به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران، حنیف غفاری، مشاور رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اظهار داشت: دیپلماسی فرهنگی منهای رسانه معنایی ندارد و جهت تبلور این دیپلماسی پویا، رسانهها در ابتدا باید نسبت به این مقوله درکی کامل پیدا کرده و سپس این درک را به افکار عمومی و مخاطبان خود منتقل سازند. قطعاً این روند زمانبر خواهد بود و نمیتوان آن را به مثابه یک طرح یا پروژه درنظر گرفت.
وی خاطرنشان کرد: در جریان برگزاری هفته فرهنگی ایران در روسیه، شاهد دغدغهمندی رسانهها نسبت به درک روابط علی -معلولی در عرصه سیاستگذاری فرهنگی بینالمللی هستیم. شاهدیم که رسانههای داخلی علاوه بر تمرکز بر ظواهر برگزاری هفته فرهنگی و برنامههای متنوعی که برای این رویداد تدارک دیده شده، بر روی پیش زمینهها و تبعات برگزاری هفته فرهنگی ایران در روسیه متمرکزند. بنابراین، هم کلیت ورود رسانهها به این عرصه و هم نوع و نحوه ورود آنها، تحسین برانگیز است.
این تحلیلگر حوزه رسانه و روابط بینالملل افزود: در بسیاری از رسانههای ایرانی، اساساً روایتگری محض از برگزاری رویداد هفته فرهنگی ایران در مسکو و سنت پتربورگ جایی نداشته و اخبار آمیخته با تحلیل و آینده نگری و درمواردی ارائه راهکارند. این رویکرد جمعی نشان میدهد که دیپلماسی فرهنگی در حال پیدا کردن جایگاه ویژه خود در سیاست خارجی و معادلات بین المللی کشورمان است.
وی تصریح کرد: قطعاً سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به عنوان دستگاه دیپلماسی فرهنگی در هدایت این روند و تأمین بایستهها و لوازم آن نقش مهمی ایفا میکند. در اینجا باید سایر نهادها نیز به تقویت نقش قرارگاهی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با هدف بهرهمندی سریعتر و عملیاتیتر از فرصتهای نهفته در بطن دیپلماسی فرهنگی کشورمان یاری رسانند.
غفاری در پایان تأکید کرد: هفتههای فرهنگی ایجادکننده اتصالات و زمینههای همکاریهای فرهنگی میان دو کشور محسوب میشوند. پس در دل این هفتههای فرهنگی، میتوان به توافقات و تفاهمهای ویژهای در راستای بهرهگیری مشترک طرفین از ظرفیتهای فیمابینی دست یافت.
/