تمام سرمایه‌گذاری‌ها در آذربایجان‌غربی باید مبتنی بر سند آمایش سرزمینی طراحی و اجرا شود

به گزارش برگزیده های ایران از ارومیه، محمدصادق معتمدیان پیش از ظهر روز شنبه در نشست شورای برنامه ریزی و توسعه آذربایجان‌غربی در ارومیه، اظهار داشت: بودجه سال آینده یکی از متفاوت‌ترین بودجه‌های سال‌های بعد از انقلاب اسلامی است که در آن به رشد اقتصادی، ثبات اقتصادی و بهره‌گیری از همه امکانات در کشور و استان‌ها توجه ویژه شده است.

استاندار آذربایجان‌غربی گفت: صندوق پیشرفت و عدالت با آورده قابل توجه دولت و اختصاص بخشی از درآمدهای استانی طرح ریز شده که می توان از این طریق زمینه پیشرفت و توسعه استان را فراهم کرد.

وی با اشاره به پیش بینی رشد اقتصادی ۷.۳ درصدی برای استان در سال آینده، گفت: برای تحقق این رقم، مشارکت همه بخش‌ها از جمله بخش دولتی، خصوصی و نیروهای مسلح ضروری است و همه باید به صورت شبانه‌روزی با استفاده از همه امکانات پای کار باشند.

وی با بیان اینکه در سال آینده بخشی از عوارض معادن به مدیریت استان‌ها اختصاص یافته است بیان کرد: بی توجهی به این امر طی سال‌های گذشته مورد اعتراض استان‌های مختلف بود که تغییر این روند بسیار مبارک بوده و استان ما نیز می تواند از آن منتفع شود.

معتمدیان در ادامه با اشاره به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای بهره مندی از ظرفیت معادن در راستای توسعه و پیشرفت آذربایجان‌غربی اظهار کرد: سهم اشتغال معادن در استان، کمتر از یک درصد است و نقش این بخش در اقتصاد استان بسیار پایین است که باید این روند تقویت شود.

وی گفت: با توجه به این سهم کم، برنامه ریزی برای اکتشاف پهنه‌های معدنی و استفاده از ظرفیت‌های اکتشافی سازمان‌های مسئول از جمله سازمان زمین شناسی در این حوزه، استفاده از ظرفیت دولت برای سرمایه گذاری در اکتشاف با توجه به نبود صرفه برای بخش خصوصی در این بخش و توجه به موضوع فرآوری در کنار بهره برداری از مواد معدنی از جمله مواردی است که در این حوزه مورد توجه قرار گیرد.

مقام عالی استان با اشاره به توجه به لزوم توسعه زیرساختی مناطق دارای معادن با ارزش افزوده قابل توجه از جمله طلا به ویژه در مناطقی نظیر تکاب تاکید کرد: بهترین معادن طلای کشور در این منطقه وجود دارد ولی امکانات رفاهی و زیرساختی منطقه اصلا خوب نیست.

معتمدیان با بیان لزوم ایجاد صنایع پایین دستی طلا در منطقه برای افزایش ارزش افزوده و ایجاد فرصت‌های اشتغال برای مردم، افزود: در حال حاضر طلای خام به صورت شمش از استان خارج می‌شود درحالی که می توان آن را در ساخت زیورآلات و ایجاد ارزش افزوده بیشتر مورد استفاده قرار داد که این امر، بسیار متحول کننده است.

استاندار آذربایجان‌غربی یکی دیگر از الزامات کاری مدیران به ویژه در خصوص بودجه امسال را توجه به استفاده از بودجه‌های وزارتخانه‌ها دانست و اضافه کرد: در حال حاضر حدود ۲۰ درصد بودجه در اختیار منابع استانی بوده و ۸۰ درصد در اختیار وزارتخانه‌ها و متمرکز در تهران است که مدیران باید با رایزنی و پیگیری‌های مداوم و همچنین استفاده از ظرفیت نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، بیشترین میزان اعتبار را برای استان جذب کنند.

وی یکی از مهمترین اسناد بالادستی در راستای ایجاد شناخت در خصوص ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در آذربایجان‌غربی را سند آمایش سرزمینی عنوان کرد و ادامه داد: با توجه به اهمیت مطالعات انجام شده در این سند، تمام سرمایه‌گذاری‌ها در استان باید مبتنی بر این سند طراحی و اجرا شود. 

استاندار آذربایجان غربی با تاکید بر همگرایی منطقه‌ای و استفاده از ظرفیت همه بخش‌های مدیریتی و نمایندگان آذربایجان‌غربی در مجلس شورای اسلامی برای توسعه استان بیان کرد: بخش‌هایی که در استان کمتر توسعه یافته یا دچار محرومیت هستند باید شناسایی شده و از سال آینده باید توجه ویژه‌ای به ارتقای شاخص‌های آن بخش‌ها اعمال شود تا بتوانیم زمینه را برای توسعه متوازن فراهم کنیم.

وی اظهار کرد: همچنین توجه به پروژه های نیمه تمام و تکمیل آنها باید در دستور کار جدی مدیران قرار گیرد و البته نباید به خاطر کمبود اعتباری ناچیز، پروژه های عمرانی دارای پیشرفت فیزیکی مناسب، تعطیل شود و باید مدیران از ظرفیت مدیریتی خود برای اتمام آنها استفاده کنند.

انتهای پیام


admin

Share
Published by
admin

Recent Posts

دانش‌آموزانی که کارت امتحانات نهایی نگرفته‌اند، چه کنند؟

وضعیت دانش‌آموزانی که موفق به دریافت کارت امتحانات نهایی نشدند مشخص شد.

16 ساعت ago

دانش‌آموزان به تعطیلات زمستانی می‌روند؟

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: پس از تصویب متناسب‌سازی تقویم آموزشی کشور…

16 ساعت ago

تدریس معلم افغانستانی در مدارس ایران؟/ پاسخ آموزش و پرورش

هیچ یک از اتباع خارجی به عنوان «معلم» در مدارس ایران مجوز ورود ندارند.

16 ساعت ago

رگبار و وزش باد شدید در این استان‌ها / خنک‌ترین و گرمترین شهرها کدامند؟

طی فردا و پس فردا اردبیل با کمینه ۴ و ۵ درجه سانتیگراد و اهواز…

16 ساعت ago

آمار عجیب مرگ و میر ناشی از تصادفات رانندگی در ایران

آمار قربانیان تصادفات رانندگی دوباره از مرز ۲۰ هزار نفر گذشت.

16 ساعت ago

آتش سوزی کارگاه تولید مصنوعات چوبی/ جزئیات

یک کارگاه تولید مصنوعات چوبی و صندلی‌های اداری در شهرک صنعتی چهاردانگه دچار حریق شد.

16 ساعت ago