Categories: اجتماعی

راه فهمیدن میزان هوش کودک

به گزارش خبرنگار سلامت برگزیده های ایران، عادل خالقی دکترای تخصصی روانشناسی سلامت در برنامه صبح پارسی شبکه جام جم،گفت: سال ۲۰۰۱ یونسکو ۱۹ آبان را به عنوان روز علم در خدمت توسعه و صلح قرار داد تا فرصت گفتمان برای همه آحاد جامعه و فرصت رشد برای همه به صورت برابر به وجود آید و علم به جای اینکه در خدمت جنگ باشد در خدمت صلح قرار گیرد. به جای اینکه از علممان برای تولید بمب اتم استفاده کنیم آن علم را در خدمت برای آینده سازان استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: علی رغم کارشکنی هایی که وجود دارد اما اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته است مثلا رژیم صهیونیستی هنوز این موضوع را قبول نکرده و هرروز در حال حمله به کشورهای اطراف خودش است اما برخی از کشورها هم از علمشان در جهت مثبت استفاده می کنند.

خالقی گفت:‌برای مثال دانشمندان کشورما کسانی که در حال آرامش دادن به زندگی مردم هستند، معلمانی که در این شرایط به دنبال آموزش دادن به دانش‌آموزان با سختی را دارند یا پزشکانی که رایگان صدها بیمار را مداوا می‌کنند کسانی هستند که از علمشان در جهت توسعه و صلح استفاده کرده‌اند.

این رواشناس سلامت بیان کرد:کشورها اگر به اختلافی خوردند با گفتمان و صحبت کردن مشکلاتشان را حل کنند نه اینکه به سمت تقابل و رویارویی پیش بروند. اگر علمی داریم در آن بخل نورزیم و در اختیار دیگران هم این علم را قرار دهیم. هدف از نامگذاری این روز از سوی یونسکو دستیابی به این موارد هم بوده است.

خالقی با اشاره به ضرورت سرمایه گذاری بر روی فرزندانمان، افزود: شیوه کنونی آموزش در مدارس در اصل تئوری آموزی بوده و صحیح نیست. مهارت فرزندان را ارتقا نمی‌دهیم و فقط مفاهیم نظری را در ذهن فرزندان فرو می‌کنیم و تا پایان تحصیل هم چندین بار آنها را تکرار می‌کنیم؛ در حالی که باید بر روی مفاهیمی مثل صلح و توسعه اهتمام ویژه داشته باشیم و به کودکان بیاموزیم چطور می‌توانند علم خود را در راستای صلح و دوستی و توسعه استفاده کنند.

وی ادامه داد: حتی چینش صندلی‌ها در کلاس درس هم صحیح نیست و باید به صورت چهره به چهره بتوانند باهم ارتباط برقرار کنند. می‌توان با استفاده از مشاوران، زبان شناسان، آموزش‌های کارگاهی و ایجاد تنوع به فرزندانمان مفاهیم درست را بیاموزیم و به آنها اجازه گفتمان را بدهیم تا درباره موضوع مهمی مثل علم یا توسعه بحث کنند و همدیگر را به چالش بکشند.

این روانشناس سلامت اظهار داشت: آموزش مفاهیم از شروع تولد است و حتی ضریب هوشی از حرکت مردمک چشم خردسال هم مشخص است. در اولین چالش‌هایی که کودک دارد ابتدا به صورت غیر مستقیم تعامل کردن به جای واکنش بدنی را به او آموزش دهیم.

وی افزود:‌اولین الگوهایی که می‌توانیم به فرزندان بدهیم الگوهای دیداری است و بعد در سنین مدرسه باید به صورت مستقیم مفاهیم را به کودکان آموزش دهیم.

انتهای پیام/


admin

Share
Published by
admin

Recent Posts

سال پر پرتاب فضایی ایران با ماهواره‌های طلوع ۳، ظفر ۲ و کوثر

رییس سازمان فضایی ایران گفت: به احتمال بسیار زیاد ماهواره‌های طلوع ۳، ظفر ۲، ماهواره…

4 دقیقه ago

ایران خدمه کشتی توقیف شده را با نگاه انسانی آزاد کرد

وزیرخارجه کشورمان در تماس تلفنی با همتای استونیایی خود ضمن بررسی روابط دوجانبه، اعلام کرد…

5 دقیقه ago

حمله مقاومت اسلامی بحرین به بندر ایلات برای اولین بار

مقاومت اسلامی بحرین با انتشار اطلاعیه ای به صورت رسمی مسئولیت حمله پهپادی ۲۷ آوریل…

5 دقیقه ago

دستور رئیسی برای برخورد قاطع با متخلفین در محیط زیست

شورای‌عالی حفاظت محیط زیست به ریاست رئیس جمهور تشکیل و مشکل تعارضات محیط زیستی در…

5 دقیقه ago

حمله رژیم اسرائیل به مناطقی در جنوب سوریه

برخی منابع از وقوع انفجار در حومه شهر دمشق خبر می‌دهند.

6 دقیقه ago

مقاومت اسلامی عراق برای اولین بار تل آویو را هدف قرار داد

مقاومت اسلامی عراق اعلام کرد که برای اولین بار از خاک عراق یک هدف حیاتی…

6 دقیقه ago