارد و طیف گسترده‌ای از پیشرانه‌های بنزینی، دیزلی و هیبریدی برای آن قابل سفارش است. با توجه به سقف قیمتی واردات خودرو و هم‌چنین وضعیت بازار ایران، می‌توانیم بگوییم که به احتمال زیاد این خودرو با یک پیشرانه ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی به ایران بیاید.

پیشرانه مذکور حداکثر قدرت ۱۰۸ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۵۲ نیوتن متر را تولید و نیروی خود را از طریق یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک روانه محور جلو این سدان ایتالیایی می‌کند. مصرف سوخت ترکیبی و شتاب صفرتاصد این نسخه از فیات تیپو هم به ترتیب برابر با ۶.۳ لیتر در صد کیلومتر و ۱۱.۲ ثانیه است.

بیشتر بخوانید:

قرارداد ۷۰۵ میلیون دلاری برای ساخت این موشک!/ عکس

رونمایی از طرح استثنایی جنگنده نسل ششم چین / عکس

۲۲۷۲۲۷

برگزیده های ایران

admin

Share
Published by
admin

Recent Posts

چرا گیربکس چینی؟ بررسی مزایا و معایب نسبت به برندهای دیگر

گیربکس‌های چینی به دلیل قیمت پایین، دسترسی آسان و تنوع بالا مورد توجه قرار گرفته‌اند…

3 هفته ago

لیستی از هتل های محبوب سنگاپور از نگاه بوکینگ

شاید برای شما جالب باشد که بدانید سنگاپور جزو کشور هایی می‌ باشد که با…

1 ماه ago

فرق میسلار واتر و تونر

پاک نکردن آرایش، میتونه آسب های متعددی به پوستت بزنه، اولین و مهم ترین آسیب…

1 ماه ago

نیکزاد: تأثیر ۶۰ درصدی معدل در کنکور مطالبه متخصصان بود

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: تأثیرگذاری ۶۰ درصد معدل در کنکور، درخواست و مطالبه…

1 ماه ago

تدارک ویژه رادیو برای سالروز میلاد حضرت امام حسن عسکری (ع)

شبکه‌های مختلف رادیویی در آستانه فرا رسیدن سالروز میلاد حضرت امام حسن عسکری (ع) برنامه‌های…

1 ماه ago

سقوط ۲ پله‌ای تیم ملی فوتسال در رده‌بندی جدید فیفا

تیم‌های ملی فوتسال مردان و بانوان ایران در رده‌بندی جدید فیفا دچار تنزل رتبه شدند.

1 ماه ago