Categories: سیاسی

سال ۹۵ جمعیت مهاجران افغانستانی در ایران چقدر بود؟

سال ۹۵ جمعیت مهاجران افغانستانی در ایران چقدر بود؟

به گزارش برگزیده، کشور افغانستان بیش از سه دهه است که درگیر جنگ داخلی و نا امنی است، اما زمانی این کشور آباد بوده و کاملا فضای یک کشور مدرن را داشته است. حتی یک دوره کوتاه‌مدت که به نام دهه دموکراسی نامیده می‌شود در این کشور در ده سال پایانی دوره پادشاهی محمد ظاهرشاه ثبات و تلاش برای آنچه “مدرنیزاسیون” خوانده می شود به وجود آمد که با کودتای سال ۱۳۵۲ داوود خان به پایان رسید.

محمد ظاهر شاه از سال ۱۹۳۳ تا ۱۹۷۳ به مدت چهل سال در افغانستان سلطنت کرد. دوران حکومت او به عنوان دوره صلح و ثبات یاد می گردد. ظاهرشاه اخرین پادشاه افغانستان بود.

محمد ظاهرشاه به قصد مدرنیزه کردن افغانستان به اصلاحات سیاسی و اقتصادی، تأسیس سیستم قانونگذاری دموکراتیک، ترویج نظام آموزش و پرورش مدرن، تأسیس دانشگاه ها و آموزش برای زنان اقدام کرد.

مهاجرت از افغانستان

با آغاز درگیری‌های میان شوروی سابق و مجاهدین افغان در بیش از ۵۰ سال پیش، بسیاری از مردم افغان برای فرار از جنگ و فقر به کشورهای دیگر پناهنده شدند که بیشترین سهم مربوط به پاکستان و ایران بود. بعد از انقلاب در ایران و آغاز جنگ ایران و عراق مهاجرت مردم افغانستان به ایران افزایش یافت.

آمار جمعیتی مهاجران

بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ مرکز آمار ایران، مهاجرین افغانستانی بیشتر در استان‌های تهران، خراسان رضوی، اصفهان، فارس و کرمان زندگی می‌کنند اما در این میان یک استان یعنی استان تهران بیش از ۵۰۰۰۰۰ هزار تبعه افغانستانی را در خود جای داده است.

در سرشماری سال ۱۳۹۵، جمعیت مهاجران افغانستانی مقیم ایران یک میلیون و ۵۸۳ هزار نفر اعلام شده است با این حال معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور در سال گذشته از حضور حدود ۳ میلیون نفر اتباع افغانستانی در ایران خبر داد.

کشور ما از سال ۱۳۵۹ تاکنون، نزدیک به چهار دهه است که میزبان خواهران و برادران افغانستانی است و هم اکنون شاهد نسل سوم و چهارم اتباع افغانستانی در کشور هستیم؛ بر اساس اعلام وزارت کشور تا پایان دهه ۹۰ شمسی، بیش از ۸۵۰ هزار نفر از اتباع افغانستانی دارای کارت آمایش و مجوز از ایران هستند و حدود ۴۵۰ هزار نفر نیز با پاسپورت، در کشور زندگی می‌کنند.

برگزیده های ایران

admin

Share
Published by
admin

Recent Posts

جزییات گروگانگیری یک زن و دخترش در مقابل مجتمع تجاری پالادیوم/ عکس

فرمانده انتظامی تهران بزرگ از وقوع یک گروگانگیری ناکام در مقابل مجتمع تجاری پالادیوم در…

2 ساعت ago

گرمای بی‌سابقه تمدید شد

جهان رکوردهای گرما را برای یازدهمین ماه متوالی تمدید کرد.

2 ساعت ago

تداوم کیفیت هوای «قابل قبول» در پایتخت

طبق اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، شاخص آلودگی هوا بر روی عدد ۵۵ و…

2 ساعت ago

معلمان آزاد با این شرایطی می‌توانند در مدارس غیردولتی درس بدهند

رئیس سازمان مدارس و مراکزغیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش‌وپرورش با بیان اینکه فعالیت…

2 ساعت ago

تهران قدیم | حمل و نقل عمومی در تهران ۱۰۰ سال قبل این شکلی بود/ عکس

در میان قاجاریان، ناصرالدین‌شاه بیشتر از کالسکه استفاده می‌کرد. درشکه چون حدود ٤ نفر گنجایش…

2 ساعت ago

ورود سامانه بارشی جدید به کشور در هفته آینده/ تداوم بارندگی در این استان‌ها

کارشناس سازمان هواشناسی ضمن پیش‌بینی رگبار و رعد و برق در مناطقی از خراسان شمالی،…

2 ساعت ago