به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برگزیده های ایران، مسعود درستی در خصوص مزایای اجرای طرح بهینهسازی حرکت قطارهای خط ۵ اظهار کرد: به جای هر ۲۰ دقیقه یک قطار تندرو یا عادی، هر ۱۰ دقیقه یک قطار در زمان اوج مسافری اعزام میشود. زمان سفر و زمان انتظار کاهش مییابد. زمان انتظار برای توقف قطارهای عادی در ایستگاه میانی و عبور تندرو از کنار آن کاهش مییابد. همچنین امکان استفاده از همه ظرفیت قطار و نشستن روی صندلیها بیشتر میشود.
مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه تصریح کرد: کاهش زمان انتظار مسافر روی سکو از جمله دلایل منجر به جمع شدن قطارهای تندرو از خط ۵ مترو است. سرفاصله قطارهای تندرو و کندرو ۲۰ دقیقه است ولی الان یک دست ۱۰ دقیقه میشود. این در حالی است که در گذشته هم در وسط روز قطارهای تندرو فعالیتی نداشتند. موضوع دومی که وجود دارد این است که بیشترین تاخیر به واسطه نوع حرکت قطارها برای قطارهای کندرو است آن هم به دلیل سوار شدن بیش از حد جمعیت در قطارهاست. به خاطر همین تصمیم گرفتیم برای متعادلسازی این زمان را یکسان کنیم.
درستی خاطرنشان کرد: موضوع بعدی که وجود دارد این است که بهواسطه بار بیشتر قطارهای تندرو به لحاظ سرعت و وزن بیشترین خرابی در حوزه سوزنها اتفاق میافتد. این هم موجب ایجاد تاخیراتی میشود که بر اساس دادههایی که داشتیم تصمیم گرفتیم این حرکتها را لغو کنیم. سعی ما این است که بتوانیم زمان سفر را به قطارهای تندرو نزدیک کنیم و طی ۵۰ تا ۵۲ دقیقه مسیر را طی کنند که اگر میسر بشود تنها ۶ دقیقه با زمان قبلی تفاوت دارد. ایمنی و راحتی مسافران نتیجه اتخاذ این تصمیم است.
وی درباره خرابی چند پله برقی ایستگاه تجریش اظهار کرد: اتفاقی که در ایستگاه شهید بهشتی افتاد ما را حساس به این کرد که رویه خود را بازنگری کنیم و به این نتیجه رسیدیم که اگر روشهای معمول جواب میداد نباید این اتفاق میافتاد؛ بنابراین به این سمت رفتیم که فرایند تعمیر را بازنگری کنیم و به این نتیجه رسیدیم که برخی پلههای برقی میتوانست در آینده هم مشکل ایجاد کند؛ بنابراین برخی پلهها عامدانه و برای اورهال اساسی خاموش شده است.
وی ادامه داد: امروز ۷ ایستگاه پله برقی خاموش دارد: میدان آزادی، شهرک شریعتی، صیاد شیرازی، زمرم، امام حسین(ع) و شهید بهشتی. پله برقی ایستگاه تجریش برای تعمیر اساسی ۴۰ روز است که خاموش است. تلاش ما این است تا اول مهر پله خاموشی نداشته باشیم.
مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران افزود: از فاوا خواستیم که امکان جدا کردن کارت دانشآموز و دانشجو و اقشار خاص را بررسی کند، شدنی است اما آیا اینکه فاوا در تنگنای زمانی بتواند کار را پیش ببرد یک دغدغه ما است و دومین دغدغه این است که خیلی از دانشآموزان کارتشان دست افراد دیگر است. ما تصمیمان این است که دانشآموز را رایگان از گیت رد کنیم. پیشنهاد شهرداری ایجاد شناورسازی زمانی است تا برنامههایی برای ارزان کردن حمل و نقل عمومی داشته باشیم و ترافیک تهران را بشکنیم. تا به امروز قطعیتی درباره شناورسازی رخ نداده اما رایگان کردن یا ارزان کردن بلیت دانشآموزی حتما اتفاق میافتد.
درستی افزود: اصلا برنامه ما این نیست که از سهم بانوان از مترو کم کنیم اما شاید تاثیر درهای جداکننده این شد، اما اینکه بگوییم برنامه بهرهبرداری کم کردن سهم بانوان بود این نیست. قبلا وسط واگن دوم نرده گذاشتیم. اگر جای نرده، در بگذاریم این حرف که کوچک شده درست اما ما نردهها را جمع نکردیم.
درستی درباره ساماندهی دستفروشان گفت: مدل کاری ما اینگونه است که ممکن است بستری برای اتفاقات اجتماعی و ناهنجاریها از جمله تکدیگری باشیم. امروز قانون دستفروشی را جرم نمیداند ولی اگر دستفروش برای کسی مزاحمت ایجاد کند این موضوع دیگر است. نسبت به بساط گستری علاقهای نداریم. با این حال بالاخره توانستیم با هر ضربی بود ایستگاه محمدیه را سامان بدهیم، ولی دستفروشها به ایستگاه بعد رفتند. یکی از شاخصترین نکات مورد نظر ما ساماندهی بساطگستران است. ما در بهرهبرداری نیاز به اصلاح قوانین داریم. علیالقاعده نباید اجازه به بساط گستری بدهیم اما با دستفروشی که مزاحمتی برای مردم ایجاد نمیکند نمیتوان در چارچوب قانون برخوردی کرد، اما باید ساماندهی بشوند. اغلب متکدیان چیزی برای فروش دارند؛ بنابراین باید ضوابط و خلاهای قانونی را در نظر گرفت. ما بیش از هرکسی دوست داریم ایستگاههای ما آرام باشد ضمنا عدهای هم دستفروشان مترو را دوست دارند.
/