در جلسه امروز شورای شهر اصفهان چه گذشت؟/ درخواست تشکیل ستاد ویژه مبارزه با آلودگی هوا

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران از اصفهان، سید امیر سامع عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان در نطق میاندستور خود اظهار کرد: در برنامه ۵ ساله کشور و در قانون ششم برنامه ۵ ساله به قانون مدیریت سبز تأکید شده است که مصوبه هیأت دولت بوده و به همه دستگاهها ابلاغ شده است.
وی افزود: قرار بر این بوده که این قانون یک آییننامه اجرایی پیدا کند که این آییننامه توسط وزارت نیرو و سازمان حفاظت محیط زیست تهیه شده و در هیأت دولت تصویب و سپس ابلاغ شده است.
سامع خاطرنشان کرد: در ضوابط اجرایی قانون بودجه تأکید شده است که دستگاههای اجرایی مجاز هستند یک درصد از اعتبارات مندرج در قانون را به منظور استقرار مدیریت انرژی و مصرف سوخت مصرف کنند و میزان انتشار دی اکسید کربن و برچسب انرژی و موارد دیگر را باید حتماً دارا باشند تا بتوانند آن امتیاز را کسب کنند.
عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: همچنین در حوزه آموزش و فرهنگسازی همه دستگاهها موظف هستند که کارهای اجرایی لازم را انجام دهند.
وی اضافه کرد: در ماده ۶ قانون مدیریت سبز به این صورت آمده است که «دستگاههای اجرایی موظف هستند اطلاعات عملکرد مدیریت سبز را به صورت مستقل در درگاه مدیریت سبز مستقر در سازمان جهت بررسی و ممیزی وارد کنند و سازمان (محیط زیست) پس از ارزشیابی و تعیین امتیاز هر یک از دستگاههای اجرایی گزارش آن را به هیأت وزیران میدهد.»
سامع همچنین گفت: در ماده ۷ آمده است که «هرساله ۳ دستگاه اجرایی برتر ملی و ۳ دستگاه اجرایی برتر استانی باید تقدیر شوند و ۳ دستگاه اجرایی ملی و ۳ دستگاه اجرایی استانی که کمترین اقدام را انجام دادند و پایینترین شاخص را کسب کردند باید تذکر کتبی بگیرند.»
عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان اضافه کرد: در ماده ۸ این قانون هم به این صورت آمده است که «سازمان اداری و استخدامی کشور موظف است عملکرد دستگاهها در خصوص برنامه مدیریت سبز را که به تأیید سازمان رسیده است به عنوان یکی از شاخصهای عمومی ارزیابی عملکرد دستگاههای اجرایی موضوع مواد ۸۱ و ۸۲ قانون مدیریت خدمات کشوری منظور کند.»
وی خاطرنشان کرد: بنابراین ما میتوانیم در استان اصفهان به دنبال ایجاد و اجرا شدن چنین ساز و کاری باشیم، البته اقداماتی هم قطعاً انجام شده اما از حیث اینکه این اقدامات هر ساله به صورت مستمر پیگیری شود و دستگاهها موظف باشند که کارهایشان را تکمیل کنند و وضعیتشان را در حوزه آب، انرژی، وسایل نقلیه، پسماند و آموزش و فرهنگسازی توسعه دهند، باید سازوکاری تعریف شود.
سامع تصریح کرد: در زمینه آموزش در موضوع پسماند زیرمجموعه شهرداریها میتوانند نقش مهمی داشته باشند؛ باید در استانداری در بخش معاونت عمرانی و در بخش مدیریت امور شهری یا دفتر فنی و هر جای دیگری که سازوکاری میخواهد ایجاد شود و ساختمان جدیدی میخواهد ساخته شود، باید منطبق بر این شاخصها باشد.
عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان در ادامه بیان کرد: امید دارم شورای شهر بتواند این پیگیری را از دستگاههای استان و مدیریت شهری داشته باشد که این کار انجام شود، قاعدتاً شهرداری در این موضوع میتواند برای اداراتش الگو باشد؛ بحث ممیزی انرژی و آب در ساختمانهای شهرداری اجرا میشود و اقدامات بهبودی و اصلاحی صورت میگیرد.
وی همچنین گفت: یکی از شاخصهایی که از مدیریت شهری مطالبه داریم کاهش مصرف آب و انرژی در اقدامات مرتبط با شهرداری است که میتواند نقش مهم و بسزایی در وضعیت بهتر منابع آب و انرژی و استفاده از آنها داشته باشد.
ستاد ویژه مبارزه با آلودگی هوا در اصفهان راهاندازی شود
عباس حاجرسولیها رئیس کمیسیون اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در نطق میاندستور خود با بیان اینکه اگر در زمینه آلودگی هوا اقدامی نشود وضعیت سال به سال بدتر خواهد شد و این شهر دیگر قابل زندگی نیست، ابراز کرد: شورای شهر و شهردای در رابطه با تسهیل عبور و مرور وسایل نقلیه میتوانند اقداماتی انجام دهند.
وی تأکید کرد: باید معابر بر اساس طرح تفصیلی ایجاد شود تا تسهیل عبور و مرور صورت گیرد، وقتی این خیابانها وجود ندارد باعث تمرکزوسایل نقلیه در بعضی معابر و افزایش طول سفر میشود؛ البته بیش از ۹۰ درصد معابر اجرا شده و در این دوره شورا تعداد انگشتشماری خیابان یا زیرگذر و روگذر برای تسهیل رفت و آمد باید ایجاد شود.
حاجرسولیها ادامه داد: از طرفی باید مردم از وسایل نقلیه شخصی خصوصاً ماشینهای تکسرنشین استفاده نکنند از طرفی باید مسؤولان هم بستر را برای استفاده از حمل و نقل عمومی ایجاد کنند.
رئیس کمیسیون اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: متأسفانه دولت ردیف بودجهای برای خدمات حمل و نقل عمومی قرار نداده است، برهمین اساس نمایندگان مجلس باید پیگیری لازم را برای درنظر گرفتن ردیفهای مرتبط با توسعه حمل و نقل مدنظر قرار دهند.
وی با تأکید بر اینکه خرید اتوبوس اولویت نخست ما است، اذعان کرد: در گذشته اعتبار قابل توجهی برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی از سوی دولت درنظر گرفته میشد که در این زمینه نیز باید از خیران و قرضالحسنهها و شهرداری کمک بگیریم و تمهیداتی اندیشیده شود تا رانندگان تاکسی بتوانند ماشینهای خود را عوض کنند.
حاجرسولیها با بیان اینکه حفظ درختان شهر از راهکارهای کاهش آلودگی هواست، گفت: در گذشته درختان ریههای اصفهان بودند اما به دلایل مختلف قطع شده و اندک درختان امروز نیز به علت بیآبی در حال نابودی هستند؛ خرید پساب در دو دوره قبل شورا برای آبیاری فضای سبز انجام شد که مدیریت شهری باید این حق خریده شده را دریافت کند.
رئیس کمیسیون اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان اضافه کرد: ۲۰ سال پیش، ۸۵ درصد هزینه خرید اتوبوس را دولت پرداخت میکرد اما امروز کمکی در این زمینه نمیشود.
وی افزود: تعمیرات اتوبوس کار بیهودهای است، اتوبوسهایی که عمر بالای ۱۰ سال دارند باید عوض شوند، حداقل ۳۰۰ اتوبوس جدید در اصفهان نیاز هست که نیازمند هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار است.
حاجرسولیها با تأکید بر اینکه مانند شهرداری تهران دبیر کمیسیون ماده ۵ اصفهان باید شهردار اصفهان باشد، عنوان کرد: ما هر روز با این کمیسیون درگیریم، دولت میتواند با یک صورتجلسه بعضی اختیارات را واگذار کند که یکی از آنها این است که دبیر کمیسیون ماده ۵ شهر اصفهان شهردار اصفهان باشد که مردم خیلی گرفتار این مباحث نشوند، واقعاً زندگی مردم درگیر همین مقررات سختی است که ما تبیین کردهایم.
رئیس کمیسیون اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: در حال حاضر دبیر این کمیسیون مدیرکل راه و شهرسازی است، باید همانند تهران، دبیر این کمیسیون شهردار باشد تا از خود اصفهان مباحث مربوط به این کمیسیون پیگیری شود.
وی ادامه داد: مشکل آب اصفهان چیزی نیست که قابل مدیریت نباشد یک عزم ملی میخواهد که همین مختصر آب موجود مدیریت شود تا بحرانهای پیش آمده رفع شود.
حاجرسولیها همچنین گفت: زایندهرود باید جاری شود، ما از نظر محیط زیستی و پلهای تاریخی نگران زایندهرود هستیم، عدم جاری بودن این رود در آلودگی هوا هم مؤثر است، تا بحران دیگری ایجاد نشده باید مشکل آب اصفهان و زایندهرود حل شود.
رئیس کمیسیون اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان با تأکید بر اینکه باید ستاد ویژه مبارزه با آلودگی هوا در اصفهان راهاندازی شود، اظهار کرد: برای حل این بحران که اثرات آن ایجاد بیماریهای صعبالعلاج است باید اقدامات جدی انجام شود.
رعایت پروتکلها به کمتر از ۵۰ رسیده است
غلامحسین صادقیان رئیس کمیسیون بهداشت و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در نطق میاندستور خود ابراز کرد: این روزها به واسطه آلودگی هوا و فرونشست زمین سلامتی جسمی و روانی مردم اصفهان در معرض تهدید است.
وی اضافه کرد: از آنجایی که عمده فاکتورهای مؤثر بر آلودگی هوای شهر اصفهان مربوط به خارج از شهر اصفهان است از استاندار اصفهان درخواست دارم در خصوص آلودگی هوای شهر اصفهان وارد عمل شود.
صادقیان خاطرنشان کرد: همه ساله شاهد هستیم با سرد شدن هوا سخنرانیها، نطقها و جلسات متعددی در رابطه با آلودگی هوا مطرح میشود و با برطرف شدن وارونگی هوا این جلسات و نطقها تقلیل پیدا میکند و این مردم هستند که میمانند و آلودگی هوا.
رئیس کمیسیون بهداشت و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان با تأکید بر اینکه بسیاری از گزارشات ارائه شده توسط دستگاههای اجرایی صرفاً جهت رفع تکلیف است، مطرح کرد: امید دارم در این دوره از مدیریت اجرایی استان قوانین و برنامههای تدوین شده در این خصوص عملیاتی شود و شاهد کاهش آلودگی هوای شهر اصفهان باشیم.
وی با اشاره به ایام ولادت حضرت زنیب(س) و روز پرستار مطرح کرد: پرستاران به عنوان استوانههای حوزه سلامت علاوه بر فعالیتهای معمول که در بیمارستانها برعهده دارند در بحرانهای مختلف شجاعانه وارد شده و در کنار سایر ارگانها نسبت به رفع آن بحران تلاش میکنند.
صادقیان با بیان اینکه پرستاران در دفاع مقدس نیز نقش بیبدیلی داشتند و شهدای زیادی را هم تقدیم نظام جمهوری اسلامی کردند، ادامه داد: در مدت زمان شیوع بیماری کرونا هم شاهد هستیم که پرستاران در کنار سایر مردم و سایر کادر درمانی وارد شده و به مراقبت از مردم پرداختند؛ در این ایام شهدای متعددی را هم تقدیم حوزه سلامت کردند که حدود ۷۰ شهید پرستار در مقابله با بیماری کرونا داشتیم.
رئیس کمیسیون بهداشت و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه حدود ۲ سال از درگیری با بیماری کرونا میگذرد، عنوان کرد: به علت مشکلات در تأمین نیروی متخصص در این ۲ سال همین کادر پرستار بودند که حضور داشته و خدمات ارائه دادند و دچار خستگی شدند، در همین راستا از مردم تقاضا داریم با انجام واکسیناسیون و رعایت پروتکلها کمک کنند که ورودی بیمارستانها کاهش پیدا کند و شرایط نسبتاً خوب فعلی حفظ شود.
وی با بیان اینکه رعایت پروتکلها به کمتر از ۵۰ رسیده است که این سادهانگاری بوده و میتواند معضلاتی را به دنبال داشته باشد، ابراز کرد: از طرف دیگر شاهد هستیم که درصد قابل توجهی از مردم نسبت به واکسیناسیون بیتفاوت بودند و واکسیناسیون را انجام ندادند.
صادقیان تأکید کرد: اثر واکسیناسیون در کنترل بیماری واقعاً آشکار است و طبق مطالعات علمی انجام شده میزان مرگ و میر و بستری را به میزان قابل توجهی کاهش میدهد.
رئیس کمیسیون بهداشت و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان در ادامه تصریح کرد: امروز رشد جمعیت و جوانی جمعیت از مهمترین چالشهای نظام جمهوری اسلامی است و در چند سال اخیر بارها توسط رهبر معظم انقلاب در این خصوص تذکراتی داده شده و اهمیت موضوع مطرح شده است، اما شاهد اقدام مؤثری در این خصوص نبودیم.
وی خاطرنشان کرد: اگر از تمام پتانسیل و امکانات در خصوص افزایش جمعیت استفاده نکنیم دچار خسرانی میشویم که جبران آن غیرممکن خواهد بود.
صادقیان اضافه کرد: بسیاری از جمعیتشناسان عنوان میکنند که اگر نرخ کل باروری از ۱.۵ کمتر شود از نظر جمعیتی داخل چالهای میشویم که برونرفت از آن مدت زمان و مداخلات زیادی را لازم دارد که از آن خارج شویم.
رئیس کمیسیون بهداشت و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان همچنین بیان کرد: اگر نرخ کل باروری به کمتر از ۱.۳ هم برسد به چاه جمعیتی وارد میشویم که دیگر راهکارهایی مانند مهاجرتپذیری و مباحث این چنینی را باید برای جبران کمبود جمعیت مورد نیاز و نیروهای کار مورد نیاز پیگیری کنیم.
وی با اشاره به اینکه شاهد ابلاغ قانون خانواده و جوانی جمعیت بودیم، گفت: با توجه به اینکه در ایام بودجهریزی بوده و منشور بودجه ۱۴۰۱ تدوین میشود اشاره ویژهای به جوانی جمعیت داشته باشیم و شهرداری و مجموعههای مرتبط با آن در این زمینه کمک کنند.
صادقیان اظهار کرد: استفاده از ظرفیت فرهنگی و اجتماعی شهرداری جهت تبیین اهمیت موضوع و فرهنگسازی و اصلاح باور مردم میتواند بسیار کمک کننده باشد.
رئیس کمیسیون بهداشت و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: پیشنهاد میکنم شهرداری با همکاری کمیسیون فرهنگی و اجتماعی لایحهای در خصوص تشویق جوانان و تسهیل خانهدار شدن آنها تهیه کرده و به شورا ارائه کند.
وی در پایان تأکید کرد: موضوع جمعیت مهمترین معضل کشور است که جمعیت به سمت سالمند شدن پیش میرود و میتواند مشکلات متعددی برای ما ایجاد کند.
مجید نادرالاصلی رئیس کمیسیون آب و مناطق کم برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در تذکری با اشاره به صحبت شهردار اصفهان مبنی بر اینکه در قضیه آلودگی هوا انگشت اتهام را به سمت شهرداری نبرید، گفت: اتفاقاً با توجه به اینکه شورای شهر و شهرداری متولی شهر هستند باید کار را از خودمان شروع کنیم، باید از خودمان سؤال کنیم که چه کارهایی برای رفع آلایندگی انجام دادهایم و سپس از سایر دستگاهها مطالبه کنیم.
راهاندازی سامانه سوتزنی در سایت شورا
احمدرضا مصور رئیس کمیسیون پایش و نظارت بر مصوبات شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در تذکری مقابله با رانت و فساد را یکی از عهدهای شورای شهر ششم با خودشان و در تمام مراحل گزینش شهردار دانست و گفت: ما به این عهده پایبند بوده و بر عملی کردن آن جدی هستیم، از شهردار اصفهان و مدیریت حراست به دلیل اقدامات انجام شده در این زمینه تشکر میکنم.
وی ادامه داد: قبلاً اسناد هزینهکرد شهرداری در سالگرد ۲۵ آبان درخواست شده بود اما هنوز اسنادی در اختیار قرار نگرفته است، بنابراین درخواست داریم تا هفته آینده این هزینهکردها به همراه پیمانکارانی که این کار را انجام دادند با لیست کامل و جزئیات تحویل شورا شود.
مصور با تأکید بر لزوم بررسی عملکرد شرکتهای شهرداری گفت: شهرداری به این موضوعات بپردازد و توضیح داده شود که چرا شرکت نیکوشهر باید ۸۰۰ میلیون تومان سالیانه سود داشته باشد و شرکت سبز صفه ۹ میلیارد تومان سود سالیانه داشته باشد، این نشان میدهد که یک جای کار ایراد داشته و مشکلی وجود دارد.
رئیس کمیسیون پایش و نظارت بر مصوبات شورای اسلامی شهر اصفهان اضافه کرد: اگر خود شهرداری نتیجه بررسیها را اعلام کند چه بهتر، اگر هم فکر میکند که نیازمند تحقیق و تفحص است شورای شهر وارد موضوع خواهد شد، نمیشود بعضی از شرکتها بعضی از عملکردها را داشته باشند و بعضی از سوءجریانات سالهای گذشته درشان جاری شده باشد و ما خیلی راحت با تغییر مدیریت از آن بگذریم.
وی خاطرنشان کرد: شورای شهر با پیگیری کمیسیون پایش و نظارت بر مصوبات شورای اسلامی شهر سامانه سوتزنی را راهاندازی کرده که به صورت آزمایشی در سایت شورا بارگذاری شده و قابل استفاده است.
انتهای پیام/۶۳۰۸۸/آ/