فرهنگ و هنر

رئیس جمهور ما همدلی ادیان را سبب استحکام جامعه می‌دانست

رئیس جمهور ما همدلی ادیان را سبب استحکام جامعه می‌دانست

– اخبار فرهنگی –

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری برگزیده های ایران، ماموستا عبدالسلام کریمی مشاور رئیس جمهور در امور ادیان در مراسم گرامیداشت شهدای خدمت که با حضور نمایندگان ادیان ابراهیمی در بنیاد ایرانشناسی در حال برگزاری است، گفت: اولین جلسه ای که در سال ۱۴۰۰ با حضور رئیس جمهور شهیدمان شکل گرفت، همراه با نمایندگان ادیان خدمت ایشان بودیم. در آن نشست خطاب به ایشان گفتم این عدالت اجتماعی استقرار نمی یابد مگر اینکه آحاد مردم و نه مسلمانان در کشور از قسط و عدل برخوردار باشند. ایشان گفتند تمدن نوین اسلامی صرفاً منحصر در مسلمانان نیست. ما نمی‌خواهیم جامعۀ جدیدی درست کنیم، ما می خواهیم تمدنی که پیامبر صلی الله علیه و آله ایجاد کردند، بازسازی کنیم.

وی افزود: آقای رئیسی در رابطه با اقوام معتقد بود در هیچ کشوری تهدید نیستند بلکه فرصتند. می گفتند اقوام مثل پازلند که هر اندازه به هم تنیده شوند، استحکام جامعه بیشتر می شود. اقوام را به رنگین کمان تشبیه می کردند که رنگها کنار همدیگر شکل زیبایی به خود می‌گیرند و یک پیکره را درست می‌کنند. معتقد بود همۀ ما گلهای گلستان خداوندی هستیم. زن و مرد و کرد و بلوچ و ترکمن و اقوام آیاتی از آیات خداوند هستند. در قرآن می فرماید اختلاف در رنگ و زبان و نژاد از آیات خداوندی هستند. نظر ایشان دربارۀ اقوام ای بود که هیچ فرقی با هم ندارند. در حقوق با هم یکسانند. اگر خدا اینطور خواسته، باید خواست ما تابع خواست خدا باشد. پس این تنوع خوب است. می‌فرمود تنوع، راز بقاست و تقابل عامل فناست.

کریمی ادامه داد: آقای رئیسی معتقد بود تمام ادیان از سمت خدا آمدیم و به سمت او باز می گردیم. شعار ما اول انقلاب همین بود. معتقد به خط کشی و دیوارکشی نبود. می گفت نباید خط کشی بین جناح ها داشته باشیم. یادم نمی آید از جناح صحبت کرده باشم و ایشان ناراحت نشود. می‌گفت همین که افراد کشور و رهبری را قبول دارد، تمام است. معتقد به کلمۀ انسانیت بود که اعم از تمام مردم بود. دو جمله می‌گفت: طلبه ای بیش نیستم و خدمتگزار مردمم.

وی گفت: رئیس جمهور کشورمان دربارۀ غزه می‌گفتند چون به غزه ظلم می شود و ما انسانیم ناراحتیم. چون مورد ظلم قرار می‌گیرند، ما به عنوان انسان دفاع می کنیم. مظلوم کشی و نسل کشی می شود. پس چون انسانند باید دفاع کنیم. در مقابل داعش هم ایستادیم که داعیه دار اسلام تفکیری بود. ما تمام انبیاء را قبول داریم. قرآن می‌فرماید «لا نُفَرِّقُ بَینَ أَحَدٍ مِن رُسُلِهِ»؛ هیچ تقاوتی بین احدی از رسولان نیست. همه آنها می گویند «سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا غُفْرَانَکَ رَبَّنَا»؛ ما شنیدیم و اطاعت کردیم؛ پرودرگارا ما را مورد مغفرت قرار بده. ما همگی از سمت خدا آمدیم و نفحۀ الهی داریم. اصل توحید، اصول مشترک همۀ ما است. پس ما یکی هستیم. مشترکات به قدری زیاد است که اختلافات دیده نمی شود. همگی عشق به انسانیت داریم. فریاد ما این جملۀ امام صادق علیه السلام است که هَل الدّین إلّا الحبّ؛ آیا دین جز حب و نوع دوستی است؟ شیعه و سنی یک روح در دو جسم می دانستند. اینها تمام اعتقاد آقای رئیسی بود. ملاک انسانیت است نه جنسیت و اقوام. هیچ قومی در قبال اقوام دیگر فضیلت ندارد.

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا