اجتماعی

دستیابی محققان ایرانی به روش درمانی جدید برای درمان بیماری “تصلب شرائین”

دستیابی محققان ایرانی به روش درمانی جدید برای درمان بیماری “تصلب شرائین”

– اخبار اجتماعی –

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برگزیده های ایران، پژوهشگران دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران موفق به طراحی روش نانوایمونوبیوتکنولوژی نوین برای تولید نانوشبح‌های سلولی به عنوان داروی ضدالتهابی برای پیشگیری و درمان بیماری تصلب شرائین (آترواسکلروز) شدند.

دکتر جلیل مهرزادسلاکجانی؛ استاد گروه آموزشی میکروبیولوژی و ایمونولوژی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران درباره اهمیت این دستاورد اظهار کرد: امروزه بیماری‌های التهابی مزمن، مشکلات فراوانی برای انسان و حیوانات ایجاد کرده است. یکی از این بیماری‌ها، تصلب شرائین (آترواسکلروز) است. طراحی، فرآوری و ساخت سامانه‌های دارویی ضدالتهابی زیست سازگار با پایداری مناسب و هدایت‌پذیری هوشمندانه در بدن به منظور درمان بیماری‌های مزمن اهمیت بسزایی دارد همچنین پایدارسازی و ممانعت از حدف سریع این سامانه‌های دارویی به همراه هدایت هوشمندانه آنها به سوی بافت هدف، از چالش‌های مورد توجه است.

بذر هیبریدی ملون و خربزه توسط پژوهشگران دانشگاه تهران تولید شد

وی در تشریح مطالعه جدید محققان دانشگاه تهران اظهار کرد: در این مطالعه با توجه به ناکارآیی سامانه‌های موجود دارورسانی به ویژه نانوذرات پگیله شده، از توسعه نانوشبح‌های سلولی (نانوقوست) به منظور مهار جنبه‌های التهابی آترواسکلرز در مدل‌های برون‌تنی انسانی و درون‌تنی خرگوشی استفاده شده و به وضوح اثرات بقا و کاسته شدن از وسعت پلاک آترواسکلرز و کاهش التهاب در انشعابات آئورت مشاهده شد. این نانوشبح سلولی تولید شده دارای غشای مونوسیت بوده و با پایداری بالا همراه با جریان مونوسیت‌ها بطور هدفمند به محل پلاک آئورت هدایت می‌شود و مانع تشکیل سلول‌های کف‌آلود و پلاریزاسیون ماکروفاژها از فنوتیپ M1 التهابی به M2 ضد التهابی می‌شود.

استاد دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران افزود: داروی بارگذاری شده نیز با اثرات ضد اینفلاموزوم، مسیرهای بالادست التهابی را نسبت به داروهای رایج (نظیر Kanakinomab) هدف قرار داده است. نانوشبح سلولی زیست سازگار و ضدالتهابی را می‌توان به عنوان یک پلتفرم یا سکوی بالقوه برای ایمنی درمانی بیماری‌های التهابی مزمن بویژه تصلب شرائین در انسان در نظر گرفت و بکار برد.

مطالعه حاضر در قالب رساله دکتری خانم زهرا کرمی؛ دانشجوی دکتری ایمنی‌شناسی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران و به راهنمایی دکتر جلیل مهرزاد؛ استاد ایمنی‌شناسی گروه میکروبیولوژی و ایمونولوژی دانشکده دامپزشکی، و دکتر محمد اکرمی؛ استادیار دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران و مشاوره دکتر سامان حسینخانی؛ استاد بیوشیمی دانشکده علوم زیستی دانشگاه تربیت مدرس انجام شده است.

نتایج این مطالعه در مجله Scientific Reports به آدرس پیوند https://www.nature.com/articles/s41598-023-41136-y به چاپ رسیده است و در دسترس آزاد عموم در جهان قرار دارد.

دکتر جلیل مهرزادسلاکجانی، استاد گروه آموزشی میکروبیولوژی و ایمونولوژی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران ابراز امیدواری کرد: توسعه این سامانه دارویی به عنوان یک درمان فردمحور، اثربخشی و کارآیی سیستم‌های دارورسانی در مهار التهاب بیماری‌های مزمن و حاد را در انسان‌ها و حیوانات ارتقا دهد.

/

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا