به گزارش برگزیده از البرز به نقل از روابطعمومی دانشگاه علمی کاربردی عالیفرد، این رویداد با حضور رؤسای عالیرتبه دانشگاه علمی کاربردی البرز، مدیران ارشد شرکت عالیفرد، مدیران ارشد شرکت شیوا و جمعی از ایدهپردازان و داوران برپا شد.
دکتر تورج زه فروش، رئیس دانشگاه علمی کاربردی عالیفرد، در این رویداد که یکشنبه ۲۳ مهر برگزار شد ضمن ارائه گزارشی از اقدامات صورتگرفته در این دانشگاه به تشریح رویکرد و اهداف این مرکز در چشمانداز ۵ساله پرداخت.
وی با اشاره به تاریخچه تأسیس دانشگاه علمی کاربردی عالیفرد بیان کرد: این مرکز در سال ۱۳۷۶ به دست توانای «حاج حسین عالیزاد» بنا نهاده شده است و اگر به تاریخچه تأسیس دانشگاه علمی کاربردی کشور نگاهی بیندازیم، به این مهم پی خواهیم برد که این مرکز اولین مرکزی است که در دانشگاه علمی کاربردی بنا نهاده شد.
تدوین ۵۰۰ جلد کتاب آموزشی در زمینههای مختلف توسط اساتید این مرکز، اجرای ۹۵ کارگاه آموزش علمی و فرهنگی، برگزاری ۵ دوره آزاد آموزشی و تک پودمان برای دانشجویان و شرکتهای گروه سنایچ، کسب مقامهای برتر در جشنوارههای مختلف و برگزاری ۱۴ رویداد شتاب طی ۴ سال که منتج به تشکیل استقرار هستههای نوآور در هشتگرد و مرکز نوآور عالیفرد در تبریز شده است، بخشی از دستاوردهایی بود که وی به آنها اشاره کرد.
دانشگاه علمی کاربردی عالیفرد به یک پژوهشکده تبدیل میشود
رئیس دانشگاه علمی کاربردی عالیفرد در بخش دیگری از سخنانش به این نکته مهم اشاره کرد که از نخستین روزهای آغاز به کار این مرکز، پژوهش سرلوحه کار دانشگاه علمی کاربردی قرار گرفته و یادآور شد: با توجه به سیاست وزارت علوم مبنی بر کاهش تعداد دانشگاهها از ۲۰۰۰ به ۴۰۰ دانشگاه بر این باور هستیم که برای بقا در حوزه علم لازم است نگاه ویژهتری به حوزه پژوهش داشته باشیم؛ لذا درصدد هستیم گامی فراتر از دانشگاه برداشته و این مرکز را به یک پژوهشکده تبدیل کنیم.
دکتر زه فروش با بیان اینکه در هیئتمدیره یک چشمانداز ۵ساله تدوین شده تا بخش پژوهش به پژوهشکده تبدیل شود، ضمن اشاره به گامهای مختلف این طرح گفت: در اولین گام که از اول مهرماه آغاز شده با جذب دانشجویان اثرگذار در پژوهش و استفاده از اساتید مجربِ گروه صنعتی سنایچ بنا داریم دانشجویانی از این مرکز فارغالتحصیل شوند که در عرصه پژوهش و مهارت حرفی برای گفتن داشته باشند.
وی با بیان اینکه سرفصلهایی که در دانشگاه تدریس میشود خلأهای مهارتی بسیاری دارد، گفت: برای رفع این معضل بنا داریم کارگاههای مهارتیِ واقعی را طی سال تحصیلی برگزار و با پرداخت حقالزحمه اساتید این دورهها را بهصورت رایگان ولی الزامی اجرا کنیم و همان نکات و مهارتهایی که از متقاضیانِ کار درخواست میشود را به آنان آموزش دهیم.
به گفته زه فروش گام دوم که طی ماههای آینده محقق خواهد شد، برقراری ارتباط تنگاتنگ واحد تحقیق و توسعه R&D گروه سنایچ با حوزه پژوهش است که اگر این کار انجام شود مسیر پژوهش هدفمندتر میشود.
رئیس دانشگاه علمی کاربردی عالیفرد گام نهایی در راستای پژوهشمحوری را طراحی یک سوپراپلیکیشن برای دانشگاه عنوان کرد که در مرکز نوآوری تبریز توسط هستههای نوآور در حال تهیه است و هفته پژوهش این اپلیکیشن رونمایی و بعد از تصویب در هیئتمدیره اجرایی خواهد شد که با این کار شاهد تحول عظیمی در این زمینه خواهیم بود.
ایدهای خوب است که به درآمدزایی منتج شود
در ادامه این برنامه علی زند وکیلی، قائممقام معاونت اشتغال کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با محوریت مدل امن تأمین مالی استارتاپها به ایراد سخن پرداخت.
وی بیان کرد: طی آسیبشناسی که در استارتاپها صورتگرفته عوامل مختلفی در شکست یک استارتاپ مؤثر است که میتوان به عدم آشنایی با مسائل حقوقی، نداشتن تیم مناسب، نداشتن ایده مناسب بازار اشاره کرد؛ ولی یکی از عواملی که در این زمینه نقش متوسطی دارد، زمان تأمین مالی و مرجعی است که ایدهپرداز از آن بهره میبرد.
زند وکیلی با بیان اینکه در استارتاپها هدف اصلی، رشد یک ایده تا رسیدن به بازار است؛ ولی اکثر اوقات افراد روی ایدهای سرمایهگذاری و هزینه میکنند که بعد از مثلاً دو سال با شکست روبرو میشود، ادامه داد: توصیه من این است که از همان ابتدا ایدهپردازان سعی کنند به سمت دریافت وام و تسهیلات مالی نروند؛ چرا که اینگونه تسهیلات بیشتر برای کسبوکار مناسب است. یعنی ایدهای که آنقدر به بلوغ رسیده باشد که چرخه رشدش شرایط دریافت تسهیلات را داشته باشد درحالیکه در استارتاپ اگر این ایده در مسیر رشد دچار چالش شود با بدهکاری مالی مواجه خواهید شد که ادامه کار را برایتان غیرممکن یا سخت میکند.
وی همچنین خطاب به جوانان حاضر در این استارتاپ گفت: نکتهای که بارها و بارها تذکر داده شده و باز جای یادآوری دارد این است که ایدهپردازی خیلی خوب است؛ ولی این ایده باید حتماً از ته خط و از دل بازار بیاید؛ یعنی اگر نیاز بازار را درست تشخیص ندهید نهایتاً تنها ایدهای بسیار خوب، ارزشمند و قابلاحترام دارید که به کسبوکار منجر نخواهد شد.
قائممقام معاونت اشتغال کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در طول مسیر رسیدن از یک ایده به محصول نهادها و مراکز مختلفی برای ارائه مشاوره به شما آماده همکاری هستند، گفت: حتماً سعی کنید از تجربیات ارزنده افراد باتجربه و نهادهای مشورتی بهره ببرید که سردمدار آنها معاونت علمی فناوری ریاستجمهوری ذیل وزارت علوم است و مشاورههای لازم را ارائه میدهد. همچنین پارک علم و فناوری و ما هم به سهم خود در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در معاونت توسعه فناوری و اشتغال بهواسطه اینکه با بنیاد کارآفرینی و استارتاپها ارتباط پیدا میکنیم با توجه بهتناسب موضوع و محدودیت و وظیفهای که داریم در خدمت جوانان هستیم.
توجه به «زمان» و «تقاضای جامعه» مسیر تحقق ایده به محصول را نصف میکند
رئیس کانون ملی کارآفرینان برتر کشور و مدیرعامل مؤسسه آموزش عالی ماهان دکتر «هادی سیاری» نیز در ادامه این مراسم ضمن تشکر از تداوم برنامههای استارتاپی سنایچ (عالیفرد) بیان کرد: بسیار خرسند هستیم که طی این ۱۴- ۱۵ سال که از آغاز برگزاری استارتاپها میگذرد، مرکز علمی کاربردی عالیفرد توانسته این رویدادها را به طور منظم و مستمر برگزار کند؛ چرا که باور داریم وقتی امیدی در دل جوانان بیدار میشود باید ادامهدار باشد و مرکز معظم سنایچ بهعنوان حامی این ایدهپردازان توانسته شرایطی فراهم کند که این امید پا بگیرد.
دکتر سیاری در ادامه، سخنان خود را بهصورت کارگاهی و تعامل با ایدهپردازان پیش بُرد و ضمن طرح این سؤال که «مهمترین پارامتر در طرح یک ایده چیست و چه هدفگذاری مالی برای ایده خود دارید؟» به تشریح مهمترین عامل در یک رویداد شتاب از طرح ایده در ذهن تا پردازش و ارائه آن به بازار پرداخت و گفت: در این سفر قهرمانی مهمترین و ارزشمندترین دارایی هر انسانی بهویژه جوانان زمان است؛ بنابراین وقت خود را صرف موضوعی کنید که اولاً برای قشر خاصی شخصیسازی شده باشد تا با کمترین پتانسیل بیشترین بهرهوری را داشته باشید. ثانیاً بین «خواسته»، «تقاضا» و «نیاز» تفاوت قائل شده و برای رفع تقاضایی در جامعه تلاش کنید که مردم برای داشتن آن پول پرداخت کنند؛ این گونه است که با تطبیق طرح خود با تقاضامحوری جامعه نصف مسیر موفقیت را طی کردهاید.
مدیرعامل مؤسسه آموزش عالی ماهان در پایان با بیان اینکه جامعه ایران به سمت سالمندی در حرکت است، بیان کرد: به تفاوت میان نسل z در ایران و نسل سالمند در جامعه فکر کنید و به مزیتهای رقابتی در حوزه نوشیدنیهای ایران پی ببرید. اگر به جامعه بادقت نظر بیشتری نگاه کنید متوجه خواهید شد که طی ۵ سال اخیر نسل z در ایران بهشدت به مصرف قهوه و محصولات کافئیندار روی آورده بهگونهای که میتوان گفت این امر به لایفاستایل جوانان تبدیل شده است. از سوی دیگر متأسفانه نسل امروز ایران به سمت سالمندی رفته و در پی آن به دنبال محصولات سلامتمحور است؛ بنابراین چه خوب است که شما این تهدید را به فرصت تبدیل کرده و در تولید محصولات خود این دو موضوع و تقاضای جامعه را مدنظر قرار دهید.
۴۶