سایت خبری
famaserver
  • صفحه اصلی
  • اخبار استانها
  • اخبار روز
  • اخبار تکنولوژی
  • اخبار ورزشی
  • بازار مالی
  • گردشگری
  • اقتصادی
  • بین الملل
سایت خبری
برترین عناوین خبری
  • خرید بیمه: سنتی یا آنلاین؟ کدامیک تجربه بهتری برای مشتریان ایجاد می‌کند؟

سرتیتر خبرها

برگزاری دیدار پیکان – پرسپولیس در ورزشگاه پاس قوامین تهران

22 ساعت پیش

اطمینان خاطر توخل به هواداران درباره مسیر دشوار انگلیس در جام جهانی

22 ساعت پیش

آتزوری در لباس طلا + عکس

22 ساعت پیش

اعلام راهبرد اصلی کاروان ایران در بازی‌های پاراآسیایی جوانان/ پاداش مدال‌آوران مشخص شد

22 ساعت پیش

پیکان – پرسپولیس؛ بدون تماشاگر در ورزشگاه پاس قوامین

22 ساعت پیش

از بازی‌های آسیایی تا المپیک جوانان؛ تقویم فشرده کاراته جهان در سال ۲۰۲۶

22 ساعت پیش

مجوز سبک کوشیکی کاراته صادر شد

22 ساعت پیش

انتخاب مدیرعامل در هفته جاری در دستور کار باشگاه استقلال

22 ساعت پیش

پیکه و شکیرا آشتی کردند؛ مکالمه بی‌واسطه پس از ۳ سال!

22 ساعت پیش

ناگلسمان: در گروه خیلی آسانی قرار نگرفتیم/ نباید کوراسائو و ساحل عاج را دست‌کم بگیریم

22 ساعت پیش

Home » خریداران در صورتی که در زمان مقرر خودروی خود را تحویل نگیرند می توانند برای گرفتن خسارت به قوه قضاییه شکایت کنند

خریداران در صورتی که در زمان مقرر خودروی خود را تحویل نگیرند می توانند برای گرفتن خسارت به قوه قضاییه شکایت کنند

زمان انتشار: 26 آبان 1404 ساعت 18:11

دسته بندی: اقتصادی

شناسه خبر: 725004

زمان مطالعه: 9 دقیقه

خریداران در صورتی که در زمان مقرر خودروی خود را تحویل نگیرند می توانند برای گرفتن خسارت به قوه قضاییه شکایت کنند

خریداران در صورتی که در زمان مقرر خودروی خود را تحویل نگیرند می توانند برای گرفتن خسارت به قوه قضاییه شکایت کنند

به گزارش برگزیده روزنامه ایران نوشت: مراجعه‌های پی‌درپی به نمایندگی‌ها، تجمع مقابل شرکت‌ها و حتی پهن کردن زیلو مقابل یک نمایندگی برای دریافت خودرو، تصویری از بحران اعتماد میان مصرف‌کننده و عرضه‌کنندگان خودرو را نشان می‌دهد. در همین بین گلایه‌هایی از بازگرداندن اصل پول بدون پرداخت سود دیرکرد از سوی برخی خریداران مطرح می‌شود.

سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان به‌عنوان متولی و حامی مصرف‌کنندگان یکی از سازمان‌هایی است که در جریان تأخیر تحویل خودروسازان و واردکنندگان است. برای همین به سراغ احمد شانیان، معاون بازرسی و نظارت بر کالاهای سرمایه‌ای رفتیم تا درباره نحوه شکایت از خودروسازان و پیگیری حقوق خریداران سؤال کنیم که به شرح زیر است.

در روزهای اخیر، تجمع‌هایی مقابل وزارت صمت مشاهده شده است. برخی از خریداران محصولات شرکت‌های خصوصی و دولتی مدعی هستند خودروهای‌شان تحویل داده نشده و افزایش قیمت‌ها نیز اعمال شده است. مردم در چنین شرایطی چه از خودروسازان دولتی، چه خصوصی و مونتاژی هنگام بروز مشکلات و نارضایتی، به کدام نهادها یا مراجع رسمی برای شکایت باید مراجعه کنند؟
بر اساس دستورالعمل رسیدگی به شکایات مصرف‌کنندگان خودرو، مشتریان ابتدا باید موضوع را از طریق واحد ارتباط با مشتریان همان شرکت پیگیری کنند. اگر پاسخ مناسب دریافت نشد، می‌توانند به اداره صنعت، معدن و تجارت استان محل سکونت یا سازمان حمایت درخواست کتبی ارائه دهند. در این مرحله، اعتراض به شرکت تولیدی یا وارداتی منعکس می‌شود و اگر پاسخ قانع‌کننده ارائه نشود، طبق دستورالعمل، برای طرح شکایت به مراجع قضایی راهنمایی خواهند شد. البته خریدار می‌تواند از ابتدا نیز شکایت را مستقیماً در دستگاه قضایی ثبت کند. همچنین بر اساس رأی وحدت‌رویه دیوان عدالت اداری، عدم پرداخت خسارت تأخیر تحویل خودرو قابل‌رسیدگی در تعزیرات نیست و فقط باید از طریق محاکم قضایی دنبال شود.

بنابراین در حال حاضر مرجع رسیدگی به شکایات، دستگاه قضایی است؟
بله. رسیدگی نهایی به شکایات مربوط به تحویل خودرو و عدم ایفای تعهدات بر عهده دستگاه قضایی است. مسیر قانونی این‌گونه طراحی شده که ابتدا مصرف‌کننده به شرکت مراجعه کند و اگر نتیجه نگرفت، ادارات صمت وارد رسیدگی شوند. اما براساس رأی وحدت‌رویه، موضوع ایفای تعهدات از جمله تحویل خودرو و خسارت تأخیر در صلاحیت تعزیرات نیست و مرجع رسیدگی فقط قوه قضائیه است. به همین دلیل، ما نیز شکایت‌کنندگان را برای پیگیری نهایی به مرجع قضایی هدایت می‌کنیم. البته توصیه ما به خریداران این است که ابتدا این مورد را از شرکت پیگیری کنند و بعد اگر پاسخی دریافت نکردند وارد مراحل قضایی شوند.

بسیاری از شرکت‌ها حتی پس از تأخیر در تحویل خودروها حاضر به پرداخت سود تأخیر خریداران نیستند. مشتریان چگونه می‌توانند این حق را مطالبه کنند؟
همان‌طور که در بالا اشاره کردم در این مورد هم مصرف‌کننده ابتدا باید شکایت خود را در واحد امور مشتریان شرکت ثبت و کد رهگیری دریافت کند. اگر شرکت پاسخگو نبود، موضوع را در اداره صمت استان مطرح می‌کند. باوجود این، طبق رأی وحدت‌رویه، مرجع اصلی رسیدگی همچنان دادگاه است. قانون، شرکت‌های خودروسازی و واردکننده را موظف به پرداخت سود تأخیر می‌داند و زمانی که پرونده در دستگاه قضا بررسی می‌شود، دادگاه از ما استعلام می‌گیرد و بر اساس آیین‌نامه حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو اعلام می‌کنیم که پرداخت خسارت تأخیر الزامی است.

برخی از شرکت‌ها تأخیر زیادی در تحویل خودروها دارند و به دلیل بالابودن رقم خسارت، از پرداخت آن سر باز می‌زنند. در چنین مواردی تکلیف خریداری که خودرو را دیرتر از موعد دریافت کرده و شرکت زیر بار پرداخت خسارت تأخیر تحویل نمی‌رود؛ چیست؟
طبق آیین‌نامه، شرکت‌ها ملزم به پرداخت خسارت تأخیر هستند و این مسئولیت قانونی آنها است. مشتری ابتدا می‌تواند به‌صورت مستقیم این حق را مطالبه کند. اگر شرکت پرداخت نکند، مشتری حق دارد به دستگاه قضایی مراجعه کند. درنهایت بر اساس قانون، خودروسازان موظف هستند میزان خسارت را نیز بر اساس تعداد روزهای تأخیر محاسبه و تعیین کنند. 
بیشترین موضوعات شکایت در بازار خودرو مربوط به چه مواردی است؟
بیشترین شکایات مربوط به عدم ایفای تعهدات شامل تأخیر در تحویل خودرو، عدم تحویل به‌موقع و همچنین درخواست خسارت‌های تأخیر و مشارکت است. البته مواردی از گران‌فروشی نیز وجود دارد، اما اغلب سهم کمتری دارد. بر اساس مفاد مندرج در دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری مصوب شورای رقابت، این سازمان صرفاً دستگاه محاسب بوده و متولی ابلاغ قیمت خودرو، وزارت صمت است. بنابراین هرگونه افزایش سرخود در میزان قیمت غیرقانونی است و باید از وزارت صمت پیگیری شود.

 آیا میزان شکایات نسبت به سال گذشته افزایش‌یافته است؟
تعداد شکایات نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش نداشته است. با این‌حال، از ابتدای سال‌جاری، اکثر شکایت‌ها به موضوعاتی مانند عدم تحویل خودرو، اختصاص داشته است.

۱۷۳۰۲

حتما بخوانید : قیمت رسمی میوه و سبزی اعلام شد/ گوجه‌فرنگی و خیار نجومی شدند
برچسب ها
خودروسازان سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان قوه قضاییه
اشتراک گذاری

اخبار مرتبط

  • خودرو پرواز کرد/ آخرین قیمت سمند، کوییک، شاهین، پراید، پژو و دنا + جدول
    خودرو پرواز کرد/ آخرین قیمت سمند، کوییک، شاهین، پراید، پژو و دنا + جدول 16 ساعت پیش
  • نرخ تعادلی دلار تغییر کرد/ مسیر بعدی قیمت دلار کجاست؟
    نرخ تعادلی دلار تغییر کرد/ مسیر بعدی قیمت دلار کجاست؟ 16 ساعت پیش
  • بازار لوازم خانگی؛ نه مشتری راضی است نه تولیدکننده نه مغازه دار/۸۰درصد ظرفیت بازار خوابیده است
    بازار لوازم خانگی؛ نه مشتری راضی است نه تولیدکننده نه مغازه دار/۸۰درصد ظرفیت بازار خوابیده است 16 ساعت پیش
  • جلوی افزایش قیمت خودروهای مونتاژی را نمی گیرند؟
    جلوی افزایش قیمت خودروهای مونتاژی را نمی گیرند؟ 16 ساعت پیش

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی موضوعات

  • آذربایجان شرقی 1487
  • آذربایجان غربی 1357
  • اجتماعی 15588
  • اخبار استانها 0
  • اخبار تکنولوژی 272
  • اخبار روز 15395
  • اخبار ورزشی 20649
  • اردبیل 903
  • اصفهان 1616
  • اقتصادی 8124
  • البرز 809
  • ایلام 584
  • بازار مالی 31
  • بوشهر 485
  • بین الملل 5538
  • تبلیغات 51
  • تهران 744
  • چند رسانه ای 0
  • چهارمحال و بختیاری 1455
  • خراسان رضوی 1161
  • خراسان شمالی 711
  • خوزستان 1042
  • زنجان 653
  • سبک زندگی 377
  • سلامت 3502
  • سمنان 1185
  • سیاسی 12668
  • سیستان و بلوچستان 491
  • عکس 329
  • علمی و فناوری 7632
  • فارس 1244
  • فرهنگ و هنر 19335
  • قزوین 770
  • قم 836
  • کاریکاتور 452
  • کردستان 940
  • کرمان 1877
  • کرمانشاه 1232
  • کهگیلویه و بویراحمد 1299
  • گردشگری 12
  • گلستان 451
  • گیلان 1109
  • لرستان 1161
  • مازندران 897
  • مرکزی 563
  • مناطق آزاد 218
  • هرمزگان 1345
  • همدان 256
  • یزد 30

جدیدترین مقالات

  • عطاءالله مهاجرانی: تشیع مکتب زندگی است نه مذهب عزا/ چرا مراسم ولادت معصومین را کمرنگ برگزار می کنیم ؟
    عطاءالله مهاجرانی: تشیع مکتب زندگی است نه مذهب عزا/ چرا مراسم ولادت معصومین را کمرنگ برگزار می کنیم ؟ 19 ساعت پیش
  • مردم وام‌های بانکی را صرف چه کارهایی می‌کنند؟
    مردم وام‌های بانکی را صرف چه کارهایی می‌کنند؟ 19 ساعت پیش
  • چرا خرافات و طلسم و دعانویسی در جامعه اینقدر رواج یافته است؟ / عجیب اینکه روحانیون برجسته هم سکوت کردند
    چرا خرافات و طلسم و دعانویسی در جامعه اینقدر رواج یافته است؟ / عجیب اینکه روحانیون برجسته هم سکوت کردند 19 ساعت پیش
  • مردم‌داریِ افراطی ممنوع!
    مردم‌داریِ افراطی ممنوع! 19 ساعت پیش
  • فعال طب اسلامی: واگیردار بودن کرونا دروغ بود؛ من حودم با یک بیمار کرونایی که بعدا فوت شد روبوسی کردم، هیچ اتفاقی برای خودم و خانواده ام نیفتاد
    فعال طب اسلامی: واگیردار بودن کرونا دروغ بود؛ من حودم با یک بیمار کرونایی که بعدا فوت شد روبوسی کردم، هیچ اتفاقی برای خودم و خانواده ام نیفتاد 19 ساعت پیش

لینکهای پیشنهادی

هاست ویندوز | هاست لاراول | سرور مجازی | دانلود رایگان نرم افزار |  مشاوره رایگان راه اندازی کافه | آموزش زبان آلمانی |

بهترین آژانس مسافرتی و هواپیمایی تهران | قیمت تتر امروز

کلیه حقوق مادی و معنوی محفوظ میباشد .@2025