Categories: فرهنگ و هنر

حال مرتضی سرهنگی خوب است

حال مرتضی سرهنگی خوب است

– اخبار فرهنگی –

ساسان ناطق، نویسنده، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری برگزیده های ایران، با اشاره به آخرین وضعیت جسمی مرتضی سرهنگی گفت: آقای سرهنگی برای شرکت در یک ویژه‌برنامه مختص مدافعان حرم به شهر مشهد سفر کرده بود که در هنگام بازگشت، دچار ناراحتی قلبی می‌شود.

وی ادامه داد: الحمدلله با تلاش پزشکان بیمارستانی در مشهد و همچنین با استراحت، این فعال فرهنگی با سلامتی از بیمارستان مرخص شد. عارضه قلبی رخ داده کوچک بود که قبلاً هم علایمی از آن وجود داشت.

مرتضی سرهنگی مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت، از چهره‌های فعال و تأثیرگذار در حوزه خاطره‌نویسی جنگ و ادبیات مقاومت است. بسیاری از فعالان و کارشناسان، او را پدر ادبیات پایداری می‌دانند.

سرهنگی فعالیت حرفه‌ای خود را با نوشتن گزارش و مصاحبه در روزنامهٔ جمهوری اسلامی شروع کرد. در تیرماه ۱۳۶۷ با همراهی هدایت‌الله بهبودی دفتر ادبیات و هنر مقاومت را در حوزۀ هنری سازمان تبلیغات اسلامی بنیان‌گذاری کردند. این دفتر در زمینهٔ گردآوری و تدوین خاطرات و آثار ادبی دوران دفاع مقدس فعالیت می‌کند.

مرتضی سرهنگی: ادبیات جنگ عبوس نیست/ساده نویسی را به ادبیات دفاع مقدس بیاوریم

 

در کنار نگارش آثار متعدد در حوزه ادبیات جنگ، نقش سرهنگی در تربیت نویسندگان جوان و جمع کردن گروهی فعال در این زمینه غیر قابل انکار است. رهبر معظم انقلاب در دیداری با جمعی از فعالان این حوزه درباره تأثیر و نقش مرتضی سرهنگی فرموده‌اند: 

اگر بنده شاعر بودم، یقیناً در مدح شماها، در مدح آقای سرهنگی، در مدح آقای بهبودی، در مدح آقای قدمی، در مدح همین خاطره‌سازان و خاطره‌انگیزان قصیده می‌ساختم؛ حقیقتاً جا دارد؛ چون کارِ بسیار بزرگ و بااهمیتی است… اخیراً از آقای بهبودی و آقای سرهنگی مصاحبه‌ای می‌خواندم، که واقعاً هم همین‌طور است. این آقایان معتقدند که قضایای دوره‌ دفاع مقدس را بایستی مستند کرد، تبیین کرد، مستدل کرد تا براساس اینها آثار هنری به‌وجود بیاید، که کاملاً درست است. اعتقاد من این است که ما هرچه برای دوره‌ دفاع مقدس سرمایه‌گذاری و کار کنیم، زیاد نیست؛ چون ظرفیت هنری و ادبی کشور برای تبیین این دوره، خیلی گسترده، وسیع و عمیق است و از این ظرفیت تاکنون استفاده‌ی خوب و درخوری نشده. البته کتاب‌های خوبی نوشته شده، لیکن این رشته باید استمرار پیدا کند.

بیانات در دیدار جمعی از پیشکسوتان جهاد و شهادت و خاطره‌گویان دفتر ادبیات و هنر مقاومت ۳۱/۰۶/۱۳۸۴

/

 

admin

Share
Published by
admin

Recent Posts

پیدا شدن ماری در سطل زباله/ عکس

پاکبانان جزیره پرنس ادوارد کانادا، در سطل زباله مار پایتونی از نوع توپی دیدند و…

5 ساعت ago

هشدار انتخاباتی دادستان کل کشور

دادستان کل کشور ضمن دعوت از مردم برای مشارکت حداکثری در مرحله دوم انتخابات، از…

5 ساعت ago

۳ کاری که وقتی همسرتان به شما دروغ می‌گوید باید انجام دهید

با اعتماد به نفس به گفتگو نزدیک شوید و احساسات خود را بدون توسل به…

5 ساعت ago

استان‌هایی که امروز و فردا گرفتار باد شدید می‌شوند/ کاهش دمای هوا در این مناطق

رییس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی از رگبار و…

5 ساعت ago

تهرانی‌ها از اول سال چند روز هوای پاک داشتند؟

رکنا:بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، شاخص کیفیت هوا در حال حاضر بر…

5 ساعت ago

درخواست پلیس از تهرانی‌ها درباره پارک کردن خودرو در روز انتخابات

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ گفت: از توقفات دوبله در اطراف…

5 ساعت ago