Categories: سیاسی

جلیلی در مناظره: ایجاد اشتغال و ارزآوری اولویت من است

جلیلی در مناظره: ایجاد اشتغال و ارزآوری اولویت من است

– اخبار سیاسی –

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برگزیده های ایران، سعید جلیلی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ظهر امروز در آخرین مناظره‌ی انتخاباتی با موضوع اقتصادی حاضر شد.

جلیلی: مردم از جمهوریت و اسلامیت نظام دفاع می‌کنند

 

سوال مرحله اول: اگر شما به ریاست جمهوری برسید اولین اقدامتان چیست و در چه مدت به نتیجه خواهد رسید؟

جلیلی در بخش اول مناظره ضمن تبریک عید سعید غدیر بیان کرد: من دو اولویت اصلی را در برنامه دارم که ابتدای دولت شهید رئیسی هم به ایشان تقویت کردم که این شهید کارهای خوبی را در این زمینه انجام دادند؛ ارزآوری و اشتغال. اگر نگران تورم، گرانی و از این قبیل مباحث اقتصادی هستیم، باید در این زمینه برنامه‌هایی را اجرا کرد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: روستاهای ما نباید به جایی که فقیر و محروم است نگاه شود، اتفاقاً روستاها فرصت هستند و می‌توانند سلول جهش کشور باشند. بسیاری از روستاها موفقیت‌های بزرگی دارند. به‌عنوان مثال روستای لیقوان در تبریز درآمدهای خوبی در زمینه لبنیات دارد.

جلیلی با بیان اینکه شهید رئیسی رکورد صادرات غیرنفتی را ثبت کرد، خاطر نشان کرد: با بسیاری از کشورها می‌توان همکاری داشت؛ مثلاً درباره پوشاک می‌توان با کشور چین همکاری کرد. باید امنیت شغلی روستاها حفظ شود. با وجود اینکه ۲۷ درصد اشتغال و تولیدناخالص از روستا و کشاورزی است اما تسهیلاتی که به اینان داده می‌شود ۶ درصد مجموع تسهیلات است و ۴ درصد از بودجه عمومی به روستا اختصاص می‌یابد.

.

وی با تأکید بر اینکه هر روستا یک سلول جهش است، عنوان کرد: کشاورز ما نباید در زمینه تسهیلات و امر کشاورزی خود مشکل داشته باشد. بنده در ارومیه دیدم که یک میلیون تن سیب صادر می‌شود و با این حال نباید کشاورز ما دغدغه‌ی صادرات را داشته باشد. اگر این فرصت‌ها استفاده شود، مشکلات زیادی در روستا رفع خواهد شد. باید این امکان فراهم شود که با سند زمین و یا ملک روستایی و یا امکانات و تجهیزات خود بتوانند وام دریافت کنند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: جلیلی اضافه کرد: اگر به دامدار خارجی با واردات دام یارانه می‌دهیم، باید این یارانه را به داخل کشور بدهیم. ضمن اینکه باید جشن اتمام آب‌رسانی با تانکر را در دولت چهاردهم شکل دهیم.

باید امنیت شغلی کارگران حفظ شود

جلیلی در بخش دوم مناظره گفت: بخش عمده‌ای از جامعه‌ی ما توسط برخی رسانه‌ها و جریانات سیاسی سانسور می‌شوند؛ مثلاً صحبت از حقوق زن می‌شود ولی زنان روستایی، خانه‌دار، سرپرست خانوار و زنان بدسرپرست سانسور شده و دیده نمی‌شوند. وقتی وضعیت اینان بررسی نشود، تجویزی هم برای حل مسائل‌شان صورت نمی‌گیرد.

وی بیان کرد: امروزه برخی شعارهایی در حمایت از زنان داده می‌شود، اتفاقا می‌بینیم که جامعه اصلی‌ای که نقش موثری در شکوفایی و پیشرفت کشور دارد، دیده نمی‌شوند. مردم ما و جامعه‌ی زنان می‌خواهند که دیده شوند و به زن خانه‌دار و این اقشار توجه شود. توجه به این مسئله به رشد، فرهنگ، اقتصاد کشور کمک خواهد شد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: کشاورزان و روستا ۲۶ درصد جمعیت ما را تشکیل می‌دهند ولی متاسفانه وقتی قرار است سهم اینان در بودجه تعریف شود، متناسب نیست. بیش از ۵۰ درصد مدال‌آوران ما روستایی هستند؛ اگر یک برنامه درست در استعدادیابی در عرصه‌های مختلف علمی، هنری و غیره داشته باشیم، این می‌تواند به کشور کمک کند.

.

جلیلی اظهار داشت: برخی در روستاها و شهرستان‌ها به ما می‌گویند که می‌خواهیم دیده شویم. باید امنیت شغلی برای کارگران دیده شود و کارگر بتواند امنیت شغلی لازم را داشته باشد و بلکه باید خود را در سود و کارایی شرکت سهیم بداند.

وی ادامه داد: امروزه هزاران میلیارد تومان از حقوقی که باید به کارگر پرداخت شود، به برخی شرکت‌ها به‌عنوان واسطه پرداخت می‌شود ولی اصل این است که آن حقوق باید به جیب کارگر شرکتی برود؛ نه‌اینکه برخی شرکت‌ها در این مسیر حضور یابند و واسطه باشند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: به‌عنوان مثال سهم شرکت‌های دولتی بیش از ۳۷۰۰ همت است و ۵۸ درصد بودجه را تشکیل می‌دهد، درصورتی که بودجه عمومی دولت ۲۷۰۰ همت است. اگر ۲۵ درصد از هزینه‌کرد شرکت‌های دولتی غیربهره‌ور و ناکارا که عدد بالایی می‌شود اگر مورد دقت قرار بگیرد، می‌تواند کارهایی زیادی با آن انجام داد. سالی چند میلیارد دلار از انرژی کشور هدر می‌شود و اگر این اصلاح شود چندین میلیارد دلار در سال درآمد داشت؛ اگر فرآیند خرید محصولات کشاورزی اصلاح شود، بودجه برای این کارها به‌دست می‌آید.

ادامه دارد…

admin

Share
Published by
admin

Recent Posts

تصادف وحشتناک و خونین سمند و پژو ۲۰۶ صندوق‌دار

تصادف وحشتناک سمند و پژو ۲۰۶sd در محور سلماس - خوی ۲ مصدوم و یک…

19 ساعت ago

تجدید چاپ اثری عاشورایی از سید مهدی شجاعی/چاپ بیست و هفتم “سقای آب و ادب” در بازار نشر

چاپ بیست و هفتم سقای آب و ادب اثر سید مهدی شجاعی در یکصد و…

20 ساعت ago

مشکل ۵۰ فیلم توقیفی رفع شده است

مدیرکل نظارت بر نمایش فیلم سازمان سینمایی گفت که بیش از ۵۰ فیلم توقیفی یا…

20 ساعت ago

اسماعیل کاداره درگذشت

«اسماعیل کاداره»، غول ادبیات آلبانی درگذشت.

20 ساعت ago

بیش از ۲۰ هزار تماشاگر به تماشای آثار تماشاخانه ایران‌شهر نشستند

آمار فروش و تعداد تماشاگران نمایش‌هایی که در نوبت اجرایی اردیبهشت و خرداد ماه‌ ۱۴۰۳…

20 ساعت ago

کنسرت نمایش سی‌صد کار تازه پورناظری با بازی محمدزاده، خیراندیش، رادان، افشاری اجرا شد

دومین شب از سی‌صد با حضور بیش از ۸ هزار تماشاگر به پایان رسید و…

20 ساعت ago