Categories: خراسان رضوی

سال ۱۴۰۲ دسترسی ریلی به حرم رضوی برقرار می‌شود

به گزارش برگزیده های ایران به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهد، ایمان فرهمندی در جمع نمایندگان رسانه های گروهی استان گفت: متاسفانه در دوره گذشته شاهد بی‌نظمی مالی و مدیریتی در شهرداری بودیم؛ پروژه‌هایی که بدون مطالعه و پشتوانه آغاز شدند، گریبان ما را گرفته، از همین رو در تلاش هستیم، ابتدا پروژه‌های نیمه تمام را به پایان برسانیم. پروژه‌هایی که اولویت و ضرورت کمتری دارند را یا با سرعت کم ادامه می‌دهیم یا به صورت مقطعی متوقف می‌کنیم.

وی افزود: یکی از تلاش‌های مدیریت شهری این است که آثار و تبعات بی‌نظمی را در شهر کاهش دهیم. یکی از مشکلات پیش‌رو که امکان دارد به زودی مدیریت شهری را با مخاطره جدی مواجه سازد، بدهی ما به صندوق توسعه ملی بابت خطوط قطار شهری است؛ پیگیری برای استمهال وام‌هایی که گرفته شده، به نتیجه نرسیده و پرداخت اقساط موجب فشار مضاعف به حوزه عمرانی می‌شود و باید بودجه زیادی به این امر اختصاص یابد.

مشکلات مالی در نیمه اول سال آینده برطرف می‌شود

فرهمندی خاطرنشان کرد: مشکلات مالی در نیمه اول سال آینده برطرف می‌شود و می‌توانیم به شرایط قابل قبولی در پروژه‌های عمرانی برسیم.

وی افزود: رویکرد کلی ما این است که بافت مرکزی شهر باید برای تردد با حمل و نقل پاک، وسایل نقلیه همگانی، دوچرخه و خودروهای برقی برای پاسخگویی به سفرهای مردم، مورد استفاده قرار گیرد؛ مهم‌ترین مسئله در محدوده مرکزی شهر، آلودگی و تاخیر در حوزه حمل و نقل است که باید آن را مدیریت کنیم.

اخذ مجوز لازم برای تامین مالی خط ۴ قطارشهری

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد در ادامه گفت: توسعه خطوط ریلی هر کیلومتر ۱۲۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد، باید با دقت حرکت کنیم و برای هر سانتیمتر توجیه و دلیل داشته باشیم. اختلاف قیمت‌ها و افزایش نرخ، تامین ناوگان را با شرایط سخت مواجه کرده ولی با جذب سرمایه‌گذار می‌توان مشکلات را رفع کرد.

وی افزود: در مورد خط ۴ قطارشهری مطالعاتی در کمیته‌های مختلف بررسی شده و توانستیم با تصویب در شورای عالی وزارت کشور، مجوز لازم برای تامین مالی را بگیریم تا از منابع قطره چکانی دولت برای این خط استفاده نماییم. اولویت خطوط ریلی ما حفاری خط سه و چهار و راه‌اندازی محدوده میانی خط ۳ از میدان شهداء تا حرم مطهر رضوی و پایانه امام رضا(ع) است؛ در تلاش هستیم با توجه به منابع مالی که در اختیار داریم، در این دوره ۴ ساله حفاری تمامی خطوط قطار شهری را به پایان برسانیم و بخش مرکزی خط سه را راه اندازی کرده و خط دو را نیز تکمیل نماییم.

پروژه‌های قطار شهری آسیب پذیر در برابر مسائل مالی هستند

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۲ دسترسی ریلی به حرم رضوی برقرار می‌شود. شرایط اجرایی و مالی شهرداری متناسب با برنامه زمان‌بندی است. در دوره گذشته تلاش زیادی برای تعریف پروژه‌های عمرانی خارج از توان مالی و مدیریتی صورت پذیرفت، که در نتیجه آن موجب شد خیلی از پروژه‌ها با تاخیر مواجه شود.

وی افزود: پروژه‌های قطار شهری آسیب پذیر در برابر مسائل مالی هستند. بیش از یک سوم پروژه‌های عمرانی شهرداری مربوط به قطار شهری، تجهیزات و خرید اتوبوس بوده و بیش از ۹۰ درصد بودجه به ۷ پروژه قراردادهای قطار شهری مربوط می‌شود، از همین رو طبیعی است که در تکانه‌های مالی و فنی آسیب پذیر باشد.

فرهمندی همچنین درباره وضعیت مترو گلبهار نیز گفت: مسئله مترو گلبهار به وزارت راه و شهرسازی و مدیریت شهری گلبهار مرتبط است؛ برای پیشبرد این پروژه زیرساخت‌ها در حال تکمیل است.

تفاهم برای ۱۰۰ دستگاه اتوبوس برقی را آماده کردیم

این عضو شورای اسلامی شهر مشهد در ادامه گفت: پروژه اتوبوس برقی، اقدامی نوآورانه بوده که برای اولین بار در مشهد مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. اولین نمونه این اتوبوس به کارفرمایی شهرداری مشهد تولید و رونمایی شد ولی برای اینکه در خط تولید قرار گیرد باید آزمون‌هایی را پشت سر بگذارد. خط تولید اتوبوس آماده شده و در صورت تایید تست‌ها، تجهیز انجام می‌شود. تفاهم برای ۱۰۰ دستگاه اتوبوس برقی را آماده کردیم که به محض تایید تست نهایی، قرارداد فعال می‌شود، در تلاش هستیم تا از اواسط سال آینده اتوبوس برقی در مشهد داشته باشیم.

اتوبوس‌های ما فرسوده هستند

فرهمندی خاطرنشان کرد: میانگین سن ناوگان حمل و نقل حدود ۱۱ سال بوده و به تعبیری اتوبوس‌های ما فرسوده هستند. با این وجود وضعیت مشهد نسبت به سایر کلانشهرها بهتر بوده و در تلاش برای افزایش ناوگان و ارائه خدمات بهتر به همشهریان هستیم.

‌شهر برای شهروندان دسترس‌پذیر باشد

وی در ادامه با بیان این که معلولان و ایثارگران می‌توانند ۶۰ سفر در ماه به صورت رایگان با استفاده از ناوگان اتوبوسرانی و قطار شهری داشته باشند،بیان کرد: در تلاش هستیم که ‌شهر برای شهروندان دسترس‌پذیر باشد.

فرهمندی همچنین با اشاره به موضوع آلودگی هوا در مشهد نیز گفت: بیش از ۷۰ درصد آلودگی هوای مشهد مربوط به حوزه حمل‌ونقل و ترافیک و ۳۳ درصد آلودگی مربوط به خودروهای شخصی است؛ همچنین چهار نیروگاه در سطح شهر، ۲۰ درصد آلودگی هوا را با سوخت مازوت، که آلایندگی بسیار بالا و خطرناکی دارد، ایجاد می‌کنند.

وی افزود: سهم مجموعه ناوگان اتوبوسرانی با دو هزار دستگاه از آلودگی هوا، ۱.۳ درصد است. نیروگاه‌ها و سوخت آن‌ها در اختیار مدیریت شهری نیست ولی پیگیریم که بحث مازوت‌سوزی در سطح شهر، مدیریت و از انتشار آلاینده‌های خطرناک در شهر جلوگیری کنیم.

این عضو شورای اسلامی شهر مشهد در مورد موضوع دوچرخه سواری بانوان در مشهد نیز گفت: برای دوچرخه سواری بانوان استقرار دوچرخه‌های اشتراکی و پارکینگ‌هایی ویژه دوچرخه را در نظر گرفته‌ایم، همچنین حداقل مساحت اماکن ورزشی ویژه بانوان را از ۵ هزار مترمربع به ۱۰ هزار متر مربع افزایش دادیم.

 

انتهای پیام/ ۷۰۰۷۹


admin

Recent Posts

هوای تهران در مرز آلودگی

میانگین کیفیت هوای پایتخت هم‌اکنون (۱۰ خرداد) در شرایط «قابل قبول» است.

9 ساعت ago

موج بارشی جدید وارد کشور می‌شود

موج بارشی جدید از اواخر هفته به کشور وارد می شود و شاهد بارش و…

9 ساعت ago

هشدار آموزش و پرورش به متقلبان احتمالی در امتحانات نهایی

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش به متقلبان احتمالی در امتحانات هشدار داد.

9 ساعت ago

اعلام وضعیت سدهای تهران

مجموع حجم آب پنج‌ سد امیرکبیر، طالقان در غرب تهران و لار، لتیان و ماملو…

9 ساعت ago

واکنش سرپرست حجاج ایرانی به اخراج خبرنگاران از عربستان

سرپرست حجاج ایرانی به دنبال دستگیری گروه رسانه‌ای صدا و سیما در مدینه و بازگرداندن…

9 ساعت ago

دستگیری عاملان فروش سلاح گرم در این دو استان

عاملان فروش سلاح در تهران و استان البرز دستگیر شدند.

9 ساعت ago