سایت خبری
famaserver
  • صفحه اصلی
  • اخبار استانها
  • اخبار روز
  • اخبار تکنولوژی
  • اخبار ورزشی
  • بازار مالی
  • گردشگری
  • اقتصادی
  • بین الملل
سایت خبری
برترین عناوین خبری
  • خرید بیمه: سنتی یا آنلاین؟ کدامیک تجربه بهتری برای مشتریان ایجاد می‌کند؟

سرتیتر خبرها

دیوان محاسبات اسامی دستگاه‌های حساب‌نداده در بودجه ۱۴۰۳ را منتشر کرد

18 ساعت پیش

بازی‌های پاراآسیایی جوانان| استارت کاروان ایران با ۲ طلای دختران پاراوزنه‌برداری

18 ساعت پیش

کاپ NBA| نیکس و مجیک پیروز شدند

18 ساعت پیش

جریمه نقدی استقلال و ۳ باشگاه لیگ برتری

18 ساعت پیش

واکنش فلیک به ابراز نارضایتی یامال پس از تعویض مقابل اینتراخت فرانکفورت

18 ساعت پیش

بانوی ایرانی رکورددار جهانی پلانک قدرتی شد

18 ساعت پیش

اشلوت: تقریباً فرصتی به اینتر ندادیم/ عذرخواهی صلاح؟ من نگفتم چه کسی باید اولین قدم را بردارد

18 ساعت پیش

درخواست ستاره فرمول یک از اسطوره تنیس زنان

18 ساعت پیش

کیوو: داور خودش همه چیز را در صحنه پنالتی دیده بود/ مصدومیت‌ها انرژی تیم ما گرفت

18 ساعت پیش

رونمایی پیرلی از نسل جدید تایرهای فصل ۲۰۲۶ فرمول یک + عکس

18 ساعت پیش

Home » جایی که پوسیدگی سخن می‌گوید

جایی که پوسیدگی سخن می‌گوید

زمان انتشار: 22 مهر 1404 ساعت 17:07

دسته بندی: فرهنگ و هنر

شناسه خبر: 700504

زمان مطالعه: 8 دقیقه

جایی که پوسیدگی سخن می‌گوید

جایی که پوسیدگی سخن می‌گوید

این نمایشگاه، با ۲۳ اثر ترکیب مواد روی مقوا، بیننده را وارد جهانی می‌کند که در آن انسان با عناصر طبیعی فاقد حیات هم‌آمیخته شده است؛ جهانی که همزمان سخت، صامت و در عین حال پر از تأمل است.

آثار ابراهیمی، فیگور انسانی را به شکلی غیرمتعارف در فضای بصری خود قرار می‌دهند؛ فیگورهایی که نه تنها سوژه محض نیستند، بلکه با سنگ‌ها، استخوان‌ها و فسیل‌ها در هم می‌آمیزند تا پرسش‌های بنیادین درباره زوال، ماندگاری و اثرگذاری زمان بر زندگی انسان را در ذهن مخاطب برانگیزند. بیننده در مواجهه با این آثار، گویی در مرز میان واقعیت و استعاره، زندگی و مرگ، حرکت می‌کند و این تقاطع، تجربه‌ای چندلایه و در عین حال شخصی و جمعی ایجاد می‌کند.

با وجود آنکه عنوان نمایشگاه، «پیروان پوسیدگی»، بر روند زوال و نابودی تأکید دارد، اما از نگاه و منظر هنرمند، این آثار در واقع میل به خلود، جاودانگی و اصرار بر بقا را نیز در خود دارند. هر سنگ، هر استخوان و هر فیگور انسانی، در بافت ترکیب مواد و در پیوند با عناصر دیگر، نه صرفاً فروپاشی را نشان می‌دهد، بلکه چرخه‌ای از ماندگاری و استمرار را بازتاب می‌کند؛ نوعی اصرار هنرمندانه برای تثبیت لحظات، افکار و اندیشه‌های انسان در گذر زمان. به عبارت دیگر، این مجموعه، با وجود تمرکز بر پوسیدگی و زوال، همزمان جستجوی جاودانگی و اصرار بر حفظ هویت انسانی را به تصویر می‌کشد.

ترکیب عناصر انسانی و طبیعی، یکی از شاخصه‌های برجسته آثار ابراهیمی است. او با ایجاد تضاد میان فرم‌های جاندار و بی‌جان، سکون و حرکت، و زوال و تکرار، نوعی گفت‌وگوی فلسفی میان مخاطب و اثر برقرار می‌کند. سنگ‌ها و استخوان‌ها، که در جهان نماد گذرا بودن و فراموشی هستند، در کنار انسان، به اندیشه‌هایی سخت و باقی بدل می‌شوند؛ اندیشه‌هایی که نه بارور می‌شوند و نه می‌میرند، بلکه همچنان در ذهن و حافظه جمعی انسان‌ها حضور دارند. این ترکیب‌بندی، همزمان زیباشناختی و مفهوم‌محور است؛ فرم و محتوا در پیوندی ظریف با یکدیگر قرار گرفته‌اند تا تجربه‌ای جامع و تأمل‌برانگیز به بیننده ارائه دهند.

جایی که پوسیدگی سخن می‌گوید

تکنیک ترکیب مواد روی مقوا، به آثار ابراهیمی عمق و بافتی ویژه می‌بخشد. هر اثر، نه تنها از نظر محتوا بلکه از نظر فرم، با دقت و تسلطی قابل تحسین ساخته شده است؛ ترکیب‌بندی‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که نگاه بیننده را از یک فیگور انسانی به عنصر طبیعی دیگر هدایت می‌کنند و در این جابه‌جایی، گفت‌وگویی پنهان میان انسان و طبیعت شکل می‌گیرد. این گفت‌وگو، گاهی شاعرانه، گاهی هراس‌آور و گاهی سنگین و سرد است، اما همواره تأمل‌برانگیز و چالش‌برانگیز است.

از منظر معنایی، آثار این مجموعه حامل مفاهیمی چندلایه و پیچیده هستند. آنها به رابطه انسان با اشیا، جهان پیرامون و با خود طبیعت اشاره دارند و همزمان به روابط انتزاعی انسان با شعر، اسطوره و افسانه متوسل می‌شوند. این توجه به لایه‌های معنایی، فضای نمایشگاه را به گونه‌ای فراهم می‌کند که بیننده نه تنها با چشم، بلکه با ذهن و قلب خود با آثار مواجه می‌شود. تجربه مواجهه با این آثار، نوعی هم‌دلی و هم‌آوایی با روند طبیعی زوال و تکرار است؛ تجربه‌ای که هر مخاطب را به تأملی عمیق درباره زندگی، مرگ، و تأثیرگذاری زمان بر انسان و جهان پیرامونش دعوت می‌کند.

جایی که پوسیدگی سخن می‌گوید

در برخی آثار، سنگ‌ها و فسیل‌ها به شکل استعاری نمادی از خاطره، تاریخ و حافظه جمعی انسان‌ها هستند؛ چیزی که نه تنها از نگاه زیباشناسانه جذاب است، بلکه پرسشی فلسفی نیز مطرح می‌کند: چه چیزی در جهان باقی می‌ماند و چه چیزی ناپدید می‌شود؟ ترکیب این عناصر با فیگور انسانی، فرمی از تضاد و هم‌آوایی ایجاد می‌کند که تجربه‌ای چندسطحی و ذهنی برای مخاطب فراهم می‌سازد. همین ترکیب، با تاکید هنرمند بر اصرار بر ماندگاری و جاودانگی، به آثار بعدی معنای بیشتری می‌بخشد و به نوعی فلسفه زندگی و تلاش انسان برای ثبت لحظات را بازتاب می‌دهد.

در نمایشگاه «پیروان پوسیدگی»، رنگ و بافت نیز نقش مهمی دارند. رنگ‌ها به گونه‌ای انتخاب شده‌اند که حس سکون، سردی و پوسیدگی را منتقل کنند، اما در عین حال فضای شاعرانه و تفکرآمیز ایجاد می‌کنند. بافت آثار، به خصوص در ترکیب مواد، به تجربه مخاطب بعدی ملموس می‌بخشد؛ بیننده می‌تواند با نگاه و حتی حس لامسه ذهنی خود، گذر زمان، زوال و اصرار بر ماندگاری را در هر اثر تجربه کند.

*پژوهشگر حوزه مطالعات هنر

۵۹۲۴۳

حتما بخوانید : شعرهایی برای غزه قهرمان
برچسب ها
گالری نقاشی هنرهای تجسمی
اشتراک گذاری

اخبار مرتبط

  • درخواست خانواده امیرخانی از مردم و نهادهای دولتی
    درخواست خانواده امیرخانی از مردم و نهادهای دولتی 13 ساعت پیش
  • تهمینه میلانی با زن هزار چهره می‌آید/ چشم‌هایش بهمن فرمان‌آرا به جشنواره فیلم می‌رسد؟
    تهمینه میلانی با زن هزار چهره می‌آید/ چشم‌هایش بهمن فرمان‌آرا به جشنواره فیلم می‌رسد؟ 13 ساعت پیش
  • جایزه «سیروس پرهام»  برگزار می‌شود
    جایزه «سیروس پرهام» برگزار می‌شود 13 ساعت پیش
  • حمله تند دی‌کاپریو به آثار تولیدشده با هوش مصنوعی
    حمله تند دی‌کاپریو به آثار تولیدشده با هوش مصنوعی 13 ساعت پیش

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی موضوعات

  • آذربایجان شرقی 1487
  • آذربایجان غربی 1357
  • اجتماعی 15588
  • اخبار استانها 0
  • اخبار تکنولوژی 272
  • اخبار روز 15465
  • اخبار ورزشی 20745
  • اردبیل 903
  • اصفهان 1616
  • اقتصادی 8243
  • البرز 809
  • ایلام 584
  • بازار مالی 31
  • بوشهر 485
  • بین الملل 5657
  • تبلیغات 52
  • تهران 746
  • چند رسانه ای 0
  • چهارمحال و بختیاری 1455
  • خراسان رضوی 1161
  • خراسان شمالی 722
  • خوزستان 1042
  • زنجان 653
  • سبک زندگی 378
  • سلامت 3536
  • سمنان 1185
  • سیاسی 12668
  • سیستان و بلوچستان 491
  • عکس 329
  • علمی و فناوری 7632
  • فارس 1244
  • فرهنگ و هنر 19513
  • قزوین 770
  • قم 855
  • کاریکاتور 452
  • کردستان 940
  • کرمان 1877
  • کرمانشاه 1232
  • کهگیلویه و بویراحمد 1299
  • گردشگری 12
  • گلستان 451
  • گیلان 1139
  • لرستان 1161
  • مازندران 897
  • مرکزی 563
  • مناطق آزاد 218
  • هرمزگان 1345
  • همدان 256
  • یزد 30

جدیدترین مقالات

  • استعفای معاون آموزشی وزیر بهداشت بخاطر زیرمیزی گرفتن بود؟/ سرپرست جدید: تایید یا رد نمی‌کنم!
    استعفای معاون آموزشی وزیر بهداشت بخاطر زیرمیزی گرفتن بود؟/ سرپرست جدید: تایید یا رد نمی‌کنم! 15 ساعت پیش
  • هشدار مینو محرز: موج جدید آنفلوآنزا شدیدتر است؛ احتمال مرگ وجود دارد / همه علائم شدید را آنفلوآنزا فرض کنید / افراد مبتلا حتما در خانه بمانند
    هشدار مینو محرز: موج جدید آنفلوآنزا شدیدتر است؛ احتمال مرگ وجود دارد / همه علائم شدید را آنفلوآنزا فرض کنید / افراد مبتلا حتما در خانه بمانند 15 ساعت پیش
  • مردم وام‌های بانکی را صرف چه کارهایی می‌کنند؟
    مردم وام‌های بانکی را صرف چه کارهایی می‌کنند؟ 15 ساعت پیش
  • هزینه های سرسام‌آور درمان «سرماخوردگیِ ساده» معادل حداقل ۳ روز درآمد یک کارگر!/ وقتی بیماری‌های فصلی تبدیل به بحران می‌شود
    هزینه های سرسام‌آور درمان «سرماخوردگیِ ساده» معادل حداقل ۳ روز درآمد یک کارگر!/ وقتی بیماری‌های فصلی تبدیل به بحران می‌شود 15 ساعت پیش
  • چرا خرافات و طلسم و دعانویسی در جامعه اینقدر رواج یافته است؟ / عجیب اینکه روحانیون برجسته هم سکوت کردند
    چرا خرافات و طلسم و دعانویسی در جامعه اینقدر رواج یافته است؟ / عجیب اینکه روحانیون برجسته هم سکوت کردند 15 ساعت پیش

لینکهای پیشنهادی

هاست ویندوز | هاست لاراول | سرور مجازی | دانلود رایگان نرم افزار |  مشاوره رایگان راه اندازی کافه | آموزش زبان آلمانی |

بهترین آژانس مسافرتی و هواپیمایی تهران | قیمت تتر امروز

کلیه حقوق مادی و معنوی محفوظ میباشد .@2025