به گزارش برگزیده های ایران از تبریز، سیدجواد حسینی امروز در نشست شورای آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه بهداشت، سلامت، مهارت آموزی، اشتغال، آموزش و توانمند سازی از ضروریات معلولین در جامعه است، اظهار داشت: متولی آموزش دانش آموزان با نیازهای ویژه آموزش و پرورش استثنایی است که با رویکرد عدالت ترجیحی ایجاد شده است و از زمان تاسیس در سال ۱۳۷۰ پوشش تحصیلی ۱۸ برابر افزایش یافته است.
وی با بیان اینکه بر اساس آمایش سرزمینی ۲۱۰ مدرسه استثنایی در کشور برای رسیدن به حداقل ها نیاز است گفت: از این تعداد ۱۶۵ مدرسه تاکنون ساخته و یا کلنگ زنی شده است و ۱۳ مدرسه متعلق به استان آذربایجان شرقی است که ۹ مدرسه از این تعداد در حال ساخت است.
معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: در صورت تامین زمین توسط استان، ۵ مدرسه باقیمانده مورد نیاز استان از طریق مشارکت خیرین و سازمان نوسازی مدارس ساخته خواهد شد.
حسینی با بیان اینکه تربیت بدنی و ورزش برای دانش آموزان استثنایی علاوه بر جنبه سلامت، جنبه توان بخشی هم دارد گفت: اعتبار مورد نیاز ساخت سالن ورزشی نیمه تمام دانش آموزان استثنایی استان آذربایجان شرقی توسط سازمان آموزش و پرورش استثنایی پرداخت خواهد شد.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه توان بخشی نیز در کنار تعلیم و تربیت از ضروریات دانش آموزان استثنایی است، گفت: دانش آموزان استثنایی به ۷۰ هزار قلم تجهیزات آموزشی ورزشی و توان بخشی نیاز دارند که در قالب نهضت توان افزایی تامین این تجهیزات پیگیری می شود.
وی افزود: دانش آموزان استثنایی استان آذربایجان شرقی به ۱۰۰۰ قلم تجهیزات توان افزایی نیاز دارند که رقمی بالغ بر ۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان برای تامین این تجهیزات نیاز است و در سال جاری ۳ میلیارد تومان اعتبار برای این تجهیزات به استان آذربایجان شرقی داده خواهد شد.
جانشین وزیر در طرح هدایت با بیان اینکه حدود ۳۰ درصد دانش آموزان به شبکه ارتباطی یا وسایل هوشمند جهت اتصال به شبکه شاد دسترسی ندارند، اظهار کرد: تاکنون با مشارکت خیرین ۳۶۱ هزار تبلت و گوشی هوشمند به دانش آموزان کم برخوردار اهدا شده است.
وی افزود: استان آذربایجان شرقی تاکنون ۷ هزار و ۲۶۰ تبلت و گوشی هوشمند برای دانش آموزان کم برخوردار تهیه کرده است و در سال جاری ۱۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار برای تامین باقیمانده این تجهیزات به استان آذربایجان شرقی اختصاص خواهد یافت که بخشی از این اعتبار برای خرید تجهیزات هوشمند دانش آموزان استثنایی خواهد بود.
معاون وزیر در ادامه گفت: یک مرکز مشاوره خانواده، دو مرکز مشکلات ویژه یادگیری و یک مرکز جامع خدمات تشخیصی، مشاوره و آموزش دانش آموزان با نیازهای ویژه در استان آذربایجان شرقی تا پایان سال ایجاد خواهد شد.
حسینی خواستار تبادل داده های حاصل از سنجش و غربالگری نوآموزان بین وزارت آموزش و پرورش، وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی شد و گفت: در سال جاری و علیرغم شرایط کرونایی نزدیک ۹۹درصد نوآموزان بدو ورود به دبستان در برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی شرکت کردند و این میزان در استان آذربایجان شرقی ۱۰۰ درصد است.
حسینی یکی از نیازهای اساسی دانش آموزان استثنایی را یادگیری مهارت برای ورود به بازار کار دانست و گفت: برای ارائه محصولات تولیدی دانش آموزان استثنایی به بازار یک نمایشگاه دائمی فروش محصولات این دانش آموزان در استان آذربایجان شرقی ایجاد خواهد شد.
معاون وزیر در ادامه گفت: چاپ کتاب های خط بریل ویژه دانش آموزان نابینا توسط سازمان آموزش و پرورش استثنایی انجام می شود و برای رفع مشکل استان آذربایجان شرقی یک دستگاه چاپگر خط بریل برای این استان خریداری خواهد شد.
حسینی با تاکید بر اینکه یکی از مشکلات دانش آموزان استثنایی رفت و آمد به مدارس است گفت: هزینه سالانه سرویس ایاب و ذهاب دانش آموزان استثنایی استان آذربایجان شرقی ۵ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان است که ۳ میلیارد تومان اعتبار آن از طریق آموزش و پرورش استثنایی تامین خواهد شد و امید است باقیمانده این اعتبار از طریق منابع درون استانی و مشارکت شهرداری ها و شوراهای شهر تامین شود.
انتهای پیام/