به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برگزیده های ایران، مسابقات بینالمللی خودروی فرمول دانشجویی بزرگترین و معتبرترین مسابقات دانشجویی در دنیا است و هر ساله با حضور بیش از ۷۰۰ تیم از دانشگاههای مختلف سراسر جهان در بیش از ۲۰ کشور برگزار میشود.
کشور انگلستان از ۲۷ام تا ۳۱ام تیرماه سال جاری، در پیست سیلوراستون در نزدیکی شهر لندن میزبان ۱۲۱ تیم از ۲۰ کشور دنیا از جمله انگلستان، فرانسه، مکزیک، ترکیه، ایرلند، پرتغال، اتریش، مصر، امارات، چین و ایران بود که تنها نماینده کشورمان در این مسابقات، خودرو ققنوس از تیم Racing FUM دانشگاه فردوسی مشهد بوده است.
تیم خودرو فرمول دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد، با سابقه حضور در مسابقات فرمول دانشجویی کلاس کانسپت روسیه ۲۰۱۴ و مسابقات فرمول دانشجویی کلاس ۱ ایتالیا ۲۰۱۸ و ۲۰۲۳ پرسابقهترین تیم شرکتکننده کشور در این مسابقات است. این مسابقات در ۳ کلاس کانسپت، کلاس ۱، کلاس خودران و در سه رده خودروهای احتراق داخلی، الکتریکی و خودران برگزار میشود.
تیم Racing FUM با خودرو ققنوس در رده خودروهای الکتریکی و در کلاس کانسپت (طراحی مفهومی) با سایر تیمها به رقابت پرداخت. تیم فرمول دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد ” ققنوس” با وجود مشکلات فراوان قبل از مسابقات همچون تأمین منابع مالی، ریجکت شدن درخواست ویزا تمامی اعضا یک ماه قبل از مسابقات و قبول شدن درخواست ویزا برخی از اعضا و گرفتن ویزا تنها ۲ روز قبل از شروع مسابقات و نگرانیهای شرایط خاص به وجود آمده، توانست در مسابقات بین المللی بریتانیا در کلاس کانسپت حضور یابد.
کلاس کانسپت دارای ۳ آیتم دیزاین (طراحی مفهومی)، کاست و بیزنس پلن (توسعه طرح تجاری) است. در بخش دیزاین (طراحی مفهومی) تیمهای شرکتکننده به توضیح و دفاع از طراحیهای خود میپردازند.
هدف این بخش این است که تیمها اهداف خود از طراحی هر بخش نظیر دلیل انتخاب نوع پیشرانه، مشخصات سیستم انتقال قدرت، توجیه وجود آیرودینامیک و وزن نهایی خودرو و غیره، نتایج بدست آمده و راههای رسیدن به آن نتایج را توضیح دهند.
این بخش در ۵ قسمت توسط داوران مورد سنجش قرار میگیرد که شامل این موارد میشود:
۱-مشخص کردن اهداف کلی و پارامترهای عملکردی خودرو با در نظرگرفتن توان تیم
2-بررسی سیستم تعلیق، شاسی، ترمز و دیگر سازههای موجود در خودرو
3-بررسی نوع پیشرانه، باتری، سیستم انتقال قدرت، سیستم مدیریت دما، المترونیک و سیستمهای کنترل
4-مدیریت پروژه و زمان بندی
5-ساخت
تیم فرمول دانشجویی ققنوس توانست با یک ارائه قوی و هماهنگ از نظر بیشترین امتیاز کسب شده ۴امین امتیاز را کسب کند و در رتبه ۵ام قرار گیرد. (به دلیل وجود ۲ تیم در رتبه سوم به صورت مشترک). این تیم از بین ۳۷ تیم شرکت کننده به صورت مشترک با ۳ تیم دیگر و تنها با ۲۱ امتیاز اختلاف نسبت به تیم اول قرار گرفت.
از آنجا که تیم فرمول دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد برای نخستین بار در طراحیهای خود از یک پیشرانه تماماً الکتریکی پیشرفته استفاده کرده بود این رتبه بسیار با ارزش و یک افتخار بزرگ برای این تیم و تک تک اعضای آن است.
بیزنس پلن (توسعه طرح تجاری)
یکی از ویژگیهای منحصر به فرد مسابقات فرمول دانشجویی توجه به همه ابعاد دانشی یک مهندس است، به همین دلیل یکی از آیتمهای مسابقات، طراحی یک طرح تجاری برای محصول ساخته شده توسط تیمهای دانشجویی به شمار میرود؛ چرا که در این آیتم، تیمها به طراحی و توسعه طرح کسب و کاری برای تجاریسازی محصول خود که یک خودروی فرمول دانشجویی است، برای ورود به بازار کار میپردازند.
یکی از چالشهای مهم این بخش در مسابقات بریتانیا، حضور تمامی تیمهای شرکتکننده در کلاس کانسپت و کلاس ۱ و رقابت مستقیم آنها باهم است.
این بخش در ۳ قسمت طراحی و ارائه شد:
۱- ارائه یک برنامه تجاری پنج ساله مبتنی بر فروش خودرو طراحی شده
2- طراحی برنامههای تبلیغاتی برای ورود به بازار
3- محاسبه نسبتهای مالی مربوط به طرح تجاری مثل سرمایهگذاری اولیه، نرخ بازگشت سرمایه، استراتژی همکاری با صنایع و …
تیم فرمول دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد در نهایت توانست رتبه ۱۵ام را بین ۳۷ تیم شرکتکننده در کلاس طراحی مفهومی مسابقات و رتبه ۴۵ ام را در بین ۱۰۰ تیم شرکتکننده در کلاس کانسپت و کلاس۱ بالاتر از تیمهایی از کشورهای انگلیس، عربستان، اسپانیا، نروژ، فرانسه، ایرلند، ترکیه، امارات، و مصر کسب کند.
کاست ریپورت
در این بخش تیمهای شرکتکننده توسط داورها در مورد نحوه ساخت قطعات سیستمهای نامبرده شده و محاسبات هزینهها ارزیابی خواهند شد. تیمهای شرکتکننده باید بتوانند با ارائه مدارک و شواهد معتبر و موثق شیوه ساخت خودرو و هزینههای صورت گرفته را شرح و توجیه کنند.
در این بخش تیمهای شرکت کننده باید ۳ گزارش به داوران مسابقات ارائه دهند که به شرح زیر است:
۱-BOM یا Material of Bill BOM سیستم های مشخص شده توسط مسابقات (شاسی، پدال باکس و سیستم آیرودینامیک برای مسابقات سال جاری)
2-نقشه ها و رندرهای مربوط به قطعات مربوط به سیستمهای نامبرده شده
3-یک فایل حاوی اسناد و مدارک قیمتهای محاسبه شده و ارائه شده
علیرغم شرایط خاص تیم در ماههای پایانی برای آماده شدن برای سفر و اینکه برخی از قوانین و شرایط این آیتم در ماههای پایانی به تیمها از سمت مسابقات ابلاغ میشود، تیم فرمول دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد در نهایت توانست رتبه ۲۱ را بین ۳۷ تیم شرکتکننده از سراسر جهان کسب کند.
اعضای این تیم ۲۱ نفره تحت نظر دکتر حسین ابوترابی زارچی، عضو هیئت علمی گروه مهندسی برق دانشگاه فردوسی بودند و اعضا دانشجویان مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد رشتههای مهندسی مکانیک، هوافضا، برق، خودرو، صنایع و مدیریت کسب و کار از دانشگاه های فردوسی، شهید منتظری مشهد، صنعتی شریف، شهید بهشتی و علامه طباطبایی تشکیل میدهند.
در نهایت تیم ققنوس توانست رتبه ۱۷ام را بالاتر از تیمهایی از کشورهای انگلیس، مصر، ایرلند، ولز، آلمان و امارات متحده عربی به دست آورد. تیم ققنوس حضور خود در این مسابقات و قرارگیری در ۵ تیم برتر آیتم طراحی مفهومی را موفقیتی بزرگ و به اهتزاز در آوردن پرچم ایران را مایه افتخار خود دانسته و امیدوار است این حضور مجدد باعث انگیزه بیشتر دانشجویان برای خودباوری و تلنگری به مسئولین برای حمایت هرچه بیشتر از تیمهای دانشجویی باشد.
/