تفاوت ماشین برقی با بنزینی/ حقایقی که احتمالا نمی‌دانید

تفاوت ماشین برقی با بنزینی/ حقایقی که احتمالا نمی‌دانید

همه ما ایلان ماسک را می‌شناسیم یا دست‌کم اسمش را شنیده‌ایم. او کارآفرین تا حدودی عجیب و عاشق فناوری است.

او به‌خصوص از زمانی که توئینر را خرید و آن را به ایکس تبدیل کرد، تقریبا همیشه بر صدر اخبار بوده است. اما دلیل اصلی که در اینجا و در وهله اول مورد توجه ما قرار گرفته، نقش شرکت او، تسلا در آوردن خودروهای الکتریکی به زندگی ما است.

در سال ۲۰۲۲، حدود ۳.۱ میلیون خودروی الکتریکی در اروپا فروخته شد. این بالاترین میزان فروش این خودروها است و نسبت به سال پیش خود ۵۸ درصد افزایش داشته است. اما خودروهای الکتریکی چطور کار می‌کنند و چه تفاوت عمده‌ای با خودروهای معمولی دارند؟

زیر کاپوت آن‌ها چیست؟

مسلما بیشتر تفاوت خودروهای سنتی که با سوخت فسیلی کار می‌کنند با خودروهای الکترونیکی در زیر کاپوت نهفته است.

نخستین تفاوت، موتور آن‌ها است. یک خودروی بنزینی دارای موتور احتراق داخلی است که بر این اصل کار می‌کند، ترکیب سوخت‌ و هوا فشرده شده، مشتعل می‌شود و انفجار صورت می‌گیرد.

و به بیان ساده، انرژی حاصل از این انفجار برای حرکت موتور و به حرکت رو به جلوی خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما در خودروهای الکتریکی، موتور الکتریکی است و با آهنرباهای الکتریکی کار می‌کند.

تفاوت دوم، باتری است. وسیله‌های نقلیه الکتریکی برای تامین برق موتور مجهز به باتری‌اند. این باتری‌ها مشابه باتری‌های تلفن شما بر اساس فناوری لیتیوم-یون ساخته شده‌اند.

مبدل جریان الکتریکی آخرین جزء اصلی است. باتری جریان مستقیم ارائه می‌کند اما موتور شما به جریان متناوب احتیاج دارد. مبدل جریان الکتریکی هم دقیقا جریان مستقیم را به متناوب تبدیل می‌کند.

آیا خودروهای برقی همان‌طور که به نظر می‌رسند هستند؟

به نظر می‌رسد که مزیت اصلی خودروهای الکتریکی این است که چون هیچ سیستم اگزوز و درنتیجه آلودگی وجود ندارد، برای محیط زیست بهتر است.

فناوری موتورهای الکتریکی ساده‌تر از موتورهای احتراقی است. قطعات کمتری وجود دارد و بنابر این به نگهداری کمتری نیاز دارد و کمتر خراب می‌شود.

همه این موضوعات روی هم بسیار امیدوارکننده به نظر می‌رسند اما همه‌چیز سیاه و سفید نیست.

نخست این که هزینه خرید یک خودروی الکتریکی از معادل بنزینی یا دیزلیش، حتی اگر حساب کنید که در طول زمان هزینه نگهداری و سوخت کمتری می‌پردازید، بسیار بالاتر است.

مساله بعدی ایستگاه‌های شارژ است. هر خانه‌ای مجهز به یک ایستگاه شارژ نیست و خیلی از خانه‌ها هم امکان نصب آن را ندارند. اگرچه تعداد این ایستگاه‌ها درحال افزایش است اما همچنان‌ هم لزوما زیرساخت لازم نزدیک خانه شما وجود ندارد. به ویژه در خارج شهر و یا شهرهای بزرگتر این مشکل جدی‌تر است.

اما درواقع مشکل اصلی زیست‌محیطی است. اگرچه خودروهای الکتریکی خود آلایندگی ندارند، اما در ساخت باتری‌های آن‌ها که توان حرکتی موتور را تامین می‌کنند از مواد آلی استفاده می‌شود که از طبیعت بدست می‌آیند. فرآیند استخراج این مواد تاثیر زیستی بسیار بدی بر زمین می‌گذارد.

اگرچه که خودروهای الکتریکی کامل نیستند و شاید هیچ‌وقت هم کامل نشوند، آن‌ها بهترین گزینه برای حذف آلاینده‌ها و وابستگی به سوخت‌های فسیلی هستند و مشخصا فناوری پشت آن‌ها درحال تکامل است.

جهت مشاهده لیست قیمت روز خودرو های داخلی و خارجی می توانید به صفحه لیست قیمت روز خودرو در برگزیده مراجعه کنید.

۵۸۵۸

برگزیده های ایران

admin

Recent Posts

راننده پورشه متخلف برای اینکه گیر پلیس نیفتد، رنگ ماشینش را عوض کرد

مردی اهل فرانسه بعد از اینکه به جرم سرعت غیرمجاز و عدم توجه به ایست…

16 ساعت ago

تبلیغ هوشمندانه یک سس تند/ عکس

ابتکار در صنعت تبلیغات حرف اول را می‌زند.

16 ساعت ago

درخواست چمران از مردم

مهدی چمران مردم ایران را به حضور در دومین مرحله چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری دعوت کرد.

16 ساعت ago

خبری خوب برای مشمولان اعزامی‌های مرداد ماه ۱۴۰۳

سامانه سرباز ماهر برای اعزامی‌های مردادماه سال ۱۴۰۳ در دسترس قرار گرفت.

16 ساعت ago

آخرین وضعیت ترافیکی جاده‌های کشور/ ترافیک در ۳ محور شمالی

رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور فراجا، آخرین وضعیت ترافیکی جاده‌های کشور را…

16 ساعت ago

اعلام آخرین آمار فوتی‌های حجاج ایرانی/ اعزام ۱۱۱ نفر از حجاج به کشور به دلیل وخامت شرایط جسمی

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر از تداوم خدمت رسانی به حجاج و…

16 ساعت ago