به گزارش حوزه دولت خبرگزاری برگزیده های ایران، محمد جمشیدی معاون سیاسی دفتر رئیسجمهور شامگاه جمعه با حضور در برنامه زنده صف اول سیما در مورد سفر اخیر رئیسی به نیویورک و شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد و همچنین برخی از برنامه و سخنرانی های رئیس جمهور در این سفر، اظهار داشت: حضور در مجامع و سازمان های بین المللی، فرصت بی نظیری برای تأمین منافع و تبیین مواضع است و در دیدارهای مختلف رئیس جمهور در مجامع بین المللی مانند شانگهای و بریکس همواره تعامل با کشورها جزو اولویت اول ما بوده و هست.
وی ادامه داد: به نظر می رسد در سفری که به نیویورک داشتیم، اهداف ما به خوبی محقق شد؛ به خصوص که با بسیاری از سران کشورهایی که در نیویورک دیدار انجام شد، از قبل تعامل داشته ایم و سال گذشته نیز با تلاش غربی ها یک برنامه امنیتی جدی برای بی ثبات کردن ایران آغاز شد اما با همبستگی مردم، این برنامه ها نقش بر آب شد.
معاون سیاسی دفتر رئیسجمهور اظهار داشت: بزرگترین قدرت بازدارنده جمهوری اسلامی ایران پیوند بین نظام و ملت است و بیگانه ها برای ایجاد شکاف بین مردم و دولت تلاش می کنند، اما نا موفق بوده اند.
جمشیدی با اشاره به برخی تلاش های غربی در سال گذشته برای ایجاد شکاف میان مردم و نظام، گفت: علت شکست آنها این بود که این تلاش، امنیتی بود و جنبه واقعی نداشت به همین دلیل منجر به شکست شد.
وی یادآوری کرد: تلاش های زیادی در نیویورک انجام شد تا ایران و رهبران نظام را فاقد اراده برای پیشبرد امور نشان دهند اما در بیان مواضعی که آیت الله رئیسی اعلام کرد، این انگاره شکسته شد و من به وضوح دیدم که خود غربی ها از پروژه بحران سازی ایجاد شکاف بین مردم در ایران ناامید شده اند؛ لذا در خیلی از جلسات بسته یا نشست هایی که با خبرنگاران و صاحبنظران برگزار شد، درباره مسائل داخلی بحث چندانی نمی شد، زیرا می دانستند جمهوری اسلامی از آن عبور کرده است این در حالی است که وقتی در آمریکا با سران کشورهای مختلف بحث می کردیم، همگی در خصوص افزایش تعامل و داشتن روابط گسترده با ایران صحبت می کردند اما رسانه های فارسی زبان که ضد ایران هستند، فضا را ناآرام نشان می دهند اگرچه در دنیا کسی به آنها توجه نمی کند ولی تلاش آنها برای ایجاد آشوب در داخل است.
جمشیدی بیان کرد: جمهوری اسلامی از پروژههای متعدد بحرانسازی و بحرانسازیهای پیاپی عبور کرده است؛ ما از بزرگترین پروژههای ضدامنیتی علیه کشورمان عبور کردهایم در حالی که رسانههای معاند فارسیزبان فضا را بهگونهای نشان میدهند که همه دنیا علیه ماست چون میخواهند مردم را به خودشان مشغول کنند و دنیا را ضد ما نشان دهند.
وی تأکید کرد: در گفتوگو با رئیس یکی از مؤسسات مطالعاتی آمریکا سیاستهای آمریکا علیه ایران را نقد کردم؛ او گفت که “ما به این نتیجه رسیدهایم که از تلاشهای دولت آمریکا برای ایجاد بحران در ایران ناامید شدهاند”، که البته این موضوع را ضمنی تأیید کرد، بنابراین اولاً؛ از پروژه بحرانسازی در داخل ایران ناامید شدهاند و در گام دوم نیز از پروژه تغییر سیاستهای راهبردی ایران در منطقه ناامید هستند، البته دشمن همواره در حال دشمنی کردن و رقابت است و نباید از این موضوع برای همیشه غافل شویم.
معاون امور سیاسی دفتر رئیس جمهور تصریح کرد: در سخنرانی راهبردی آیت الله رئیسی ۲ موضوع یعنی ارزشها و منافع مشهود بود، البته منافع ما برخاسته از ارزشهای ماست که هویت ما را شکل میدهد و هویت ما منافع ما را میسازد؛ این مسئله در نگاه رئیس جمهور هم دیده میشود.
جمشیدی بیان کرد: در اسناد امنیت ملی آمریکا و انگلیس هم که نگاه کنید، میبینید که یک فصل کامل را به ارزشهای خود اختصاص دادهاند، در سخنرانی رئیس جمهور به قرآن و حفظ ارزشهای ادیان اشاره شد؛ این یک اثر بسیار عمیق در جوامع مختلف بشری در کشورهای مختلف خصوصاً کشورهای اسلامی دارد؛ مسئله بعدی توجه به خانواده بود؛ الآن میبینیم که حتی در کارتونهایی هم که برای کودکان نمایش میدهند، سطح جدیدی از ایجاد بحران در خانواده را دامن میزنند که حتی در خود غرب هم به ایجاد تنش میان منتقدان و صاحبنظران منجر شده است.
وی گفت: رئیس جمهور در سخنرانیها و اظهارات خود اعلام میکرد “باید در نظم جدید جهانی مراقب باشیم تا اولاً آسیبشناسی نظم قدیم جهانی و علت از هم پاشیدن آن مطرح شود و ثانیاً دیگر یک ابرقدرت نداریم و باید اجازه داد ملتهای منطقه، تصمیم بگیرند”.
معاون سیاسی دفتر رئیسجمهور درباره سیاست همسایگی ایران که رئیس جمهور مطرح کرد نیز بیان داشت: رئیس جمهور بر این نظر است “که بلوکبندی جدید آمریکاییها را قبول نداریم همانگونه که بلوکبندی سابق غرب و شرق را نمیپذیرفتیم”.
جمشیدی درباره انتقال قدرت از غرب به شرق، اظهار کرد: هندیها، برزیلیها و برخی کشورهایی که جهتگیری عمده و تقابل مستقیم با کشورها را ندارند، در سخنرانیهای خود بهصراحت اعلام میکردند که قدرت از غرب به شرق رفته است.
وی اضافه کرد: داسیلوا رئیس جمهور برزیل در سخنرانی خود در بریکس تأکید کرد که نظام مالی آمریکا غیرعادلانه است و نشان میدهد اینگونه کشورها بهدنبال کاهش قدرت تسلط دلار هستند، در سخنرانی رئیس جمهور در توضیح سیاست همسایگی نیز اعلام شد “ما یک سیاست تعاملی واضح داریم و حرکتهایی نشان دادهایم که صداقت خود را اعلام کردهایم در عین حال لوازم روابط را هم در نظر داریم یعنی همکاریهای سیاسی در گروی همکاریهای اقتصادی است”.
معاون سیاسی دفتر رئیسجمهور ادامه داد: کشورها هم باید وارد این فاز شوند یعنی اینگونه نباشد که ما امنیت را برای منطقه فراهم کنیم ولی کشورها با دشمنان ما وارد همکاری اقتصادی شوند در نهایت هم برخی صحبتها درباره موضوعات عمده مرتبط با جمهوری اسلامی بود که موضوع فلسطین و افغانستان و جنگ اوکراین، مطرح شد و در مجموع استقبال خوبی از سخنان رئیس جمهور بهعمل آمد.
جمشیدی یادآور شد: یکی از کارهایی که رئیس جمهور در برنامهها و اظهارات خود انجام میداد و بیان میکرد، این بود که سانسور اطلاعات معتبر و انتشار اطلاعات نامعتبر را بعینه نشان داد؛ رئیس جمهور گفت، “مردم در اغتشاشات سال گذشته که شدیدترین جنگ تحمیلشده علیه ملت ایران بود، پیروز شدند، شاید اگر کشور دیگری بود، تحمل چنین حدی از فشار را نداشت اما علت پیروزی ملت ایران این بود که مردم با نظام پیوند عمیق دارند”؛ رئیس جمهور گفت “آنچه بهعنوان تصویر از ایران ارائه میشود، صحیح نیست”.
وی ادامه داد: رئیس جمهور همچنین اعلام کرد؛ “آیا از حمله شیمیایی به ایران خبر دارید؟ آیا از بیماران پروانهای که داروهایشان را تحریم کردهاید، خبر دارید؟ آیا از آزادسازی مردم کردستان عراق از شر داعش از سوی حاج قاسم سلیمانی اطلاعی دارید؟”
جمشیدی خاطرنشان کرد: با رئیس جمهور صربستان دیدار داشتیم که عضو ناتوست اما حرفهایی که یک عضو کامل جامعه غربی زد و ادبیاتی که داشت، کاملاً متفاوت بود؛ حتی در برخی مسائل اشتراک نظر داشتیم لذا آن دیدگاهی که در رسانهها اعلام میشود، چنین نگرشی نبود یا با مقامات ارشد ژاپن که کاملاً با غرب هماهنگ است دیدار کردیم و بر توسعه تعاملات و همکاریها تأکید داشتند.
وی درباره اینکه “تعاملات ما با دنیا تا چهحد میتواند به معیشت مردم کمک کند؟”، ابراز کرد: اساساً دکترین سیاست خارجی آیت الله رئیسی همسایگی و همگرایی است و نمیتوان بدون تعامل با همسایگان، توسعه ایجاد کرد؛ هیچ کشوری توسعه نمییابد مگر اینکه سهم هر کشوری در تعاملات اقتصادی مشخص شده باشد. بخشی از سیاست همسایگی، تعاملات اقتصادی است که اتفاقاً در صادرات به همسایگان رکورد زدهایم بهگونهای که یکهزار و ۲۰۰ میلیارد دلار گردش مالی همسایگان ما است که سهم ما در زمان حاضر بسیار ناچیز است و اگر تنها یکی دو درصد از این حجم را رشد دهیم، درآمد چند ده هزار میلیاردی خواهیم داشت.
معاون سیاسی دفتر رئیسجمهور ادامه داد: بین آمریکا، چین، روسیه و هند رقابت است که در آسیای میانه نفوذ کنند، حال آنکه ما با این کشورها سابقه روابط تمدنی داشتهایم و آن را جزئی از تمدن بزرگ ایران میدانیم ولی بهخاطر یک سیاست اشتباه، رابطه ما با ترکمنستان قطع و حتی به دادگاه کشیده شده بود و تعیین خسارت شد اما در دولت سیزدهم، این خسارت را پرداخت و تعاملات اقتصادی را آغاز کردیم، در زمان حاضر با بسیاری از کشورهایی که تعامل را آغاز کردهایم یکی دو دهه با آنها رابطه نداشتهایم که این مسئله از ویژگیهای شخصی آقای رئیس جمهور و توانایی او در ارتباطگیری شخصی با رهبران کشورهای مختلف است؛ اساس ارتباط بین سران کشورها، مؤثرترین عامل توسعه روابط است.
جمشیدی تصریح کرد: باید دستگاههای مختلف را مجاب کنیم که این روابط را گسترش دهند، البته هدف ما فراتر از روابط اقتصادی است و باید این رابطه را نهادینه کنیم الآن سوریه با کشورهایی ارتباط اقتصادی دارد که در این کشور جنگ کردهاند چون روابط اقتصادی را با این کشور نهادینه کرده بودند. در سفر رئیس جمهور به سوریه به این مسئله توجه شد و الآن هم در حال پیگیری و اجراست.
وی تأکید کرد: باید بتوانیم زیرساختهایمان را به هم متصل کنیم، رئیس جمهور بر توسعه زیرساختهای آسیایی از طریق ایران تأکید دارد زیرا همواره یکی از پروژههای اصلی که دشمنان ما پیگیری میکردند، دور زدن کریدورها و خطوط انرژی از مسیر ایران است. در اجلاس جی۲۰، آمریکاییها بر ایجاد خط کریدور از هند به جنوب غرب آسیا تأکید کردند و آن را به تصویب رساندند این در حالی است که پروژه کریدور شمال جنوب برای ما راهبردی است ولی سؤال اینجاست؛ چرا تا کنون انجام نشده است؟ چرا راهآهن رشت ـ آستارا در این سالها متصل نشده است؟ در حالی که در اجلاس بریکس نخست وزیر هند بر کریدور شمال جنوب ایران تأکید داشت چون میخواست با شمال اروپا ارتباط داشته باشد.
معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور با ابراز اینکه درآمد ترانزیت از فروش نفت بیشتر است، گفت: سؤال ما این است؛ پروژههای اینچنینی چرا تاکنون اجرا نشده است؟ یا پروژه شلمچه به بصره احداث نشده است؟ بنابراین ما در سیاست خارجی و طراحی کلان باید بهسمتی برویم که روابط تجاری با کشورها نهادینه شود و کسی نتواند این ظرفیت را از ما بگیرد، اما نکتهای که وجود دارد این است که غربیها و آمریکاییها چهمیزان برای سیاست خارجی جنگطلبانه خودشان هزینه میکنند؟ مطمئناً رقم بسیار بالایی است و این یک سرمایهگذاری بلندمدت است تا اگر روزی جنگ شود، مورد استفاده واقع شود، خود غربیها میلیاردها دلار از مالیات آمریکاییها را برای سیاستهای خارجی جنگطلبانه هزینه میکنند.
جمشیدی افزود: ایران همواره باید در حوزه منطقهای حضور داشته باشد تا بتواند سیاستهای داخلی خود را به پیش ببرد و اگر ما حضور نداشته باشیم، آنها وارد کشور ما میشوند.
جمشیدی اضافه کرد: ما با همه دنیا تعامل داریم حتی با اروپاییها قهر نکردهایم، رئیس جمهور معتقد است با همه کشورها مذاکره داریم اما دوست و دشمن خود را میشناسیم با همه کشورها کار میکنیم اما با دوستانمان بیشتر تعامل داریم و اگر غیر از این باشد، از ذکاوت سیاسی خارج شدهایم تصور ما از آفریقا در جامعه معمولاً کشورهای ضعیف و بیچاره و نیازمند است در حالی که چنین چیزی نیست در آنجا ظرفیت زیادی برای کار اقتصادی وجود دارد تمام رقبای ما در آفریقا ورود کردهاند و حتی یکی از کشورهای همسایه ما به تمام بیش از ۵۰ کشور آفریقایی پرواز مستقیم دارد.
وی ادامه داد: حتی در اجلاس بریکس یکی از موضوعاتی که مطرح شد، این بود که اتحادیه آفریقا عضو جی۲۰ شود. مسئولان سیاست خارجی یکی از کشورهای شمال آفریقا خدمت رئیس جمهور رسید و گفت “روابط شما با ما تقریباً صفر است در حالی که ترکیه و ایتالیا هر یک پنج میلیارد دلار با ما رابطه دارند حال آنکه مردم کشور ما مایل به همکاری با شما هستند”.
معاون سیاسی دفتر رئیسجمهور خاطرنشان کرد: همانگونه که سایر کشورها از روابط سیاسی با دیگر کشورها سود میبرند، ما هم میتوانیم سود ببریم ولی این تصور در جامعه هست که باید فقط با چند کشور اروپایی همکاری و تعامل داشت.
جمشیدی تأکید کرد: در دیدار رئیس جمهور با دبیرکل سازمان ملل اعلام شد که از ظرفیت نیروهای مسلح ایران برای پروژههای صلحبانی سازمان ملل استفاده شود و ثانیاً از ظرفیت متخصصان سیاست خارجی ایران برای حضور در سازمانها و تشکلهای بینالمللی استفاده شود که با استقبال طرف مقابل مواجه شد، ایران حوزه اقتصادی را فعال کرده و دنبال ایجاد حوزه منافع ملی برای ایران است.
/+