محمود صفارزاده در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برگزیده های ایران درباره ورود تاکسی و اتوبوسهای برقی به ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تهران اظهار کرد: تغییر رویه دادن در مصرف سوختهای فسیلی و برقیسازی وسایل حمل و نقل هیچ شکی نیست و در همین راستا برخی شهرهای دنیا ممنوعیتهایی در تولید خودروهای احتراقی طی دو سال آینده وضع کردهاند.
وی ادامه داد: به طور کلی جامعه جهانی در حال حرکت به سمت برقیسازی خودروهاست و ما نیز چارهای جز حرکت در این مسیر نداریم البته نیروگاههای تولید برق هم باید از سوخت پاک استفاده کنند زیرا در صورت استفاده از مازوت یا گازوئیل باز هم با آلودگی هوا مواجه خواهیم شد.
این کارشناس حوزه حمل و نقل و ترافیک تصریح کرد: روند بهرهمندی از تاکسیها و اتوبوسهای برقی باید یک برنامه ادامهدار باشد و آن را به صورت مقطعی رها نکرد در این زمینه لازم است دولت در کنار کمک به تأمین بخشی از منابع مالی مورد نیاز، در تأمین برق نیز کمک کند و با تعیین امتیازات ویژه،زمینه توسعه خودروهای برقی را فراهم کند چراکه این امر در نهایت منجر به حفظ سلامت مردم، کاهش آلودگی هوا و کاهش مصرف سوخت میشود.
وی افزود: دولت میتواند برای تولید برق نیروگاههای خورشیدی و بادی ایجاد کند تا نیاز به نیروگاههای سوخت فسیلی نیز کمتر شود.
صفارزاده با اشاره به ضرورت حمایت دولت در کمک به تأمین منابع مالی مورد نیاز برای واردات اتوبوس و تاکسیهای برقی تصریح کرد: در عین حال، تا زمانی که بتوانیم خودروهای برقی مورد نیاز را به میزان لازم، با سرعت و کیفیت بالا و قیمت مناسب را در کشور تولید کنیم، باید واردات اتوبوسها و تاکسیهای برقی را اجرا کنیم تا مسیر تغییر و توسعه در این زمینه سریعتر فراهم شود.
/