اجتماعی

خاستگاه صنایع‌دستی دانشگاه است

خاستگاه صنایع‌دستی دانشگاه است

– اخبار اجتماعی –

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برگزیده های ایران ، «سلسله رویداد صد منظر ۲، نیم قرن حضور صنایع‌دستی از دیروز تا فردا» با حضور مریم جلالی؛ معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی، اساتید دانشگاه آزاد اسلامی و پیشکسوتان صنایع‌دستی و هنرهای سنتی صبح امروز چهارشنبه ۲۳ خردادماه ۱۴۰۳ در سالن فجر وزارتخانه برگزار شد.

در این جلسه ضمن سخنرانی چند تن از اساتید دانشگاه پیرامون موضوعات مختلف و طرح مطالبات متعدد، سه استاد پیشکسوت، منصور تام‌سن؛ چهره ماندگار رشته نقوش سنتی، ابوالفضل ذابج؛ استاد دانشگاه و پژوهشگر هنرهای اسلامی و محمدهادی ابولقاسمی؛ استاد نگارگری و از شاگردان استاد فرشچیان مورد تجلیل قرار گرفتند.

جلالی از حضور پیشکسوتان و طرح موضوعات متعدد در این جلسه ابراز خشنودی کرد و با بیان اینکه در عرصه صنایع‌دستی و هنرهای سنتی خود را دانش‌آموز می‌دانم و شنوا هستم به تعهد دانشگاه آزاد اسلامی برای همکاری، هم‌افزایی و هم‌جوشی اشاره کرد.

او با اشاره به ضرورت کنار گذاشتن فرایندهای خطی و شبکه‌سازی، افزود: سرفصل‌ها و سؤالاتی که در این جلسه مطرح شد، زمینه‌ساز کشف این رویکرد است. تمام تلاشم آمیختن عرصه توانش هنری با دانش هنری بوده است و طی این مدت سعی کردم ادبیات جدید و کلمه تولید کنم و خوشحالم که ‌اقتصاد هویت بنیان که روز اول نامفهوم بود امروز در صحبت‌ها جای خود را باز کرده است.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی جایگاه درست صنایع‌دستی را دانشگاه عنوان کرد و ادامه داد: دانشگاهی که نه فقط حوزه حفظیات بلکه توانش هنری و زیرساخت‌ها را یاد می‌دهد و می‌تواند توانایی عمومی ایجاد کند.

به رسمیت شناختن صنایع‌دستی در دیپلماسی فرهنگی

جلالی به شعار شورای جهانی صنایع‌دستی «پیوند نسلی، پاسداشت هویت در پهنه جهانی» اشاره کرد و افزود: این شعار به این معنا است که از یک سو باید شکاف بین نسل‌ها را از بین ببریم و هویت خودمان  را پیدا کنیم و پاس بداریم، از سوی دیگر مولفه‌های جهانی را مدنظر داشته باشیم که لازمه آن نوآوری و خلاقیت با احترام به ریشه‌هاست.

او با بیان اینکه در دو سال گذشته با تمرکز روی مدل PESTLE صنایع‌دستی را با تکیه بر تمامی مولفه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فنی، محیطی و حقوقی پیش برده‌ام، ادامه داد: تلاشم بر این بوده است که همگرایی را ایجاد کنم و سند توسعه صنایع‌دستی اولین سندی است که در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد و میز تخصصی صنایع‌دستی در این شورا شکل گرفت و همچنین در دیپلماسی فرهنگی وزارت امور خارجه به رسمیت شناخته شد.

جلالی در پایان صحبت‌های خود از پیشکسوتان حوزه صنایع‌دستی و هنرهای سنتی به‌عنوان ‌صاحبان اصلی این خانه نام برد که تلاش آن‌ها در یاخته‌ها و سلول به سلول ذات زندگی ماندگار است و افزود: آن می‌ماند که می‌زاید و چون شما استادان زیادی آموزش دادید ماندگار هستید.

شکل‌گیری کسب و کارهای صحیح با فراهم کردن محیط‌های فناورانه و نوآورانه

همچنین در این نشست افشار؛ دبیر صنایع خلاق دانشگاه آزاد اسلامی تهران با موضوع «نقش فناوری‌ در توسعه صنایع‌دستی» به سخنرانی پرداخت و با اشاره به اهمیت صنایع‌نرم در اقتصاد کشور، افزود: در شرایط تحریم با سیاستگذاری‌های صحیح و راه‌اندازی محیط‌های فناورانه و نوآورانه می‌توان فناوری‌های نرم را شکوفا کرد.

او جهش و رشد صنایع‌دستی را با رویکردهای نوآورانه و فناورانه ممکن دانست و افزود: در صنایع‌دستی باید به سمت فراهم کردن محیط‌هایی سوق پیدا کنیم که کسب و کارهای درستی شکل بگیرد، از جمله در حوزه اصالت‌سنجی می‌توان از بلاک‌چین استفاده کرد

نقش ورود رشته صنایع‌دستی به دانشگاه‌ها در تخصصی شدن این حوزه

تام‌سن؛ چهره ماندگار نقوش سنتی به تلاش‌های خود در احیای فرش‌های قدیمی و نقوش ارزشمند بومی که در حال از بین رفتن بود اشاره کرد و افزود: در فرهنگستان هنر جلسات متعددی برای احیای حوزه رنگرزی فرش و طرح‌های ارزشمندی که در حال نابودی بودند، برگزار کردیم.

او همچنین با اشاره به همکاری با جهاد دانشگاهی برای ورود صنایع‌دستی به‌عنوان یک رشته در دانشگاه‌های کشور این مهم را در تخصصی شدن این حوزه مهم دانست.

تغییر نظام آموزشی و وظیفه تمامی دانشگاه‌ها در نهادینه کردن نظام استاد ـ شاگردی

سجاد محمد یارزاده؛ رئیس دانشگاه آزاد فرشچیان یکی از رسالت‌ها و مطالبات محقق شده جامعه هنری را مجوز نظام استاد ـ شاگردی عنوان کرد و افزود: تمامی دانشگاه‌ها برای نهادینه کردن نظام استاد ـ شاگردی باید کمک کنند و این مهم در جریان هنر به ویژه صنایع‌دستی اتفاق بیفتد.

او با بیان اینکه این پروژه تنها مربوط به دانشگاه استاد فرشچیان نیست بر اهمیت تغییر در نظام آموزشی و تربیت استاد متعهد و با اخلاق تاکید کرد.

لازمه اقتصاد هویت بنیان، نهضت امضا است

یارزاده با اشاره به اینکه تمامی مولفه‌های توسعه پایدار در صنایع‌دستی مستتر است، ادامه داد: اقتصاد هویت بنیان مستلزم نهضت امضا است که موجب هویت پیدا کردن هنرمند و شناسنامه‌دار شدن اثر هنری می‌شود. امضا مساوی با کیفیت، اصالت و شخصیت اثر است که در نظام استاد ـ شاگردی وجود داشته است. نهضت امضا موجب اعتماد خریدار می‌شود و در بازار موثر است.

تشکیل کارگروه دیپلماسی هنر با اولویت صنایع‌دستی، تعریف دستور کار از سوی هنرمندان برای اسناد بالادستی صنایع‌دستی، حمایت از متون‌های مرجع از دیگر نکات مطرح شده از سوی رئیس دانشگاه آزاد فرشچیان بود.

شورای راهبردی صنایع‌دستی تشکیل می‌شود

در ادامه این نشست طیبه عزت‌اللهی؛ عضو هیات علمی و مدیر پژوهشکده فرهنگ، هنر و ارتباطات سنتی با موضوع «بدن هوشمند در آموزش صنایع‌دستی و هنرهای سنتی ایران»، مهدی محمدی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه سوره و رضا میر مبین؛ استاد دانشگاه با موضوع «صنایع‌دستی به مثابه امکان خاص تاریخی» به سخنرانی پرداختند.

/

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا