به گزارش برگزیده های ایران از شیراز، کمربندی غربی شیراز، یکی از بزرگراههای شیراز بوده که در جهت شمال-جنوب شرق شهر قرار گرفته است. این بزرگراه از شمال شهر یعنی دروازه قرآن شروع شده و پس از طی کردن غرب شهر به جنوب غربی و در امتداد جنوب به جنوب شرق شهر، یعنی پل فسا متصل میشود.
این محور، اگر چه در گذشته نقش کمربندی داشت اما سالها است که این کمربندی به یک رینگ داخلی در میانه شهر تبدیل شده و شهرکهای بسیاری در پاییندست آن احداث شده است.
مهمترین معضلی که اکنون در کمربندی شیراز به چشم میخورد، نبود ایمنی کافی و نزدیکی به منازل مسکونی است که روزانه قربانیان بسیاری را در پی تصادفات این محور میگیرد.
علاوه بر وضعیت نامناسب ایمنی، نبود نورپردازی مناسب و نامناسب بودن آسفالت نیز نارضایتیهای بسیاری را به دنبال داشته و شرایط نامساعدی را رقم زده است.
با اجرای طرح تفضیلی شهری، مسائل کمربندی پررنگتر شده و به یکی از اساسیترین معضلات شهر شیراز مبدل گشته است چرا که اکنون این محور، مانند قتلگاهی است که افراد بسیاری را به کام مرگ فرستاده است.
در نگاه نخست پیدا کردن مقصر و متولی جهت ساماندهی این ۴۵ کیلومترِ خطرناک، ضرورتی انکارناپذیر است اما دقیقتر که بنگریم باز هم به فرهنگ رانندگی برمیخوریم؛ چه بسا جوانان بسیاری که با سرعت بیش از حد مجاز این جاده را به جاده مرگ خود تبدیل کردهاند.
بنابراین ضروری است علاوه بر پرداختن به مشکلات بسیارِ کمربندی غرب شیراز، از فرهنگ صحیح رانندگی که عدهای نسبت به آن بیتوجه هستند نیز سخن گفت.
آمار نشان دهنده این است که بیشترین تصادفات کمربندی مربوط به ۱۸ کیلومتری است که با شهرکهای مسکونی تلاقی دارد و ماجرا از همینجا شروع میشود که شهر گسترش یافته و کمربندی به علت نزدیکی با شهرکهای اطراف آن به محل عبور و مرور مبدل شده، تقاطعها و دوربرگردان افزایش یافته و پای شهرداری برای خدماتدهی به شهروندان به ماجرا کشیده شد.
دیگر اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای به تنهایی متولی کمربندی نبود، چرا که شهرداری نیز باید به مردم شهرکهای اطراف کمربندی خدمات رسانی میکرد.
مدیرکل راهداری فارس، در مصاحبههای قبل با برگزیده های ایران گفته بود که به دلیل منتقل شدن کمربندی شیراز به داخل شهر و توسعه شهرکهای اطراف آن، کمربندی به درون شهر کشیده شده و طبیعی است که مدیریت آن باید بر عهده شهرداری قرار گیرد.
تصمیمی که باید در سطح کلان کشوری برای آن چارهاندیشی شده و هر چه سریعتر تعیین تکلیف شود.
چانهزنی بر سر اینکه کدام مجموعه اجرایی، متولی رسیدگی به وضعیت کمربندی هستند تا حدی ادامه یافت و لزوم توجه هر دو مجموعه شهرداری و راهداری بیش از پیش حس میشد.
تا اینکه در سفر اخیر هیئت دولت به استان فارس و بازدید وزیر مسکن و شهرسازی از کمربندی غربی، این موضوع به شورای ترافیک منتقل شد و با قول مساعد وزیر جهت تعیین تکلیف این رینگ میانی در شهر شیراز، قرار است به زودی برای مشخص کردن متولی اصلی آن تصمیمگیری شود تا مدیریتی واحد بتواند مشکلات این کمربندی را برطرف کرده و کار با واگذاری به دیگران، بلاتکلیف و معطل نماند.
مدیریتی واحد که در ساماندهی این محور، باید از حرف و شعار عبور کرده و به عمل نزدیک شود.
امروز که جلسه استاندار فارس تشکیل میشود، تصمیمات مدیریت ارشد استان در قبال کمربندی غربی اثرگذار و نقشآفرین خواهد بود.
انتهای پیام/س