F-۴ Phantom II یک جت رهگیر سوپرسونیک دوربرد است که در سال ۱۹۶۱ وارد سرویس نیروی هوایی ایالات متحده شد و یک سال بعد توسط نیروی دریایی و تفنگنداران ویژه دریایی نیز پذیرفته شد.
سرعت فانتوم سنگین وزن به بیش از ۲.۲ ماخ می رسد و می تواند بیش از ۸۴۰۰ کیلوگرم سلاح را روی ۹ نقطه سخت بیرونی اش شامل موشک های هوا به هوا، موشک های هوا به زمین و انواع بمب ها حمل کند. این جنگنده در ابتدا بدون توپ داخلی طراحی شده بود و بعدها توپ چرخان M۶۱ Vulcan در آن به کار گرفته شد. این جنگنده در سال ۱۹۵۹ توانست ۱۵ رکورد جهان را به نام خود ثبت کند که شامل رکورد بیشترین سرعت و بیشتری ارتفاع پروازی بود.
در دهه ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ آمریکا ۲۲۵ فروند جنگنده اف-۴ از نسخه های F-۴D, F-۴E و RF-۴E را به ایران فروخت و بدین ترتیب ایران به دومین مشتری خارجی دارنده بزرگ ترین ناوگان جنگنده های اف-۴ تبدیل شد. ایران در عملیات شمشیر سوزان از این جنگنده استفاده کرد که در آن دو فروند جنگنده F-۴ ایرانی به سایت رآکتور هسته ای اوسیراک عراق در نزدیکی بغداد حمله کردند. همچنین یک سال بعد از عملیات شمشیر سوزان، هشت فروند جنگنده F-۴ در عملیات ملقب به حمله به اچ ۳ به پایگاه هوایی بزرگی به همین نام در غرب عراق حمله کردند که به نابودی کامل و صدمه دیدن جنگنده های عراقی بسیاری منجر شد بدون اینکه ایرانی ها تلفاتی را متحمل شوند.
ویژگی های F-4 Phantom II
- کمپانی سازنده: McDonnell Douglas
- کشور سازنده: ایالات متحده
- تاریخ تولید: از ۱۹۵۸ تا ۱۹۸۱
- قیمت: ۱۶.۴ میلیون دلار
- موتورها: دو موتور توربوجت General Electric J79-GE-17A
- قدرت موتور: ۱۷,۹۰۰ پوند نیرو
- حداکثر سرعت کروز: ۲,۳۷۱ کیلومتر بر ساعت
- برد پروازی: ۲۸۱۵ کیلومتر
- سقف پروازی: ۶۲,۰۰۰ فوت
- نرخ ارتفاع گرفتن: ۴۱۳۰۰ پا در دقیقه، ۲۱۰ متر در ثانیه
- باند پروازی لازم در هنگام بلند شدن: ۱,۳۷۰ متر
- باند پروازی لازم در هنگام فرود آمدن: ۱,۱۲۰ متر
- حداکثر وزن هنگام بلند شدن: ۲۸۰۳۰ کیلوگرم
- حداکثر وزن هنگام فرود آمدن: ۱۶۷۰۶ کیلوگرم
- حداکثر محموله: ۸۵۰۰ کیلوگرم
- ظرفیت باک: ۱۲۶۲۴ لیتر
- طول بیرونی: ۱۹.۲ متر
- ارتفاع دم: ۵ متر
- طول بال ها/شعاع روتور: ۱۱.۷ متر
برخی رکوردهایی که اولین بار فانتوم به نام خود ثبت کرد
در دسامبر ۱۹۵۹ بود که نسخه اولیه اف-۴ با نام XF۴H-۱ توانست حرکت موسوم به zoom climb را با رکورد ۳۰,۰۴۰ متر انجام دهد که رکورد جهان را شکست. سپس خلبان سرعت جنگنده خود را به ۲.۵ ماخ افزایش داده و در زاویه ۴۵ درجه تا ارتفاع ۹۰,۰۰۰ پایی (۲۷,۴۳۰ متری) بالا رفت. سپس موتورها را خاموش کرده و ۷۰,۰۰۰ پا از ارتفاع خود را از دست داد، در ارتفاع ۲۰,۰۰۰ پایی، خلبان دوباره موتورها را روشن کرده و پرواز نرمال خود را از سر گرفت.
در اوایل سپتامبر ۱۹۶۰، نسخه F۴H-۱ این جنگنده توانست به سرعت متوسط ۱,۹۵۸ کیلومتر بر ساعت در یک مسیر ۵۰۰ کیلومتری در یک مسیر دایره ای برسد.
در اواخر سپتامبر ۱۹۶۰، نسخه F۴H-۱F توانست به سرعت ۱,۳۹۰ کیلومتر بر ساعت در یک مسیر دایره ای ۱۰۰ کیلومتری برسد.
در می ۱۹۶۱، به مناسبت پنجاهمین سالگرد تاسیس بال هوایی نیروی دریایی، چندین فروند فانتوم پروازی در طول ایالات متحده را در کمتر از سه ساعت انجام دادند که با چند بار سوختگیری در آسمان همراه بود و سریع ترین آن ها توانست این مسافت را با سرعت متوسط ۱,۴۰۰ کیلومتر بر ساعت طی ۲ ساعت و ۴۷ دقیقه طی کند.
در آگوست ۱۹۶۱، یک فروند F۴H-۱F Phantom II در یک مسافت پنج کیلومتری و در ارتفاع ۳۸ متری به سرعت متوسط ۱,۴۵۲ کیلومتر بر ساعت رسید.
در نوامبر ۱۹۶۱، یک نسخه روزآمد شده فانتوم توانست رکورد مطلق جهانی متوسط سرعت در یک مسافت بیش از ۳۲ کیلومتری مستقیم را با سرعت ۱,۶۰۶ کیلومتر بر ساعت به ثبت برساند.
در دسامبر ۱۹۶۱ یک فانتوم دیگر توانست رکورد دیگری را در زمینه ارتفاع پروازی مداوم با ارتفاع ۶۶,۴۴۴ پا (۲۰,۲۵۲ متر) به ثبت برساند.
۵۸۵۸