به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برگزیده های ایران، سید مجتبی شفیعی پیش از ظهر امروز در آیین آغاز طرح کنترل هوشمند پارک حاشیهای شهر تهران که با حضور سید جعفر تشکری هاشمی؛ رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران و جلال بهرامی؛ معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران برگزار شد با اشاره به اهمیت ساماندهی هوشمند پارک حاشیهای اظهار کرد: پارک حاشیهای یکی از موضوعاتی است که در راستای انضباطبخشی در حوزه ترافیک انجام میشود.
وی با بیان اینکه پارک حاشیهای در تهران سابقه ۵۳ ساله دارد، گفت: از سال ۱۳۴۹ برای نخستین بار ۴۰۰ واحد پارک حاشیهای در شهر تهران از طریق پارکومترهای قدیمی و سکهای راهاندازی شد که برای نخستین بار این طرح در خیابانهای منوچهری و فردوسی شروع به کار کرد و در ادامه نیز در سنوات بعدی در سالهای ۵۸،۷۳ و ۸۶ تغییراتی در سیستم پارک حاشیهای صورت پذیرفت.
شفیعی ادامه داد: بر اساس سیاستگذاری شورای شهر تهران هدفگذاری ما ایجاد ۱۲۰ هزار پارک حاشیهای در شهر تهران است و بر همین اساس در قالب استفاده از خودروهای پلاکخوان این طرح به صورت منظمتر انجام خواهد شد. فاز نخست این طرح بر اساس قراردادهای منعقده در مناطق ۲،۳،۶،۷، ۱۲ و ۱۷ عملیاتی خواهد شد و در فاز اول ۶۳ هزار فضای پارک در نظر گرفته شده است به طوری که امروز ۱۶ دستگاه خودرو پلاکخوان در سطح مناطق ۲،۶ و ۷ فعالیت خود را آغاز خواهند کرد.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه ۶۰ دستگاه خودرو و موتورسیکلت برای پلاکخوان خودروهایی که در پارکهای حاشیهای پارک میکنند تامین خواهد شد گفت: این خودروها به فناوریهای نوین مجهز شدهاند و در فازهای بعدی از دوچرخه و موتورسیکلتهای برقی جهت پلاکخوانی خودروها در پارکهای حاشیهای استفاده خواهیم کرد.
وی با بیان اینکه پارک حاشیهای منافع بسیاری را برای شهروندان در پی خواهند داشت، گفت: از مزایای آن میتوان به کاهش تمایل شهروندان به استفاده از خودرو شخصی، ایجاد درآمد پایدار برای شهرداری، توسعه حمل و نقل عمومی و توسعه فضای پارک اشاره کرد.
شفیعی ادامه داد: کاهش تقاضای پارک حاشیهای در پهنههای تجاری و اداری، سازماندهی نرخ توقف وسایل نقلیه شخصی در سطح معابر، جلوگیری از سفرهای جستجوی فضای پارک، جلوگیری از پارک دوبل، انسداد مسیر، توزیع چگالی پارک حاشیهای در معابر مختلف، درآمد پایداری برای شهرداری و استفاده از تسهیلات برای ساخت پارکینگ و توسعه حمل و نقل عمومی، در نظر گرفتن تسهیلات برای توانیابان و جانبازان و اختصاص یک فضای پارک رایگان به ازای هر ۷۰ فضای پارک، توزیع عادلانه فضای پارک حاشیهای، از دیگر مزایای طرح کنترل هوشمند پارک حاشیهای در شهر تهران محسوب میشود.
مدیر عامل سازمان حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه در حال حاضر این سازمان احداث ۲۸ مجموعه پارکینگ را در دستور کار خود قرار داده است، تصریح کرد: هماکنون ۵ پارکینگ از ۲۸ پارکینگ اشاره شده در حال ساخت است و ۱۱ پارکینگ در حال انعقاد قرارداد و مابقی نیز در فرآیند تحویل زمین قرار دارند.
وی با بیان اینکه با احداث ۲۸ پارکینگ اشاره شده ظرفیت احداث پارکینگهای طبقاتی در پایتخت به دو برابر افزایش پیدا خواهد کرد افزود: احداث پارکینگ های اشاره شده ظرفیت ۱۰ هزار و ۵۰۰ پارک را به ظرفیتهای قبلی افزایش خواهد داد.
شفیعی با اشاره به نحوه محاسبه هزینه خودروها در پارکهای حاشیهای گفت: بر اساس مصوبه شورای شهر تهران در نیم ساعت اول ۲۲۰۰ تومان برای خودروهای سواری و وانت در نظر گرفته شده است که پس از اتمام دو ساعت این رقم در هر نیم ساعت دو هزار و ۸۰۰ تومان محاسبه خواهد شد.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران گفت: البته در گذشته نیم ساعت اول جهت پارک خودرو در پارکهای حاشیهای رایگان بود که با مصوبه شورای شهر تهران این مسئله حذف شده و همانطور که بیان شد در نیم ساعت اول ۲۲۰۰ تومان تا دو ساعت اول اخذ خواهد شد.
وی با بیان اینکه شهروندان تهرانی میتوانند حسابهای شهروندی خود را در قالب سامانه تهران من شارژ کنند افزود: پس از پارک خودروها در محلهای تعیین شده هزینه از حساب شهروندی اخذ خواهد شد.
شفیعی در پاسخ به این پرسش که آیا جریمهای برای شهروندان در پارکهای حاشیهای اخذ خواهد شد یا خیر گفت: به هیچ عنوان بنایی برای دریافت جریمه در قالب پارک حاشیهای نداریم اما در صورتی که در یک بازه زمانی تعیین شده بر اساس مصوبات عوارض آنها در پارکهای حاشیهای دو درصد افزایش پیدا خواهد کرد.
/