Categories: فرهنگ و هنر

جشنواره موسیقی جوان؛ بودجه‌های فرهنگی در اولویت نیستند

جشنواره موسیقی جوان؛ بودجه‌های فرهنگی در اولویت نیستند

– اخبار فرهنگی –

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری برگزیده های ایران، ظهر امروز دوشنبه، ۲۶ شهریور ۱۴۰۳، طبقه پنجم ساختمان موسیقی میزبان نشست خبری «هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان» بود. در این مراسم، حمیدرضا اردلان دبیر جشنواره و محمدعلی مرآتی مدیرعامل انجمن موسیقی ایران، حضور داشتند.

حمیدرضا اردلان در ابتدای سخنانش گفت: «از دوره شانزدهم، مسئولیت این جشنواره را به عهده دارم و پیش از آن نیز به عنوان مشاور در این زمینه فعالیت کرده‌ام. با توجه به تجربیاتم، می‌دانم که این کار چالش‌های خاص خود را دارد. موسیقی نه تنها ابعاد میتولوژیک بلکه وضعیت اجتماعی جامعه را نیز به تصویر می‌کشد.»

وی در ادامه افزود: «موسیقی در کشورهای با تمدن‌های کهن بسیار پیچیده‌تر است. به نظرم، این جشنواره بیشتر از آنکه یک جشن باشد، به نوعی آزمون است. نام‌گذاری آن به عنوان جشنواره، اشتباه مفهومی است، ولی اگر جشن را به معنای سنتی‌اش در نظر بگیریم، ممکن است متفاوت باشد. همچنین، واژه ‘ملی’ به معنای اتحاد فرهنگی ایران و واژه ‘جوان’ نیز اهمیت زیادی دارد. این عناوین به نوعی رسانه هستند.»

حسین علیزاده: جشنواره موسیقی جوان نیازمند تحولی اساسی است / دوست دارم از جشنواره کنار بروم

 

سپس، محمدعلی مرآتی توضیحاتی درباره جشنواره ارائه داد و اعلام کرد: «از فردا، ۲۷ شهریورماه، از ساعت ۹ صبح، افتتاحیه جشنواره در سالن رودکی برگزار می‌شود و مراسم اختتامیه در پنجم مهرماه در تالار وحدت خواهد بود. امسال ۲۱۱۷ نفر در جشنواره شرکت کرده‌اند که این نشان‌دهنده بالندگی جشنواره است. ۴۴ داور در بخش موسیقی دستگاهی، ۱۹ نفر در موسیقی کلاسیک غرب، و ۲۷ داور در بخش موسیقی نواحی به قضاوت خواهند پرداخت. راه‌یافتگان به مرحله دوم در بخش دستگاهی ۲۸۹ نفر هستند و ۲۴۰ نفر نیز موفق به کسب مقام شده‌اند. در بخش نواحی، ۲۴۰ نفر به مرحله دوم راه یافته‌اند و هنوز ارزیابی این مرحله انجام نشده است. همچنین، ۸۵ نوع ساز و ۱۲ نوع آواز در جشنواره مورد قضاوت قرار خواهند گرفت.»

در بخش پرسش و پاسخ، اردلان در خصوص برنامه‌های جشنواره گفت: «در این عرصه، برنامه‌ریزی دقیق معنا ندارد. متأسفانه بودجه‌های فرهنگی در جامعه ما در اولویت نیستند و باید یا مسئولیت را بپذیریم و پیش برویم یا منتظر بودجه باشیم. رسانه‌ها باید بررسی کنند که واقعاً بودجه جشنواره چقدر است. جوایز نمی‌توانند مشکلات موسیقیدان‌ها را حل کنند، ولی ما باید به کار خود ادامه دهیم.»

وی همچنین اظهار داشت: «صدا و سیما در عرصه موسیقی عملکرد خوبی نداشته و باید به سمت گفت‌وگوهای علمی و تخصصی برویم تا بستری برای موسیقی که ریشه‌های ما را تأمین می‌کند، فراهم شود. از صدا و سیما درخواست دارم که برنامه‌های جشنواره را با واحد سیار پخش زنده کند.»

مراتی نیز درباره حمایت از هنرجویان و هنرمندان جوان گفت: «با توجه به تجربیات پانزده‌ساله‌ام در فرانسه، می‌توانم بگویم که هنرمندان باید خود انگیزه پیدا کنند و ادامه دهند. حضور دوهزار نفر در جشنواره موسیقی جوان بدون کاهش چشمگیر نشان‌دهنده علاقه واقعی افراد است. این جشنواره مانند کنکوری برای هنرجویان است و بعد از آن، استعدادهای برتر در شهرهای خود به اجرا خواهند پرداخت.»

مراتی همچنین درباره طرح «چهارفصل موسیقی ایران» گفت: «هدف ما شناسایی هنرمندان کمتر دیده شده است که این طرح هم‌اکنون آغاز شده و یکی از برنامه‌های هدفمند موسیقی ایران است. برگزیدگان جشنواره موسیقی جوان می‌توانند در رویداد چهارفصل موسیقی ایران، به اجرای کنسرت حرفه‌ای بپردازند.»

وی افزود: «در ایران، تصور می‌شود که کسی که ساز می‌زند دیگر نباید کاری کند، اما در خارج از ایران این‌طور نیست.»

اردلان نیز در پایان اشاره کرد: «فرهنگ باید یک چرخه باشد و نیاز به حمایت دائم ندارد. توسعه همیشه نیازمند آموزش درست است. ما نیز در سال‌های اخیر مجموعه‌ای از کارگاه‌های آموزشی برای منتخبان جشنواره برگزار کرده‌ایم که تأثیر زیادی دارد. امسال، بیست فیلم از بیست جوان برجسته در رشته‌های مختلف تهیه خواهیم کرد و کتابی نیز در دست تدوین داریم که به مقایسه تطبیقی موسیقیدان‌های کشورهای دیگر خواهد پرداخت.»

اردلان درباره اضافه شدن بخش پاپ به جشنواره موسیقی جوان گفت: «به تنهایی نمی‌توانم موسیقی پاپ را اضافه کنم. تمام تریبون‌های کشور به موسیقی پاپ اختصاص دارد و داوران جشنواره نیز شامل ۹۰ نفر هستند.»

مراتی درباره بودجه جشنواره گفت: «به دلیل تغییر دولت‌ها، بودجه جشنواره نسبت به سال گذشته دو و نیم برابر شده است. نگاه وزیر محترم نیز به جشنواره دقیق است و میزان جوایز امسال بسیار بیشتر از گذشته خواهد بود.»

در پایان، اردلان گفت: «اگر چرخه به درستی مدیریت شود، نیازی به حمایت فرد به فرد نیست، اما ارتباط با فضای دانشگاهی مهم است و باید این ارتباط به صورت جدی برقرار شود.»

مراتی همچنین درباره بخش پژوهش گفت: «من و آقای سمیعی به مدت سه ماه در نشست‌های مختلف با شهرهای مختلف شرکت کرده‌ایم و کارگاه‌های زیادی برگزار کرده‌ایم. این سازوکار به دقت در حال پیشرفت است و حمایت‌های لازم از سوی آقای سالاری و سمیعی برای بالندگی جشنواره انجام شده است.»

/

admin

Share
Published by
admin

Recent Posts

راهنمای حرفه‌ای برای رزرو بلیط در فصل‌های شلوغ سفر

سفر می‌تواند تاثیرات مثبتی بر کاهش استرس و فشارهای روانی داشته باشد، روابط اجتماعی را…

6 روز ago

بهترین زمان برای سفر به شهرهای جنوبی کشور!

جنوب ایران، با زیبایی‌های منحصربه‌فردش، همیشه یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری در میان علاقه‌مندان به…

2 هفته ago

چرا گیربکس چینی؟ بررسی مزایا و معایب نسبت به برندهای دیگر

گیربکس‌های چینی به دلیل قیمت پایین، دسترسی آسان و تنوع بالا مورد توجه قرار گرفته‌اند…

2 ماه ago

لیستی از هتل های محبوب سنگاپور از نگاه بوکینگ

شاید برای شما جالب باشد که بدانید سنگاپور جزو کشور هایی می‌ باشد که با…

2 ماه ago

فرق میسلار واتر و تونر

پاک نکردن آرایش، میتونه آسب های متعددی به پوستت بزنه، اولین و مهم ترین آسیب…

2 ماه ago

نیکزاد: تأثیر ۶۰ درصدی معدل در کنکور مطالبه متخصصان بود

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: تأثیرگذاری ۶۰ درصد معدل در کنکور، درخواست و مطالبه…

2 ماه ago