سایت خبری
famaserver
  • صفحه اصلی
  • اخبار استانها
  • اخبار روز
  • اخبار تکنولوژی
  • اخبار ورزشی
  • بازار مالی
  • گردشگری
  • اقتصادی
  • بین الملل
سایت خبری
برترین عناوین خبری
  • خرید بیمه: سنتی یا آنلاین؟ کدامیک تجربه بهتری برای مشتریان ایجاد می‌کند؟

سرتیتر خبرها

سرمربی شمس آذر: قرارداد نازون به اندازه بودجه ۳ سال ماست/ تراکتور شق‌القمر نکرده!

سرمربی شمس آذر: قرارداد نازون به اندازه بودجه ۳ سال ماست/ تراکتور شق‌القمر نکرده!

10 ساعت پیش
استقلال-گل‌گهر در ورزشگاه امام رضا برگزار نمی‌شود/ استادیوم ثامن‌الائمه گیت ندارد!

استقلال-گل‌گهر در ورزشگاه امام رضا برگزار نمی‌شود/ استادیوم ثامن‌الائمه گیت ندارد!

10 ساعت پیش
رحمان عموزاد برنده جایزه مسلط ترین آزادکار جهان شد

رحمان عموزاد برنده جایزه مسلط ترین آزادکار جهان شد

10 ساعت پیش
جنجال در باشگاه نفت و گاز، فکری را فعلاً ماندنی کرد!

جنجال در باشگاه نفت و گاز، فکری را فعلاً ماندنی کرد!

10 ساعت پیش
رشفورد: می‌خواهم در بارسلونا بمانم/ در جای ایده‌آلی هستم

رشفورد: می‌خواهم در بارسلونا بمانم/ در جای ایده‌آلی هستم

11 ساعت پیش
اعتراض باشگاه تراکتور در کمیته استیناف رد شد

اعتراض باشگاه تراکتور در کمیته استیناف رد شد

11 ساعت پیش
طلای مهدی الفتی، یکی از ۱۰ اتفاق مهم ژیمناستیک هنری دنیا در سال ۲۰۲۵

طلای مهدی الفتی، یکی از ۱۰ اتفاق مهم ژیمناستیک هنری دنیا در سال ۲۰۲۵

11 ساعت پیش
تقویم پرترافیک موی‌تای در سال ۲۰۲۶؛ امکان حضور ایران در ۹ رویداد بین‌المللی

تقویم پرترافیک موی‌تای در سال ۲۰۲۶؛ امکان حضور ایران در ۹ رویداد بین‌المللی

11 ساعت پیش
تغییر سرپرست انجمن پاراتیراندازی با کمان پس از یک سال

تغییر سرپرست انجمن پاراتیراندازی با کمان پس از یک سال

11 ساعت پیش
مذاکره با ۶ کشور پس از قطعی شدن بازی با پرتغال/ اسکاتلند خط خورد

مذاکره با ۶ کشور پس از قطعی شدن بازی با پرتغال/ اسکاتلند خط خورد

11 ساعت پیش

Home » راستی‌آزمایی ادعای کاهش تولید ایران خودرو

راستی‌آزمایی ادعای کاهش تولید ایران خودرو

زمان انتشار: 19 تیر 1404 ساعت 18:02

دسته بندی: اقتصادی

شناسه خبر: 630334

زمان مطالعه: 15 دقیقه

راستی‌آزمایی ادعای کاهش تولید ایران خودرو

راستی‌آزمایی ادعای کاهش تولید ایران خودرو

به گزارش برگزیده روزنامه اعتماد نوشت: اگرچه اعلام آمار تعداد و انواع خودروها از سوی وزارت صمت یک سنت همیشگی است، اما چند عامل اعداد خرداد ۴۰۴ را قابل‌توجه‌تر از گذشته می‌کرد: 

۱. آغاز جنگ ۱۲روزه در چهارمین هفته خرداد

۲. قطع مکرر و مداوم برق در بهار به‌دلیل ناترازی انرژی 

۳. هشدارهای زنجیره تأمین درباره مشکلات ارزی و سامانه‌ای برای تأمین قطعات مورد نیاز خودروسازان 

۴. افزایش ۶۵درصدی قیمت ارز، تورم ۵۵درصدی نهاده‌های تولید و افزایش ۴۵درصدی دستمزدها در سال جدید

۵. ترک فعل وزارت صمت در کشف قیمت‌ها و اصرار بر تداوم «قیمت‌گذاری دستوری» 

۶. اولین بهار «ایران خودرو» بعد از واگذاری به بخش خصوصی 

خودروسازان و کارشناسان از نخستین روزهای کاری امسال، با توجه به نوسانات نرخ ارز و افزایش بی‌سابقه آن اعلام کردند که عرضه خودرو با قیمت‌های اعلام‌شده در پاییز سال گذشته، باعث شده هر دستگاه بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان پایین‌تر از هزینه تولید و قیمت تمام‌شده روانه بازار شود، اما نهادهای تصمیم‌گیر چون شورای رقابت و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، تصمیم‌گیری درباره سقف جدید قیمتی را تا پایان خرداد به تعویق انداختند. 

به اعتقاد تحلیلگران تنها راه باقی‌مانده برای تولیدکنندگان در چنین شرایطی استفاده از قطعات ارزان‌تر (و به ‌مراتب بی‌کیفیت‌تر) همچنین کاستن از تیراژ است. ابتدای امسال هشدارهای پیاپی قطعه‌سازان از جمله نامه «انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرویی» ناظر به موانع سد راه تولید قطعات مورد نیاز خودرو بود که درباره احتمال تعطیلی یا محدودیت در تولید برخی خودروها اخطار می‌داد و دست ‌آخر آغاز جنگ در سحرگاه ۲۳ خرداد کشور، صنعت و خودروسازی را برای دست‌کم دو هفته  تحت تاثیر قرار داد. بر همین مبنا بود که کارنامه خردادماه صنعت خودروسازی با منفی‌های متعددی همراه بود که البته با دیگر نمادهای اقتصادی نظیر سرخپوش‌شدن بورس و افزایش مجدد قیمت ارز و طلا، از شرایطی ویژه بر کشور حکایت داشت. 

 آمار چه می‌گوید؟

مجموع تولیدات در بهار امسال ۲۵۲هزار دستگاه بوده که از این تعداد سهم فروردین حدود ۶۲هزار دستگاه (۲- درصد)، اردیبهشت ۱۱۸هزار دستگاه (۲.۵- درصد) و خرداد ۷۴هزار دستگاه (۴۰- درصد) بود که در کل ۱۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشت.

 مطابق آمار، سایپا که حالا بزرگ‌ترین کمپانی خودروسازی در بخش دولتی است فروردین ماه با تولید ۱۸هزار دستگاه، ۲۷درصد کاهش تولید داشت. روند کاهشی و منفی این خودروساز اردیبهشت هم ادامه یافت و اگرچه ۱۰درصد را جبران کرد و فاصله‌اش با مدت مشابه گذشته را به ۱۷- رساند، اما این تفاوت ناشی از اصلاح روندها یا جبران تولید نبود؛ بلکه از افزایش ۱۵ روز کاری در اردیبهشت به نسبت فروردین نشأت گرفت. خردادماه اما بدترین ماه سایپا بود؛ چراکه افت ۵۰ درصدی نشان می‌داد تولید خودرو در این ماه نصف شده است! در چنین شرایطی نگاه‌ها متوجه ایران‌خودرو شد که سال جدید را با مدیریت بخش خصوصی   شروع می‌کرد و بهار ۴۰۴ نخستین فصلی بود که با تغییر ریل اخیر آغاز شده بود. 

کارنامه ایران‌خودرو در فصل بهار 

ایران‌خودرو سال جدید را با قدرت آغاز کرده و با رشد ۱۶ درصدی تولید آن هم در فروردین ماهی که نیمی از روزهایش تعطیل بود، بازار را غافلگیر کرد. مدیریت این مجموعه اعلام کرد رشد تولید منبعث از هدایت نقدینگی به سمت تولید است و هنوز اصلاحات ساختاری اساسی صورت نگرفته.

نکته قابل تامل آنجا بود که تقریبا نیمی از ۶۰هزار خودرویی که در فروردین‌ماه امسال تولید شد، یعنی ۲۹هزار دستگاه محصول «ایران خودرو» بود. نکته‌ای که نگاه کارشناسان را به خود جلب کرد، تغییر مسیر ایران خودرو و سایپا از فروردین امسال بود؛ چراکه دوقلوهای خودروسازی کشور فروردین پارسال ۲۵هزار دستگاه  تولید کرده بودند و فاصله تولید میان ایران خودرو  و سایپا در بازه زمانی یادشده تنها ۲۷۵ دستگاه بود، اما فروردین امسال این تفاوت به ۱۱ هزار دستگاه رسید! به گفته کارشناسان علاوه بر سایپا، «مدیران خودرو» ۲۱ درصد، فردا ۵۷درصد و آرین پارس موتور ۵۹ درصد کاهش داشت و اگر رشد ۱۶درصدی ایران خودرو و رشد ۹۰درصدی گروه بهمن نبود، شاخص تولید در فروردین‌ماه بیش از ۲ درصد کاهش می‌یافت.

روند افزایشی تولید آبی‌پوشان جاده مخصوص، اردیبهشت هم ادامه یافت. این در حالی است که آمار وزارت صمت می‌گفت مجموع خودروسازان در ماه میانی بهار ۲.۵- درصد کاهش داشته است. اما ایران خودرو باز هم به‌تنهایی با تولید ۵۵هزار دستگاه، بار نیمی از تولید ۱۱۸هزار خودرو در کشور را به دوش کشید. فاصله میان تولیدات ایران خودرو و سایپا که اردیبهشت پارسال فقط هزار و ۲۰۰ دستگاه بود اردیبهشت امسال به ۱۵هزار دستگاه رسید. 

خرداد پرحادثه امسال که به جنگ ۱۲روزه ختم شد، با افت شدید شاخص‌های تولید خودرو در کشور همراه بود؛ بر اساس آمار تولید کل کشور در این ماه ۴۰ درصد و در پایان سه‌ماهه ۱۸درصد کاهش داشت. به زبان ساده بهار امسال یک‌پنجم کمتر از بهار سال گذشته خودرو تولید شد. 

اگرچه ایران‌خودرو نیز این ماه را با کاهش تولید ۳۱درصدی به پایان برد، اما به گفته مدیران این مجموعه با توجه به تغییر تقویم تعطیلات تابستانی و مرخصی ۱۰روزه سالانه به کارکنان در هفته پایانی خرداد و چند روز ابتدایی تیر، چنین کاهشی قابل ‌پیش‌بینی بود. با این حال بازهم از ۷۴هزار خودروی تولیدی در کل کشور، سهم ایران خودرو ۳۵هزار دستگاه بود که نشان می‌داد مجموعه به تنهایی بیشتر از مجموع خودروسازان دولتی و خصوصی تولید داشت. عدد قابل توجه دیگر فاصله میان تولیدات ایران خودرو و سایپا بود که سه ماهه نخست سال گذشته فقط ۷هزار و ۵۰۰ دستگاه بود و در سه ماهه ابتدایی امسال از رکورد ۳۵هزار دستگاه عبور کرد. آن هم در ایامی که چالش مدیریت ایران خودرو با نهادهای تصمیم‌گیر درباره کشف و ابلاغ قیمت به اوج خود رسیده بود. 

مدیریت این مجموعه به چند دلیل از منتقدان جدی «قیمت‌گذاری دستوری» است: 

۱. قیمتی که از سوی وزارت صمت، شورای رقابت و سازمان حمایت تعیین و ابلاغ می‌شود با واقعیت‌های بازار، نوسانات ارزی، افزایش قیمت دلار، رشد دستمزدها و خلاصه کلام انفجار هزینه تولید نسبتی ندارد.

۲. تصمیم‌ برای کشف قیمت ولو با فرمولی غیرکارشناسانه، با تاخیر همراه است؛ چنانکه تا تیرماه امسال عرضه خودرو با همان قیمتی بود که پاییز سال گذشته با دلار ۵۰هزار تومانی تعیین شده بود. 

۳. ایران خودرو، ۱۹ میلیون سهامدار مردمی دارد و وفق قانون نمی‌تواند تصمیمی بگیرد یا بپذیرد که سهامدارانش را متضرر کند. 

۴. کالاهایی مشمول قیمت‌گذاری دستوری هستند که از مساعدت‌های دولتی نظیر ارز دولتی یا یارانه برخوردارند، لذا یا باید دولت به ایران خودرو نیز ارز دولتی بدهد، یا قیمت‌ها را بر اساس هزینه تمام‌شده اعلام کند. 

۵. فلسفه واگذاری ایران خودرو به بخش خصوصی، مصون نگه‌داشتن این مجموعه از آسیب‌های نگاه و مدیریت دولتی بود که بدون آزادسازی تدریجی قیمت‌ها تحت نظارت نهادهای مسوول، عقیم می‌ماند. 

مواضع مدیریت ایران خودرو، با همراهی طیف گسترده‌ای از کارشناسان و تحلیلگران و دیگر خودروسازان پشتیبانی شد؛ چراکه دستکاری بازار و حبس قیمت‌ها به امید کنترل تورم، اهرمی شکسته و از کارافتاده در جهان است که برخی کشورها جز در برخی مواقع بحرانی نظیر وقوع جنگ به آن تن نمی‌دهند. این شیوه که از دوران ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد وارد صنعت خودروسازی شد، باعث تحمیل بدهی‌های سنگین و روند زیانبار خودروسازان شده و در کمتر از یک دهه از ایران خودرو و سایپا دو غول زیان‌ده ساخت. با تمام این اوصاف به گواه آمار ایران خودرو نه تنها فروردین و اردیبهشت امسال رشدی قابل توجه داشته، بلکه در خردادماه نیز همچنان وضعیت بهتری نسبت به آمار تولید در مجموعه کشور و میانگین‌ها داشته است. 

حال سوال اینجاست چرا برخی رسانه‌ها با نادیده‌گرفتن آمار، شرایط حاکم بر کشور در خردادماه، همچنین چالش‌هایی که در یکی- دو ماه اخیر صدای اعتراض خودروسازان را بلند کرده بود، آدرس غلط می‌دهند؟ 

به اعتقاد ناظران، جنگ۱۲روزه در کنار مصائبش از یک واقعیت پرده برداشت که ایران ناچار است از نیازهای نظامی گرفته تا صنعتی، به سرمایه و ظرفیت‌های بومی خود تکیه کند. واقعیتی که سال‌هاست از سوی رهبر معظم انقلاب در انتخاب شعارهای سال و سخنرانی‌های متواتر گوشزد می‌شود. 

حال سوال اینجاست سالی که از سوی مقام معظم رهبری با عنوان «سرمایه‌گذاری برای تولید» نامگذاری شده، برای تحقق چه الزاماتی دارد؟ آیا قیمت‌گذاری دستوری که تولیدکنندگان خودرو را متحمل زیان می‌کند، نادیده‌گرفتن واقعیت بازار، کنارگذاشتن روش‌های کارشناسی و امتحان پس‌داده، بی‌توجهی به هشدارهای زنجیره تأمین آن هم در سایه تحریم و درگیر جنگ اقتصادی همچنین گزارش‌های نادرست رسانه‌ای با این نامگذاری و اهداف متعالی آن تناسب دارد؟

۲۱۳۰۲

حتما بخوانید : شبکه بانکی چقدر مقابل حملات سایبری آسیب‌پذیر است؟/ فرزانی: جنگ کوتاه‌تر از آن بود که اولویت‌های ارزی تغییر کنند
برچسب ها
ایران خودرو خودروسازان صنعت خودروسازی
اشتراک گذاری

اخبار مرتبط

  • آب خزر به سمنان و دریاچه ارومیه منتقل می‌شود؟/تکلیف روشن‌ شد
    آب خزر به سمنان و دریاچه ارومیه منتقل می‌شود؟/تکلیف روشن‌ شد 5 ساعت پیش
  • بغداد: ایران به این بهانه صادرات گاز به عراق را قطع کرد 
    بغداد: ایران به این بهانه صادرات گاز به عراق را قطع کرد  5 ساعت پیش
  • بهای ارزهای عربی در بازار امروز ۳ دی/ قیمت دینار اعلام شد
    بهای ارزهای عربی در بازار امروز ۳ دی/ قیمت دینار اعلام شد 5 ساعت پیش
  • توصیه خاندوزی به دولت چهاردهم/ کاری که من کردم را شما تکرار نکنید
    توصیه خاندوزی به دولت چهاردهم/ کاری که من کردم را شما تکرار نکنید 5 ساعت پیش

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی موضوعات

  • آذربایجان شرقی 1487
  • آذربایجان غربی 1357
  • اجتماعی 15588
  • اخبار استانها 0
  • اخبار تکنولوژی 272
  • اخبار روز 15827
  • اخبار ورزشی 21062
  • اردبیل 903
  • اصفهان 1616
  • اقتصادی 8645
  • البرز 809
  • ایلام 584
  • بازار مالی 31
  • بوشهر 485
  • بین الملل 6099
  • تبلیغات 53
  • تهران 754
  • چند رسانه ای 0
  • چهارمحال و بختیاری 1455
  • خراسان رضوی 1161
  • خراسان شمالی 747
  • خوزستان 1042
  • زنجان 653
  • سبک زندگی 397
  • سلامت 3663
  • سمنان 1185
  • سیاسی 12668
  • سیستان و بلوچستان 491
  • عکس 329
  • علمی و فناوری 7632
  • فارس 1244
  • فرهنگ و هنر 19927
  • قزوین 770
  • قم 883
  • کاریکاتور 452
  • کردستان 940
  • کرمان 1877
  • کرمانشاه 1232
  • کهگیلویه و بویراحمد 1299
  • گردشگری 12
  • گلستان 451
  • گیلان 1193
  • لرستان 1161
  • مازندران 897
  • مرکزی 563
  • مناطق آزاد 218
  • هرمزگان 1345
  • همدان 256
  • یزد 30

جدیدترین مقالات

  • چند توصیه مهم تغذیه‌ای در شب یلدا
    چند توصیه مهم تغذیه‌ای در شب یلدا 8 ساعت پیش
  • آمار جدید ابتلا به تب دنگی در کشور/ پشه آئدس در کدام استان‌ها دیده شده است؟
    آمار جدید ابتلا به تب دنگی در کشور/ پشه آئدس در کدام استان‌ها دیده شده است؟ 8 ساعت پیش
  • بهترین ویتامین‌ها و مکمل‌ها برای سلامت روان
    بهترین ویتامین‌ها و مکمل‌ها برای سلامت روان 8 ساعت پیش
  • اوزمپیک و مانجارو؛ مد جدید در بین هندی‌ها/ ابتلا به دیابت و چاقی در هند ۱۰ درصد بالاتر از آمار رسمی
    اوزمپیک و مانجارو؛ مد جدید در بین هندی‌ها/ ابتلا به دیابت و چاقی در هند ۱۰ درصد بالاتر از آمار رسمی 8 ساعت پیش
  • دردسر جدید کمبود تریاک؛ توصیه به ساخت «شربت تریاک دست‌ساز»!
    دردسر جدید کمبود تریاک؛ توصیه به ساخت «شربت تریاک دست‌ساز»! 8 ساعت پیش

لینکهای پیشنهادی

هاست ویندوز | هاست لاراول | سرور مجازی | دانلود رایگان نرم افزار |  مشاوره رایگان راه اندازی کافه | آموزش زبان آلمانی |

بهترین آژانس مسافرتی و هواپیمایی تهران | قیمت تتر امروز

کلیه حقوق مادی و معنوی محفوظ میباشد .@2025