سایت خبری
famaserver
  • صفحه اصلی
  • اخبار استانها
  • اخبار روز
  • اخبار تکنولوژی
  • اخبار ورزشی
  • بازار مالی
  • گردشگری
  • اقتصادی
  • بین الملل
سایت خبری
برترین عناوین خبری
  • خرید بیمه: سنتی یا آنلاین؟ کدامیک تجربه بهتری برای مشتریان ایجاد می‌کند؟

سرتیتر خبرها

اسپالتی: بازیکنان یوونتوس شبیه رهگذر بودند!/ فقط دنبال ناپولی می‌دویدیم

20 ساعت پیش

آیا تاندر رکورد تاریخی بیشترین برد فصل NBA را می‌شکند؟

20 ساعت پیش

روزنامه AS: ایران ۲ بازی خانگی در جام جهانی خواهد داشت!

20 ساعت پیش

کونته: انرژی و دقت تاکتیکی بالایی داشتیم/ فقط می‌توانم از بازیکنانم تشکر کنم

20 ساعت پیش

۱۰ امتیاز متوالی لبران جیمز در کوارتر چهارم

20 ساعت پیش

نیمار: آینده‌ام؟ اولویت من همیشه سانتوس است/ برای اولین بار پیش روانشناس رفتم

20 ساعت پیش

انتصاب سهراب آزاد به عنوان رئیس انجمن کراسفیت

20 ساعت پیش

آخرین وضعیت مصدومان پیکان در آستانه بازی برابر پرسپولیس

20 ساعت پیش

خانه‌نشینی ۲ ماهه در انتظار موراتا

20 ساعت پیش

غیبت ۳ بازیکن خیبر برابر استقلال خوزستان

20 ساعت پیش

Home » راه‌آهن رشت–آستارا برگ برنده ایران در بازی بزرگ ترانزیت/ ریل طلایی شمال به حرکت می‌افتد

راه‌آهن رشت–آستارا برگ برنده ایران در بازی بزرگ ترانزیت/ ریل طلایی شمال به حرکت می‌افتد

زمان انتشار: 16 آبان 1404 ساعت 16:21

دسته بندی: گیلان

شناسه خبر: 713325

زمان مطالعه: 7 دقیقه

راه‌آهن رشت–آستارا برگ برنده ایران در بازی بزرگ ترانزیت/ ریل طلایی شمال به حرکت می‌افتد

راه‌آهن رشت–آستارا برگ برنده ایران در بازی بزرگ ترانزیت/ ریل طلایی شمال به حرکت می‌افتد

به گزارش خبرنگارخبرHنلاین گیلان، به تازگی وزیر راه و شهرسازی، فرزانه صادق مالواجرد، با تأکید بر دیپلماسی فعال با کشورهای همسایه و نقش زیرساخت‌های حمل‌ونقل، از آماده‌سازی قرارداد مشترک ایران و روسیه برای راه‌آهن رشت–آستارا خبر داده است. پروژه‌ای که به عنوان حلقه مفقوده این کریدور بین‌المللی تعریف شده و می‌تواند نقشی اساسی در ترانزیت کالا و مسافر میان روسیه، قفقاز، ایران و خلیج فارس ایفا کند. 

این مسیر ریلی از منظر ژئواقتصادی نیز واجد اهمیت ویژه‌ای است؛ پیوند منطقه آزاد انزلی و دیگر مناطق آزاد شمالی با شبکه‌های حمل‌ونقل بین‌المللی می‌تواند سهم ایران را در زنجیره تأمین شرق–غرب و شمال–جنوب تقویت کند. با توجه به تحریم‌ها، فشارهای خارجی و ضرورت یافتن مسیرهای جایگزین برای ترانزیت، این پروژه هم از منظر اقتصادی داخلی و هم از منظر ژئوپلیتیک دارای اولویت شده است. مزایای اقتصادی و ترانزیتی پروژه راه‌آهن رشت–آستارا می‌تواند ظرفیت قابل‌توجهی برای جابه‌جایی کالا و مسافر فراهم آورد؛ بر اساس گزارش‌ها، در سال نخست بهره‌برداری امکان جابه‌جایی تا حدود ۱۰ میلیون تُن بار پیش‌بینی شده است.

در افق‌های بلندمدت‌تر، ظرفیت حمل بار این مسیر ممکن است به حدود ۱۵ میلیون تُن برسد و برای ایران سالانه چندین میلیارد دلار درآمدزایی ارزی محتمل دانسته شده است. به‌علاوه، کاهش زمان حمل‌ونقل کالا از مسیرهای دریایی و ترکیبی نیز یکی از مزایای کلیدی است؛ مثلا حمل بار از فنلاند به ایران از مسیر دریایی حدود ۳۳ روز نیاز دارد، اما با اتصال ریلی امکان کاهش به ۱۲ روز وجود دارد. از منظر منطقه‌ای، استان گیلان و به‌ویژه منطقه مرزی آستارا با این اتصال، می‌توانند به هاب ترانزیت تبدیل شوند و ظرفیت جذب سرمایه‌گذاری و توسعه زیرساخت‌های لجستیکی افزایش یابد. آثار توسعه منطقه‌ای و اشتغال پروژه راه‌آهن رشت–آستارا تنها جنبه ترانزیتی ندارد؛ بلکه برای گردشگری داخلی و خارجی نیز فرصت‌های تازه‌ای ایجاد می‌کند. موافقان طرح تأکید دارند که دسترسی سریع‌تر ریلی به شمال کشور می‌تواند موجب افزایش سفرهای گردشگران، رونق خدمات محلی و بهبود زندگی مردم منطقه شود.  در لبه اجتماعی، ایجاد فرصت‌های شغلی مستقیم و غیرمستقیم در فرآیند ساخت، بهره‌برداری و خدمات جانبی این مسیر، از لجستیک گرفته تا اقامت، حمل‌ونقل محلی و گردشگری، قابل توجه است و می‌تواند به حفظ اشتغال در مناطق روستایی و حاشیه‌ای نیز کمک کند. چالش‌ها و ضرورت پیگیری اگرچه مزایای بسیاری برای راه‌آهن رشت–آستارا مطرح شده، اما چند نکته لازم است مدنظر قرار گیرد؛ نخست، اعتماد صاحبان بار و کاربران لجستیکی به مسیر ریلی جدید که در سال‌های نخست بهره‌برداری باید جلب شود تا ظرفیت کامل تحقق یابد.

دوم، تحقق فنی پروژه در موعد مقرر، با توجه به پیچیدگی‌های مهندسی، همکاری‌های بین‌المللی و تأمین مالی، از اهمیت راهبردی برخوردار است. سوم، باید زیرساخت‌های جانبی از جمله ایستگاه‌ها، ترمینال‌های بار، اتصال به بنادر و مناطق آزاد، و نیز خدمات لجستیک و ترانزیت در کنار ریلی آماده شود تا اثرگذاری اقتصادی کامل حاصل گردد. پروژه راه‌آهن رشت–آستارا در شرایطی که سیاست‌گذاران ایران بر «دیپلماسی راه» و تقویت جایگاه کشور در ترانزیت منطقه‌ای تأکید دارند، می‌تواند نقطه عطفی در اقتصاد زیرساختی کشور باشد. این مسیر، نه تنها توسعه استان گیلان را تسریع می‌کند، بلکه موقعیت ایران را در کریدور شمال–جنوب ارتقا می‌دهد، و امکان تحول در ترانزیت، حمل‌ونقل، گردشگری و منطقه آزاد را فراهم می‌آورد. با این حال، کلید موفقیت در اجرا، جذب سرمایه‌گذاری، بهره‌برداری بهینه و تعامل موثر با ذی‌نفعان منطقه‌ای و بین‌المللی نهفته است. اگر در این مسیر جدیت ادامه یابد، راه‌آهن رشت–آستارا می‌تواند نمادی از جهش زیرساختی ایران و نقش‌آفرینی فعال در خاورمیانه و فراتر شود.

۴۶

راه‌آهن رشت–آستارا
راه‌آهن رشت–آستارا
حتما بخوانید : مجید حسن‌زاده ناصری رسما شهردار کومله شد
برچسب ها
استان گیلان استاندار گیلان شهر رشت
اشتراک گذاری

اخبار مرتبط

  • گلشن فرماندار لنگرود:
فعال شدن دکل اکتشاف نفت  در چاف و چمخاله
    گلشن فرماندار لنگرود: فعال شدن دکل اکتشاف نفت در چاف و چمخاله 2 روز پیش
  • رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان :
هیچ مشکلی در تأمین مرغ گیلان نداریم
    رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان : هیچ مشکلی در تأمین مرغ گیلان نداریم 2 روز پیش
  • فرماندار آستانه اشرفیه، با اشاره به آخرین وضعیت شهرستان پس از حمله رژیم صهیونیستی: 
ارزیابی های جدید تا ۱۵ آذر به اتمام خواهد رسید.
    فرماندار آستانه اشرفیه، با اشاره به آخرین وضعیت شهرستان پس از حمله رژیم صهیونیستی: ارزیابی های جدید تا ۱۵ آذر به اتمام خواهد رسید. 2 روز پیش
  • رئیس آموزش و پرورش لنگرود:
اجرای طرح «نماد» در لنگرود با پوشش بیش از ۹۰ درصدی دانش‌ آموزان
    رئیس آموزش و پرورش لنگرود: اجرای طرح «نماد» در لنگرود با پوشش بیش از ۹۰ درصدی دانش‌ آموزان 2 روز پیش

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی موضوعات

  • آذربایجان شرقی 1487
  • آذربایجان غربی 1357
  • اجتماعی 15588
  • اخبار استانها 0
  • اخبار تکنولوژی 272
  • اخبار روز 15420
  • اخبار ورزشی 20695
  • اردبیل 903
  • اصفهان 1616
  • اقتصادی 8183
  • البرز 809
  • ایلام 584
  • بازار مالی 31
  • بوشهر 485
  • بین الملل 5598
  • تبلیغات 51
  • تهران 744
  • چند رسانه ای 0
  • چهارمحال و بختیاری 1455
  • خراسان رضوی 1161
  • خراسان شمالی 716
  • خوزستان 1042
  • زنجان 653
  • سبک زندگی 378
  • سلامت 3518
  • سمنان 1185
  • سیاسی 12668
  • سیستان و بلوچستان 491
  • عکس 329
  • علمی و فناوری 7632
  • فارس 1244
  • فرهنگ و هنر 19429
  • قزوین 770
  • قم 845
  • کاریکاتور 452
  • کردستان 940
  • کرمان 1877
  • کرمانشاه 1232
  • کهگیلویه و بویراحمد 1299
  • گردشگری 12
  • گلستان 451
  • گیلان 1117
  • لرستان 1161
  • مازندران 897
  • مرکزی 563
  • مناطق آزاد 218
  • هرمزگان 1345
  • همدان 256
  • یزد 30

جدیدترین مقالات

  • راه‌های جلوگیری از گیر کردن قرص در گلو  
    راه‌های جلوگیری از گیر کردن قرص در گلو   17 ساعت پیش
  • داروهای ضد سرطانی ایرانی چگونه سر از داروخانه‌های عراق درآورد؟
    داروهای ضد سرطانی ایرانی چگونه سر از داروخانه‌های عراق درآورد؟ 17 ساعت پیش
  • ماست شش‌بار در سال گران می‌شود اما تعرفه پزشک یک‌بار
    ماست شش‌بار در سال گران می‌شود اما تعرفه پزشک یک‌بار 17 ساعت پیش
  • ثبت نخستین مورد مرگ ناشی از آنفلوانزای H3N2 در این استان
    ثبت نخستین مورد مرگ ناشی از آنفلوانزای H3N2 در این استان 17 ساعت پیش
  • مردم وام‌های بانکی را صرف چه کارهایی می‌کنند؟
    مردم وام‌های بانکی را صرف چه کارهایی می‌کنند؟ 17 ساعت پیش

لینکهای پیشنهادی

هاست ویندوز | هاست لاراول | سرور مجازی | دانلود رایگان نرم افزار |  مشاوره رایگان راه اندازی کافه | آموزش زبان آلمانی |

بهترین آژانس مسافرتی و هواپیمایی تهران | قیمت تتر امروز

کلیه حقوق مادی و معنوی محفوظ میباشد .@2025