امیرمسعود عابدینی: ترکیه سابقه نسبتا طولانی در مونتاژ خودرو دارد.خودروسازان مهمی مثل فیات، رنو، هیوندای، هوندا، تویوتا، فورد و داچیا و… در این کشور کارخانه تولید خودرو دارند.
ترکیه با تکیه بر تجربه مونتاژ خودروهای برندهای مهم و همچنین صادرات آنها، توانست اولین خودروی ملی خود به نام توگ T۱۰X را تولید کند. ۲۹ میلیارد دلار حاصل صادرات خودروهای مونتاژی ترکیه به کشورهای دیگر است.
از اتفاقاتی که به تولید خودروی ملی ترکیه کمک کرد، همکاری پایدار با انجمنهای مهم ساخت خودرو بود.برای مثال انجمن طراحی معتبر پینینفارینا برای طراحی خودروی T۱۰X و همچنین سایر خودروهای این شرکت، با کمپانی توگ ترکیه همکاری کرده است.
تا ۲۰۳۰ قرار است ۳ مدل دیگر به سبد محصولات توگ اضافه شود.استقبال مردم ترکیه از خودروی ملی کشورشان هم قابل توجه است.با وجود قیمت پایه تقریبا ۵۰ هزار دلاری، که نسبت به خودروهای دیگر چندان ارزان نیست، ۱۴۴ هزار نفر برای ثبت سفارش این خودرو اقدام کردند.
خریدن توگ T۱۰X توسط اردوغان، رئیسجمهور ترکیه، و همچنین روسای جمهور دیگر، حس اطمینان را به مردم ترکیه القا میکند.
توگ در سال ۲۰۲۳ قرار است ۲۰ هزار دستگاه از شاسیبلند T۱۰X را بسازد.
درباره خودروی توگ در گزارش «این ماشین اتومات هیبریدی هدیه ویژه اردوغان به الهام علی اف!» بیشتر بخوانید.
۵۸۵۸