Categories: فرهنگ و هنر

حمله به یک مجموعه تلویزیونی صداوسیما : “بره” هم شد الگوی تربیتی؟ / مسئول بهایی تلویزیون می خواست بگوید ایرانی ها کندذهن هستند

حمله به یک مجموعه تلویزیونی صداوسیما : “بره” هم شد الگوی تربیتی؟ / مسئول بهایی تلویزیون می خواست بگوید ایرانی ها کندذهن هستند

به گزارش برگزیده روزنامه جوان نوشت:شبکه پویا مدت‌ها کارتون ببعی را برای بچه‌ها پخش می‌کرد که دارای نکات تربیتی بود، اما سبک زندگی و مدل شخصیت‌های این کارتون اصلاً ایرانی نیست، چه برسد به اسلامی. حالا چند وقتی است از این انیمیشن فیلم سینمایی به نام «ببعی قهرمان» ساخته شده که شبکه‌های پویا و امید بسیار هم آن را تبلیغ می‌کنند. 

اخیراً کلیپی در شبکه‌های مجازی منتشر شده که در پرواز هوایی به دوبی مسافران ایرانی همخوانی ترانه ببعی چه مهربونه را می‌کنند، افرادی که همه بزرگسال هستند و بی‌حجاب. این تلنگر نشان می‌دهد کارتون ببعی و ترانه آن که به همت مسئولان فرهنگی کشور در قالب فیلم سینمایی در آمده و در حال جریان‌سازی است، به صورتی که با صرف هزینه‌های گزاف در برنامه‌های مختلف از آن تبلیغ می‌شود تا رکوردشکن شود، تأثیرگذاری فرهنگی هم داشته است.
 نکته قابل تأمل آن است که چرا با وجود این همه الگوی مناسب برای کودکان و نوجوانان، رسانه ملی باید یک بره را قهرمان کودکان کند و با کلی آهنگ، ترانه و هیجان مجری‌ها، بچه‌ها را علاقه‌مند به رفتن و دیدن فیلم کنند! 
واقعاً این بره چه چیزی دارد که بچه‌ها باید از آن الگو بگیرند؟! آیا الگوی بچه‌های ما با این همه نماد و الگوی حقیقی باید یک بره باشد؟ کاراکتری که نحوه لباس پوشیدنش نه معلوم است ایرانی است و نه معلوم است مسلمان است! در این مدت، مجری شبکه پویا هم با هیجان زیاد از این عروسک تعریف و برای آن تبلیغ می‌کند، حتی به شخصیت احسان می‌گوید: «ببعی بازیگره و احترام به بازیگرا واجبه!» به راستی این چه سمی است که قرار است به بچه‌ها منتقل شود؟ تازه این الگوی لوس فقط یک بره است که وسط شعر و آواز خواندن، عروسک‌گردانش آن را با لرزش می‌رقصاند! 
حقیقت آن است که شبکه نفوذ با این عروسک خود را به رخ کشانده تا الگوی جدیدی را در پوشش پویانمایی به کودکان ارائه دهد، فیلمی که تقریباً یک کپی از زوتوپیا و چند انیمیشن خارجی است.

حجت‌الاسلام سالک می‌گوید: سال‌ها پیش موضوع عجیبی در مجلس مطرح شد؛ اینکه چرا برنامه مبصر چهار ساله که از تلویزیون پخش می‌شود و برنامه‌ای مثلاً طنز است، نماد یک دانش‌آموز کندذهن ایرانی است و مردی بالغ با ریش و کت‌وشلوار میان کودکان و نوجوانان برای ساده‌ترین امور درسی ناتوان است و همزمان همان دوران کارتون ژاپنی «ای‌کی‌یوسان» پخش می‌شد و پسرکی باهوش و زیرک را نشان می‌داد که ناخودآگاه القا می‌کرد ایرانی‌ها در مقایسه با خارجی‌ها ناتوان از درک مسائل هستند! شاید در نگاه اول فقط یک چینش اتفاقی بود، اما با پیگیری آن زمان مشخص شد مسئول پخش شبکه فردی بهایی بود و این کار تعمداً انجام می‌شد. 
 

۲۳۳۰۲

برگزیده های ایران

admin

Recent Posts

چرا گیربکس چینی؟ بررسی مزایا و معایب نسبت به برندهای دیگر

گیربکس‌های چینی به دلیل قیمت پایین، دسترسی آسان و تنوع بالا مورد توجه قرار گرفته‌اند…

3 هفته ago

لیستی از هتل های محبوب سنگاپور از نگاه بوکینگ

شاید برای شما جالب باشد که بدانید سنگاپور جزو کشور هایی می‌ باشد که با…

4 هفته ago

فرق میسلار واتر و تونر

پاک نکردن آرایش، میتونه آسب های متعددی به پوستت بزنه، اولین و مهم ترین آسیب…

1 ماه ago

نیکزاد: تأثیر ۶۰ درصدی معدل در کنکور مطالبه متخصصان بود

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: تأثیرگذاری ۶۰ درصد معدل در کنکور، درخواست و مطالبه…

1 ماه ago

تدارک ویژه رادیو برای سالروز میلاد حضرت امام حسن عسکری (ع)

شبکه‌های مختلف رادیویی در آستانه فرا رسیدن سالروز میلاد حضرت امام حسن عسکری (ع) برنامه‌های…

1 ماه ago

سقوط ۲ پله‌ای تیم ملی فوتسال در رده‌بندی جدید فیفا

تیم‌های ملی فوتسال مردان و بانوان ایران در رده‌بندی جدید فیفا دچار تنزل رتبه شدند.

1 ماه ago