Categories: اجتماعی

ثبت صوری شرکت‌ توسط اتباع بیگانه اخلال در نظام اقتصادی است

ثبت صوری شرکت‌ توسط اتباع بیگانه اخلال در نظام اقتصادی است

– اخبار اجتماعی –

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برگزیده های ایران، اصغر جهانگیر؛ سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری امروز (سه‌شنبه ۲۲ خرداد) در پاسخ به برگزیده های ایران از شرکت‌های صوری که توسط اتباع بیگانه با هدف تملک خانه با کاربری مسکونی ثبت می‌شوند، با عنوان اخلال در نظام اقتصادی یاد کرد.

سؤال خبرنگار برگزیده های ایران اینگونه مطرح شد؛ در حال حاضر به دلیل وجود یک خلأ و رخنه در قانون “حمایت سرمایه‌گذاری خارجی” امکان خرید خانه و ملک در اراضی کشورمان با ثبت‌ شرکت‌های صوری توسط اتباع خارجی وجود دارد که عموماً پس از خرید این املاک، استفاده مسکونی و غیرتجاری از آنها می‌شود. اخیراً نیز رئیس مرکز وکلای قوه قضاییه ضمن تأیید وجود این رخنه قانونی، تأکید کرده که باید جلوی فاجعه تملک اراضی کشور توسط اتباع خارجی را بگیریم. لطفاً بفرمایید؛ آیا دستگاه قضا به این مسأله ورود داشته و تا به امروز چه اقدامی در این باره انجام داده است؟

جلوی “فاجعه تملک اراضی کشور توسط اتباع خارجی” را بگیریم!

جهانگیر در پاسخ اظهار کرد: اصل اولیه‌ای در قانون داریم که اصل منع تملک خارجیان به قانون مصوب سال ۱۳۱۰ است‌. از طرفی قانون حمایت و تشویق سرمایه‌گذاری خارجی در سال ۱۳۸۱ مصوب شده و به موجب آن کسانی که می‌توانند سرمایه‌گذاری کنند، این امر را برای آن‌ها تسهیل می‌کند.

وی افزود: بنابراین قانون داریم که هر کسی فارغ از اینکه تبعه ایرانی و خارجی باشد اگر شرکتی را ثبت کند، آن شرکت ایرانی محسوب می‌شود هرچند سهامدارش خارجی باشد و اگر منحل شود قابل انتقال به غیرایرانی نیست.

جهانگیر ادامه داد: اینکه کسانی شرکت‌های صوری ثبت می‌کنند اعم از اینکه ایرانی و خارجی باشند، اخلال در نطام اقتصادی ایجاد می‌کنند.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: در خصوص ثبت شرکت صوری با اهداف غیرتجاری، مراجع مرتبط مثل سازمان ثبت اسناد و املاک کشور باید نسبت به ثبت این شرکت‌ها با دقت عمل کنند. وزارت اقتصاد هم باید بر عملکرد شرکت‌ها نظارت کند و سازمان بازرسی باید نسبت با بی‌قانونی‌های احتمالی دخالت کند.

وی تأکید کرد: اگر کسی تخلفی را شناسایی کرد می‌تواند آن را گزارش کند و هم سازمان بازرسی و هم سازمان ثبت و هم وزارت اقتصاد، موضوع را دنبال کنند که اگر اقدام مجرمانه صورت گرفته باشد، با آن برابر قانون برخورد شود. همچنین اگر قانون اشکال داشته باشد با تعامل نسبت به اصلاح قانون اقدام خواهد شد.

/

admin

Share
Published by
admin

Recent Posts

دستگیری سارق حرفه ای سیم و کابل

سرکلانتر سوم پلیس پیشگیری تهران از دستگیری یک سارق حرفه‌ای و سابقه دار سیم و…

50 ثانیه ago

تهران قدیم| سفر به ۶۷ سال قبل؛ فرودگاه مهرآباد روزگاری این شکلی بود/ عکس

تصاویر زیر از فرودگاه مهرآباد از مجموعه عکس‌های پاکزاد در سال ۱۳۳۷ است.

2 دقیقه ago

دلیل مسدود شدن بزرگراه همت مشخص شد/ مسیرهای جایگزین

جانشین پلیس راهور تهران بزرگ گفت: بزرگراه همت به دلیل احداث عرشه پل غیرهمسطح دوربرگردان…

3 دقیقه ago

رئیس قوه قضائیه در کدام حوزه رای داد؟/ اژه‌ای: چنانچه با دید ملی، دینی و سیاسی بنگریم باید به صورت گسترده در انتخابات شرکت کنیم

رئیس قوه قضائیه در اولین ساعات آغاز رأی‌گیری مرحله دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری…

4 دقیقه ago

زمان اعلام نتایج امتحانات نهایی اعلام شد/ جزئیات استفاده از «تک ماده» برای قبولی

نتایج امتحانات نهایی دانش‌آموزان احتمالا فردا (۱۶ تیرماه) اعلام می‌شود این در حالیست که طبق…

5 دقیقه ago

ممنوعیت دسترسی والدین به تصاویر ضبط شده در کودکستان‌ها

رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک با بیان اینکه استفاده از دوربین مداربسته فعال…

6 دقیقه ago