Categories: سیاسی

تکلیف طرح‌ها و لوایح باقی‌مانده از مجلس یازدهم چه می‌شود؟

تکلیف طرح‌ها و لوایح باقی‌مانده از مجلس یازدهم چه می‌شود؟

– اخبار سیاسی –

حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری برگزیده های ایران، درباره طرح‌ها و لوایح باقیمانده مجلس یازدهم و سرنوشت آنها در مجلس دوازدهم اظهار داشت: با آغاز هر دوره مجلس، هیئت رئیسه فهرستی از طرح‌ها و لوایحی را که در مجلس قبلی معوق مانده است، به‌وسیله معاونت قوانین تهیه می‌‌کند و در اختیار نمایندگان و دولت می‌گذارد تا نمایندگان و هیئت وزیران درباره آنها تصمیم‌گیری کنند.

وی درباره طرح‌های باقی‌مانده از مجلس یازدهم تصریح کرد: اگر طرح‌ یا لایحه‌ای در دستور مجلس قرار داشت و مجلس فرصت بررسی آن را پیدا نکرد و یا نیمه‌تمام ماند، عملاً دیگر این موارد منتفی است و در دستور کار مجلس دوازدهم قرار نمی‌گیرد؛ مگر اینکه نمایندگان مجلس دوازدهم درخواست رسیدگی به آن را داشته باشند در این صورت هم باید طرح مذکور در سامانه بارگذاری شود و جمع‌آوری امضا انجام شود و تمام روند بررسی را طبق آیین‌نامه داخلی مجلس سپری کند.

نماینده شاهین‌شهر در مجلس گفت: اگر طرح یا لایحه‌ای در مجلس یازدهم تصویب و به شورای نگهبان ارسال شود این طرح‌ها و لوایح در فرایند رسیدگی باقی می‌ماند و اگر شورا به آنها ایراد بگیرد و به مجلس بازگرداند، مجلس دوازدهم باید فرایند رسیدگی به آنها را طی کند.

حاجی‌دلیگانی درباره وضعیت گزارش‌های تحقیق و تفحص نیز خاطرنشان کرد: گزارش‌های تحقیق و تفحص‌ باید طبق آیین‌نامه در جلسه علنی قرائت شود تا بتوان آن را به نهادهای مربوطه ارسال کرد، لذا اگر چنین فرایندی در مجلس طی نشده باشد عملاً این گزارش‌ها در مجلس یازدهم ناتمام باقی می‌ماند و منتفی هستند؛ اگر نمایندگان مجلس دوازدهم خواستند می‌توانند طرح‌های تحقیق و تفحص را که در مجلس یازدهم مطرح بودند، دوباره کلید بزنند و فرایند این طرح‌ها هم طبق آیین‌نامه طی خواهد شد.

نماینده شاهین‌ شهر درباره سرنوشت لوایح باقی‌مانده دولت اضافه کرد: گزارش طرح‌های باقی‌مانده نیز به دولت مستقر داده می‌شود و این در اختیار دولت است که آنها را مسترد کند یا برای بررسی و طی فرایند قانونی در مجلس، مجدداً به قوه مقننه ارسال کند.

به گزارش برگزیده های ایران، طبق ماده ۱۳۷ آیین‌نامه داخلی مجلس «در ابتدای هر دوره قانون‌گذاری، هیئت رئیسه صورتی از طرح‌ها و لوایحی را که معوق مانده به‌وسیله معاونت قوانین تهیه می‏‌کند و در اختیار نمایندگان می‌‏گذارد و صورتی نیز برای دولت ارسال می‌‏دارد. هر یک از طرح‌ها و لوایح معوقه که لزوم رسیدگی به آن به‌وسیله ۲۵ نفر از نمایندگان یا از طرف دولت تقاضا شود، طبق آیین‌‏نامه به کمیسیون‏‌های مربوطه ارجاع می‏‌شود و کمیسیون‏‌ها رسیدگی را به‌ترتیب مندرج در این آیین‌‏نامه انجام می‌دهند. هر گاه شور اول آن طرح‌ها یا لوایح قبلاً خاتمه یافته باشد رسیدگی به طرح یا لایحه با پیشنهاد کمیسیون و تصویب مجلس یک‌شوری انجام خواهد شد. در صورت تغییر دولت، چنانچه دولت جدید رسماً استرداد لوایحی را اعلام کرده باشد، آن لوایح از جریان خارج خواهد شد.

/+

admin

Share
Published by
admin

Recent Posts

پیدا شدن ماری در سطل زباله/ عکس

پاکبانان جزیره پرنس ادوارد کانادا، در سطل زباله مار پایتونی از نوع توپی دیدند و…

2 ساعت ago

هشدار انتخاباتی دادستان کل کشور

دادستان کل کشور ضمن دعوت از مردم برای مشارکت حداکثری در مرحله دوم انتخابات، از…

2 ساعت ago

۳ کاری که وقتی همسرتان به شما دروغ می‌گوید باید انجام دهید

با اعتماد به نفس به گفتگو نزدیک شوید و احساسات خود را بدون توسل به…

2 ساعت ago

استان‌هایی که امروز و فردا گرفتار باد شدید می‌شوند/ کاهش دمای هوا در این مناطق

رییس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی از رگبار و…

2 ساعت ago

تهرانی‌ها از اول سال چند روز هوای پاک داشتند؟

رکنا:بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، شاخص کیفیت هوا در حال حاضر بر…

2 ساعت ago

درخواست پلیس از تهرانی‌ها درباره پارک کردن خودرو در روز انتخابات

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ گفت: از توقفات دوبله در اطراف…

2 ساعت ago