Categories: اجتماعی

دوچرخه‌سواری برقی با شرط محال برای زنان/ باید گواهینامه «موتورسواری» داشته باشید!

دوچرخه‌سواری برقی با شرط محال برای زنان/ باید گواهینامه «موتورسواری» داشته باشید!

به گزارش برگزیده، مدت‌ها بود از دوچرخه‌های اشتراکی در سطح شهر تهران خبری نبود، دوچرخه‌هایی که به‌نظر می‌رسد به‌دلیل محدودیت‌ها برای دوچرخه‌سواری زنان از شهر جمع‌آوری شدند، اما حالا یک‌بار دیگر تردد وسایل نقلیه اشتراکی در تهران به چشم می‌خورد، این‌بار دوچرخه‌های برقی قرار است جای دوچرخه‌های سابق را بگیرند.

این دوچرخه‌ها متعلق به یک کسب‌وکار جدید یا همان استارتاپ هستند که قبل‌تر بنیانگذار آن در نخستین رونمایی از دوچرخه برقی اشتراکی ایران از ورود این دوچرخه‌ها به خیابان‌های تهران طی ماه‌های آینده خبر داده بود، حالا به‌نظر می‌رسد این اتفاق افتاده است، طوری‌که از عکس‌ها برمی‌آید ارائه خدمات از طریق این دوچرخه‌های برقی اشتراکی به شهروندان شروع شده است.

گزینه «من زن هستم» پذیرفته نمی‌شد

با وجود شروع به‌کار این دوچرخه‌ها و امکان استفاده از آن‌ها در تهران، اما آن‌طورکه به‌نظر می‌رسد زنان همچنان نمی‌توانند از این دورچرخه‌های برقی اشتراکی استفاده کنند، در بخش قوانین و مقررات استفاده از این دوچرخه‌های برقی درباره شرایط استفاده از آن نوشته شده که «کلیه کاربران باید بیشتر از ۱۸ سال و کمتر از ۷۵ سال داشته باشند. تحت هیچ شرایطی حساب کاربری یک فرد نباید در اختیار غیر -شخص ثالث دیگری- قرار گیرد (افراد زیر ۱۸ سال، بانوان فاقد گواهینامه موتور برای موتورسواری). در هنگام بروز هرگونه اتفاق یا حادثه‌ای کلیه مسئولیت آن بر عهده صاحب حساب کاربری ست.»

درحالی در متن قوانین استفاده از این دوچرخه‌های برقی نوشته شده زنان فاقد گواهینامه موتور برای موتور سواری نمی‌توانند از این دوچرخه‌های برقی استفاده کنند که عملاً در ایران به زنان گواهینامه موتور ارائه نمی‌شود.

گفت می‌شد که اولین تجربه دوچرخه اشتراکی در تهران نیز به دلیل مسائل مربوط به دوچرخه‌سواری زنان تعطیل شد.

پیش از این شهردار سابق تهران نیز در گفت‌وگویی در کافه خبر دراین‌باره گفت: دوچرخه سواری کوچکترین پروژه ما برای کیفی سازی شهر بود، اما بزرگترین نبود. البته پروژه مهمی بود، به این دلیل که سال ۱۳۹۶ یک نظرسنجی از مردم تهران درباره بزرگترین مشکلات این شهر انجام شد، از نظر تهرانی‌ها آلودگی و ترافیک بزرگترین مشکل این شهر بود و طبیعی بود که کنترل آلودگی و ترافیک اولین پروژه شهرداری باشد، تامین و تجهیز حمل و نقل عمومی یکی از روش‌های حل این مشکلات بود اما یکی از روش‌های دیگر که بُعد کیفی داشت دوچرخه سواری وتوسعه مسیرهای پیاده و دوچرخه سواری بود.

پیروز حناچی در پاسخ به این موضوع که «گفته می‌شد یکی از فشارهایی که روی شهرداری بود، تعطیل شدن پروژه دوچرخه سواری بیدود به خاطر دوچرخه سواری زنان بود، که البته در نهایت هم تعطیل شد» افزود: این حساسیت همواره وجود داشت، ولی بیدود به این دلیل در زمان ما دچار محدودیت نشد، البته دستگاه‌های نظارتی بیرون به آن‌ها (مسئولین بیدود) فشار آوردند، برای همین آن‌ها با نرم‌افزار بیدود کاری کردند که اگر شما گزینه «من زن هستم» را انتخاب می‌کردید نرم‌افزار شما را نمی‌پذیرفت.

برگزیده های ایران

admin

Recent Posts

چرا گیربکس چینی؟ بررسی مزایا و معایب نسبت به برندهای دیگر

گیربکس‌های چینی به دلیل قیمت پایین، دسترسی آسان و تنوع بالا مورد توجه قرار گرفته‌اند…

3 هفته ago

لیستی از هتل های محبوب سنگاپور از نگاه بوکینگ

شاید برای شما جالب باشد که بدانید سنگاپور جزو کشور هایی می‌ باشد که با…

4 هفته ago

فرق میسلار واتر و تونر

پاک نکردن آرایش، میتونه آسب های متعددی به پوستت بزنه، اولین و مهم ترین آسیب…

1 ماه ago

نیکزاد: تأثیر ۶۰ درصدی معدل در کنکور مطالبه متخصصان بود

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: تأثیرگذاری ۶۰ درصد معدل در کنکور، درخواست و مطالبه…

1 ماه ago

تدارک ویژه رادیو برای سالروز میلاد حضرت امام حسن عسکری (ع)

شبکه‌های مختلف رادیویی در آستانه فرا رسیدن سالروز میلاد حضرت امام حسن عسکری (ع) برنامه‌های…

1 ماه ago

سقوط ۲ پله‌ای تیم ملی فوتسال در رده‌بندی جدید فیفا

تیم‌های ملی فوتسال مردان و بانوان ایران در رده‌بندی جدید فیفا دچار تنزل رتبه شدند.

1 ماه ago