اخبار روز

زخم کهنه “کمبود اتوبوس شهری تهران” درمان می‌شود؟/ تحول در حمل‌و‌نقل عمومی تهران با ورود ۳۰۰۰ دستگاه اتوبوس جدید

زخم کهنه “کمبود اتوبوس شهری تهران” درمان می‌شود؟/ تحول در حمل‌و‌نقل عمومی تهران با ورود ۳۰۰۰ دستگاه اتوبوس جدید

– اخبار اجتماعی –

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برگزیده های ایران، تهرانی‌ها در سال‌‌های نچندان دور، شاهد وضعیت رو به بهبود ناوگان حمل و نقل عمومی از جمله اتوبوسرانی بودند، اگرچه همچنان نیازها و خلاءهایی وجود داشت اما تغییرات مشهود و امیدبخشی به چشم می‌خورد اما این روند به جای تداوم پیشرفت در سال‌های اخیر با کندی و پسرفت مواجه شد و توقفگاه‌های اتوبوس‌‌های شهر میزبان اتوبوس‌های فرسوده و نیازمند تعمیر شدند. 

اما یک‌سالی است که تهران جان دوباره‌ای گرفته و اگرچه مشکلات گذشته مانند تحریم‌ و گرانی‌ها همچنان پابرجاست اما پویایی در بخش‌های مختلف به چشم می‌خورد؛ حوزه‌ اتوبوسرانی نیز از این قاعده مستثنی نیست و نه‌تنها مشکلات گذشته در حال رفع است بلکه آینده امیدوارکننده‌ای هم در انتظار دارد. برای اطلاع از تغییراتی که در این حوزه طی حدود ۲۴ ماه اخیر رخ داده به سراغ مهدی علیزاده؛ مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران رفتیم که مشروح آن تقدیم مخاطبان برگزیده های ایران می‌شود: 

برگزیده های ایران: در سال‌های گذشته تعداد قابل توجهی از اتوبوس‌های شهر تهران کاهش یافت و این ناوگان به وضعیت بحرانی رسید؛ طی دو سال اخیر برای بهبود اوضاع این ناوگان چه اقداماتی صورت گرفته است؟

بیش از ۱۰ سال است که ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران، نوسازی نشده‌ و اقدام جدی و جهادی در این راستا صورت نگرفته است؛ اگر هم در مقطعی این امر رخ داده با ارقام بسیار اندک بوده است.

برای اینکه شهر تهران در حوزه اتوبوسرانی با مشکل مواجه نباشد حداقل به ۷۰۰۰ اتوبوس نیاز داریم که در حال حاضر با این عدد مواجه نیستیم؛ زمانی که بنده اتوبوسرانی را تحویل گرفتم (بهمن ۱۴۰۱)، حدود ۱۸۰۰ اتوبوس شاغل در شهر وجود داشت اما اکنون این رقم را به ۲۱۰۰ دستگاه اتوبوس رسانده‌ایم.

در بودجه سال جاری بیش از ۱۳۰۰ میلیارد تومان به صورت نقد و غیر نقد به بازسازی اتوبوس‌ها اختصاص داده شد بنابراین به اورهال (تعمیرات اساسی) اتوبوس‌ها توجه ویژه‌ای کردیم و با شرکت‌هایی که در این زمینه توانایی داشتند، قرارداد‌هایی منعقد کردیم که تا پایان سال جاری حداقل ۵۰۰ دستگاه اتوبوس بازسازی شود.

اما کار بزرگی که در شهرداری با حمایت شورای شهر و همت علیرضا زاکانی؛ شهردار تهران صورت گرفته این است که قرارداد تولید ۳۰۰۰ دستگاه اتوبوس برای شهر تهران با رقم بیش از ۲۸ هزار میلیارد تومان منعقد شده که اقدام بی‌نظیری در تاریخ بلدیه شهر تهران محسوب می‌شود.

برگزیده های ایران: اتوبوس‌ها از چه زمانی وارد چرخه خدمت‌رسانی به شهروندان می‌شوند؟

طبق قرارداد منعقد شده، از آبان و آذر باید تحویل اتوبوس‌ها را آغاز کنند اما با مساعدت شرکت‌های طرف قرارداد و پیگیری‌های شهرداری تهران، بخش نخست اتوبوس‌ها شامل۵۹ دستگاه اتوبوس تک کابین از شرکت عقاب افشان، ۲۳ دستگاه اتوبوس از شرکت اسنا و۱۸ دستگاه مینی بوس با ظرفیت ۱۷ مسافر از شرکت سبلان خودرو تحویل گرفتیم.

در ایام اربعین نیز۹۷ دستگاه اتوبوس از وزارت کشور تحویل گرفتیم که ۷۵ درصد هزینه آن را دولت و ۲۵ درصد آن را شهرداری پرداخت کرد.

مجموعاً در مدت زمان کوتاهی ۲۰۰ دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران افزوده شد این در حالی است که در دوره گذشته مدیریت شهری طی ۴ سال رقمی مشابه این به اتوبوس‌های تهران اضافه کردند.

با این حال در تلاش هستیم حداقل ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس دیگر از قرارداد مذکور دریافت کنیم البته لازم به ذکر است که همه قرارداد‌ها در دوره علیرضا زاکانی شهردار تهران و در اردیبهشت امسال منعقد شده است.

زخم کهنه "کمبود اتوبوس شهری تهران" درمان می‌شود؟/ تحول در حمل‌و‌نقل عمومی تهران با ورود ۳۰۰۰ دستگاه اتوبوس جدید

برگزیده های ایران: در قرارداد مذکور سهمی هم برای اتوبوس‌های برقی پیش‌بینی شده است؟

بله! یکی از بخش‌های ویژه این قرارداد تولید ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس برقی است که ۵۰۰ دستگاه آن توسط گروه مپنا و ۵۰۰ دستگاه دیگر توسط “عمادخودرو” تولید خواهد شد. عماد خودرو ۲۵۰ اتوبوس  ۹ متری و ۲۵۰ دستگاه اتوبوس ۱۲ متری تولید خواهد کرد؛ هم اکنون در حال ورود به فاز اجرایی این قرارداد هستیم و ‌امیدواریم حدود ۱۰۰ دستگاه اتوبوس برقی ۹ متری تا پایان سال جاری به مدیریت شهری تحویل داده شود.

در مدیریت فعلی شهری با وجود مشکلات گذشته یعنی تحریم و افزایش هزینه‌ها به دنبال تقویت و بهبود وضعیت اتوبوسرانی رفته‌ایم؛ بر این اساس از همه دستگاه‌های نظارتی و دولتی انتظار حمایت داریم تا با دلگرمی بیشتری به این روند ادامه دهیم.

برگزیده های ایران: اتوبوس‌ها با چه قیمتی خریداری شده است؟

اتوبوس‌هایی که شهرداری تهران به تنهایی خریداری کرده حدود ۷ میلیارد تومان است.

برگزیده های ایران: شهردار وقت تهران در سال ۹۶ شهرداری را با حدود ۶۰۰۰ دستگاه اتوبوس به دوره پنجم مدیریت شهری تحویل داد و آن‌ها حدود ۲۳۰۰ دستگاه اتوبوس به این دوره تحویل دادند، باقی اتوبوس‌ها که در این سال‌ها از رده خارج شدند، در توقفگاه‌ها هستند؟

بله؛ شرکت واحد اتوبوسرانی دارای۲۰۲۵ دستگاه اتوبوس ملکی (اتوبوس متعلق به شهرداری) و ۳۱۸۳ دستگاه اتوبوس بخش خصوصی است که همانطور که گفتم ۲۱۰۰ مورد از آن‌ها شاغل (اتوبوس‌هایی که بدون نقص فنی مشغول خدمت‌رسانی می‌کنند) هستند.

حدود ۷۰۰ دستگاه اتوبوس نیز به صورت کوتاه مدت متوقف هستند، یعنی در انتظار تعمیر برای بازگشت به خطوط اتوبوسرانی اند اما ۹۵۳ تعداد اتوبوس نیز به صورت بلند مدت متوقف هستند که باید آنها را با اورهال به چرخه خدمت‌رسانی بازگردند.

زخم کهنه "کمبود اتوبوس شهری تهران" درمان می‌شود؟/ تحول در حمل‌و‌نقل عمومی تهران با ورود ۳۰۰۰ دستگاه اتوبوس جدید

برگزیده های ایران: هزینه بازسازی هر اتوبوس چقدر است؟

قراردادی که برای بازسازی اتوبوس‌ها منعقد شده بستگی به نوع اتوبوس دارد اما به طور میانگین ۱.۵ میلیارد تومان در نظر گرفته‌ایم که این رقم ممکن است برای برخی اتوبوس‌ها بیشتر و برای برخی دیگر کمتر تمام شود.

برگزیده های ایران: برای اورهال اتوبوس‌های بخش خصوصی هم اقدامی صورت گرفته است؟

برای اورهال اتوبوس‌های بخش خصوصی به ازای هر دستگاه ۵۰۰ میلیون تومان یارانه می‌پردازیم تا دوباره به چرخه خدمت‌رسانی بازگردند.

برگزیده های ایران: بخش خصوصی از زمان شیوع کرونا به تدریج متضرر و از تعداد اتوبوس‌هایشان آن‌ها کاسته شد؛ برای تقویت این بخش چه برنامه‌ای دارید؟

بعد از شیوع کرونا استفاده از اتوبوس‌های ملکی و بخش خصوصی کاهش یافت اما بعد از بازگشت شرایط به روال عادی، با شرکت‌های بخش خصوصی جلسات متعددی داشتیم در این راستا قراردادی برای اورهال ۱۴۰ دستگاه اتوبوس با آن‌ها منعقد کردیم تا با یارانه‌ای که در اختیارشان قرار می‌دهیم، اتوبوس‌ها را تا پایان آذر ماه دوباره به خطوط بازگردانند و ظرفیت ۴۰ یا ۶۰ درصدی خدمات رسانی در خطوط آنها را به ۹۰ درصد برسانیم.

در حال حاضر حدود ۱۱۰۰ اتوبوس متعلق به بخش خصوصی در حال خدمت‌رسانی به شهروندان هستند و حدود ۵۰۰ دستگاه از اتوبوس‌های این بخش نیازمند اورهال هستند که با قرارداد مذکور ۱۴۰ دستگاه از آن‌ها بعد از اورهال وارد ناوگان خواهند شد و باقی آن‌ها نیز به تدریج به چرخه حمل و نقل عمومی باز می‌گردند.

برگزیده های ایران: برای تعویض مخازن سوخت اتوبوس‌ها چه اقداماتی انجام شده است؟

مخازن سوخت اتوبوس‌های شهرداری که البته تعداد آن‌ها اندک است، مشکلی وجود ندارد چراکه نسبت به تعویض آن‌ها اقدام کرده‌ایم، برای اتوبوس‌های بخش خصوصی نیز قراردادی با شرکت اطلس توانای وزارت دفاع داریم و بخش خصوصی را مکلف به تعویض مخازن کرده‌ایم چرا که در غیر این صورت اجازه فعالیت در ناوگان را نخواهند داشت.

برگزیده های ایران: یکی دیگر از اقدامات مدیریت شهری مربوط به فعال کردن ۲ دستگاه متروباس بود؛ ۲ دستگاه دیگر از چه زمانی سرویس‌دهی خود را آغاز می‌کند؟

چند ماه است روی ۴ دستگاه متروباس کار می‌کنیم که در سال ۹۲ و در زمان فعالیت مدیریت وقت شهری خریداری شد، اما سرویس دهی آن‌ها به دلیل نقص فنی از سال ۹۶ متوقف شد اما به دنبال حل مشکلات آن‌ها نبودند.

این اتوبوس‌ها حدود ۳۰۰ نفر ظرفیت دارد و ساخت کشور سوییس است که تعمیر آن‌ها نیاز به همت داشت! بنابراین با تلاش‌های صورت گرفته ۲ دستگاه از ۴ متروباس مذکور را با کمک شرکت فروشنده محصول، اورهال کردیم و قرار است تا پایان مهر ماه ۲ دستگاه دیگر را هم به چرخه خدمات‌رسانی اضافه کنیم.

متروباس‌ها بعد از راه‌اندازی با مدتی فعالیت بازهم به سرویس دهی نیاز داشتند اما این مسأله موجب انتقاد برخی رسانه‌ها شد که برای بنده جای تعجب داشت. این در حالی است که خودرویی که چندین سال متوقف بوده دچار مشکلاتی می‌شود که برخی از آنها بعد از به حرکت درآمدن مشخص می‌شود. متروباس‌ها در خط خاوران ـ آزادی فعال شده‌اند و در حال برطرف کردن ایرادات آن‌ها هستیم اما همت برای تعمیر و راه‌اندازی آن‌ها نکته مثبت قضیه است.

برگزیده های ایران: آیا استفاده از متروباس‌ها در مسیر خاوران ـ آزادی دلیل خاصی دارد؟ امکان استفاده از آن در سایر نقاط تهران وجود ندارد؟

اولویت ما استفاده از متروباس‌ها در مسیر تهرانپارس-آزادی بود اما به دلیل اینکه درهای متروباس‌ها سمت راست خودرو قرار دارد و اکثر اتوبوس‌های بی‌آر تی چپ در هستند، مجبور به استفاده آن‌ها در این مسیر شدیم علاوه بر این امکان استفاده از آن‌ها در خط تجریش-ولی عصر (عج) هم به دلیل سراشیبی بودن مسیر، وجود نداشت. در سال ۹۲ نیز به نیت استفاده درهمین مسیر فعلی خریداری شدند.

برگزیده های ایران: طرح همیار اتوبوس از چه زمانی آغاز شده و چه کارکردی دارد؟

ما بر عملکرد همکاران خود نظارت مستمر و دائمی داریم اما اکنون امکان نظارت مردم بر ما با طرح همیار اتوبوس فراهم شده است. این طرح با هدف مشارکت اجتماعی و به منظور ارتقای سطح خدمات رسانی هرچه مطلوب‌تر به شهروندان به ویژه دانش آموزان و دانشجویان از ابتدای مهر ماه اجرایی شده است.

شهردار تهران خبر داد: ۲۳ دستگاه اتوبوس تولیدی گروه بهمن وارد ناوگان حمل و نقل می‌شود

شهروندان می‌توانند از طریق وارد کردن کد دستوری *۱۳۷*۲۲# به آسانی در طرح همیار اتوبوس و نظرسنجی درباره وضعیت ایستگاه و اتوبوس‌ها شرکت کنند.

/

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا