Categories: اصفهان

سرپرست دانشگاه اصفهان معرفی شد/ به سمت دانشگاه جامعه محور و تمدن‌ساز حرکت می‌کنیم

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران از اصفهان، حجت‌الاسلام مهدی مستاجران، مسؤول نهاد رهبری دانشگاه اصفهان در مراسم تودیع و معارفه رئیس دانشگاه اصفهان ضمن گرامیداشت شهادت حضرت زهرا(س) و حاج قاسم سلیمانی اظهار داشت: هم زمانی این برنامه با این ایام را به فال نیک می‌گیریم؛ حضرت زهرا(س) گره‌گشا و هموار کننده راه ملت ایران بوده است و بهترین عملیات‌های دفاع مقدس آن‌هایی بود که به نام حضرت زهرا(س) انجام شد. 

وی با تقدیر از خدمات رئیس سابق دانشگاه اصفهان، گفت:با پیوست حضور افراد مختلف در دانشگاه قدمی برای پیشرفت آن برداشته شده و همراه با گام اول انقلاب اسلامی تلاش‌هایی صورت گرفته است؛ مسیر جدیدی که آقای هرسیج مسؤولیت گرفته‌ است نیز با پیاده‌سازی گام دوم انقلاب اسلامی هم‌زمان شده و نیاز است دانشگاه در این مسیر نقش اساسی داشته باشد. 

مستاجران اظهار کرد: از وزیر متشکرم که شخصی را برای مدیریت انتخاب کرده‌ است که از پیشرفت‌های دانشگاه‌های دنیا مطلع است، استادی بسیجی است و در مسیر گام دوم اقدامات ارزشمندی انجام داده است. 

مسؤول نهاد رهبری دانشگاه اصفهان گفت: علمای گرانقدری سال‌ها در اصفهان تلاش کرده‌اند و اصفهان به عنوان شهری تمدن ساز مطرح است؛ اگر سری به تخت فولاد بزنیم هرکدام از علما از مفاخر بزرگ جهان اسلام و تشیع هستند و دانشگاه اصفهان نیز با همین نگاه تاسیس شده و قرار بر این است در گام دوم انقلاب اسلامی هم این مسیر را ادامه دهد. 

از مزایای دانشگاه اصفهان جامع بودن آن در علوم است

مستاجران اظهار داشت: یکی از مزایای ارزشمند دانشگاه اصفهان جامع بودن آن در علوم است و این ویژگی مزیت ویژه برای مسیر جامعه تمدن ساز است و در این راه دانشگاه می‌تواند از ظرفیت‌های خود استفاده کند و پایه‌های بزرگ تمدن اسلامی را بنا بگذارد. 

مسؤول نهاد رهبری دانشگاه اصفهان تأکید کرد: این انتظار از ریاست جدید است و با همین شعار آغاز شده و نیاز است در مسیر جامعه محور و تمدن‌ساز گام برداریم؛ همه اعضای دانشگاه آقای هرسیج را یاری می‌کنیم و امیدواریم خدا به او کمک کند تا هر چه زودتر و بهتر به اهداف عالیه برسیم. 

یک لحظه غفلت از دانشجویان باعث عقب ماندن کشور می‌شود

هوشنگ طالبی، رئیس سابق دانشگاه اصفهان اظهار داشت: در هر جامعه‌ای دانشگاه‌ها و آموزش عالی، مرز و سر آن کشور است و اگر سر نباشد کشور نمی‌تواند به حیات رو به جلوی خود ادامه دهد. 

وی تأکید کرد: در جوامع جهانی پیشرفت‌های علمی لحظه‌ای اتفاق می‌افتد و سرعت و وسعت پیشرفت‌ها افزایش پیدا کرده است، اگر لحظه‌ای از دانش‌آموز و دانشجو غفلت شود جامعه سال‌ها عقب می‌افتد. 

طالبی با اشاره به سخنی از رهبر معظم انقلاب عنوان کرد: مسائل انسانی پیچیده‌تر و عمیق‌تر از دیگر موضوعات است و این موضوع نشان دهنده این است که مسیری طولانی پیش رو داریم. 

رئیس سابق دانشگاه اصفهان یادآور شد: واقعیت این است که آموزش عالی کشور وظیفه‌ای سنگین به عهده دارد، اگر آموزش عالی فعال باشد می‌تواند جامعه را ارتقا دهد و اگر توقفی داشته باشد باعث عقب‌گرد کشور می‌شود. 

وی اظهار کرد: آموزش عالی با کم‌ترین هزینه و توقع کارهای بزرگی انجام داده است و امیدوارم مسؤولان کشور متوجه این موضوع باشند تا آموزش عالی و نقش آن را دریابند. 

طالبی گفت: برای پیشرفت‌های بیش‌تر در مرحله اول کسب دانش نیاز است و این مورد را دانشگاهیان به‌دست آورده‌اند؛ موضوع بعد انتقال دانش از طریق یاددهی است. 

رئیس سابق دانشگاه اصفهان بیان داشت: موضوع بعد تبدیل دانش است و بزرگ‌ترین تبدیل دانش این است که نیروی انسانی با سواد، با وجدان و مسؤولیت پذیر تحویل دهیم و موضوع بعد ارتباط بین جامعه دانشگاه است. 

وی با اشاره به اهمیت موضوع مقاله نویسی خاطرنشان کرد: هر ۳ ویژگی را در یک مقاله شاهدیم، اگر فردی دانش لازم را نداشته باشد، در لبه و مرز دانش قرار نداشته باشد و فراتر از مرز دانش نباشد نمی‌تواند مقاله‌ای تدوین کند؛ چاپ یک مقاله در مجلات معتبر یعنی فرد فراتر از دانش روز را می‌داند و می‌تواند مؤثر باشد. 

طالبی اظهار داشت: نیاز است که تاسیس و ایجاد رشته‌ها و تخصص‌های جدید را پیش بگیریم؛ دنیا در حال پیشرفت است و بسیاری از رشته‌ها در کشور و دانشگاه نیاز است و باید بر اساس نیازسنجی و نگاه به پیشرفت‌های دنیا وزارت علوم به‌عنوان بانی موضوع کمیته‌هایی برای این مساله ایجاد کند و در جهت ساماندهی به دانشگاه‌ها ماندریت دهد تا دانشگاه‌ها رشته‌ها را متناسب با نیاز جامعه ایجاد کند. 

به سمت دانشگاه جامعه محور و تمدن‌ساز حرکت می‌کنیم

حسین هرسیج، سرپرست دانشگاه اصفهان ضمن گرامیداشت ایام شهادت حضرت زهرا(س) و سردار دل‌ها اظهار داشت: تغییر و تحول در مدیریت‌ها موضوع جدیدی نیست و همیشه شاهد این موضوع بوده‌ایم و تمام افرادی که پست و سمتی دارند باید بدانند دست به دست می‌شود و ماندگار نیست اما هدف و مقصد یکی است و نیاز است با استفاده از تجارب راه به سرانجام برسد. 

وی تأکید کرد: یکی از مشکلات اساسی این است که تمام نگاه‌مان به دولت است و دانشگاه‌ها کم‌تر نگاه به بیرون دارند و از سمتی صنایع و دولت کم‌تر به دانشگاه‌ها توجه دارند و نقطه مشترک این است که نگاه‌شان به جایی دیگر  است. 

هرسیج عنوان کرد: در شرایط غیر تحریم و بحران با این روش کارها بدون مشکل پیش می‌رود اما در مواقع بحرانی نمی‌توان رانتی که برآمده از فروش منابع ملی است تامین کرد و در شرایط شاهدیم که بیش‌ترین ضرر را مراکز پژوهشی و دانشگاه‌ها پرداخت می‌کنند. 

سرپرست دانشگاه اصفهان یادآور شد: چون منبع و منشا دانشگاه‌ها بومی نبوده به اینجا رسیدیم، البته پس از پیروزی انقلاب پیشرفت‌های زیادی داشته‌ایم. 

وی با اشاره به موضوع «دانشگاه جامعه محور و تمدن‌ساز»  اظهار کرد: احساس کردم با این ۲ بعد به شرط همت، بسیاری از مسائل، مشکلات و جهت‌گیری‌ها حل شود. 

هرسیج گفت: در خصوص جامعه محوری نیاز است با خنثی‌سازی تحریم‌ها قدرت کشور را بالا ببریم و آن‌گاه شاهد خواهیم بود که تحریم‌ها اثری نخواهد داشت. 

در بیانیه گام دوم دانشگاه‌ها نقش کلیدی دارند

سرپرست دانشگاه اصفهان بیان داشت: همان گونه که ملت ایران در تمدن سازی اسلام نقش داشتند، در تمدن نوین اسلامی نیز نقش کلیدی خواهند داشت و این موضوع همان چیزی است که رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب بر آن تاکید داشته‌اند و در این مبحث نقش دانشگاه‌ها کلیدی است. 

وی خاطرنشان کرد: اگر کشوری در ابعاد مختلف قصد پیشرفت دارد راهی جز این ندارد که نگاه صاحبان قدرت، ثروت و فرهنگ به دانشگاه‌ها باشد. 

/انتهای پیام/۶۳۱۲۵


admin

Share
Published by
admin

Recent Posts

تهران قدیم | طولانی‌ترین خیابان تهران ۶۹ سال قبل این شکلی بود

تصویر زیر از مجموعه عکس‌های محمود پاکزاد مربوط به خیابان ولیعصر(عج) تهران در سال ۱۳۳۴…

12 ساعت ago

خدشه‌دار شدن استقلال دانشگاه؛ «دخالت‌ها در دانشگاه زیاد شده است»/ اعمال محدودیت برای ۲۰۰ استاد دانشگاه

دبیر کانون صنفی استادان دانشگاه به برگزیده گفت: «متاسفانه دخالت‌های دولت در دانشگاه زیاد شده…

12 ساعت ago

ورود موج بارشی جدید به کشور/ بارش باران در این ۱۱ استان شروع می‌شود

سازمان هواشناسی اعلام کرد: از فردا یکشنبه ۱۶ اردیبهشت موج بارشی دیگری وارد کشور شده…

12 ساعت ago

کیفیت هوای تهران در وضعیت کم سابقه

کیفیت هوای پایتخت هم‌اکنون (۱۵ اردیبهشت) پاک است.

12 ساعت ago

قابل توجه مسافران؛ وضعیت ترافیکی جاده‌های کشور/ این محور شمالی یک طرفه شد

 جانشین پلیس راه کشور از ریزش سنگ در  آزادراه تهران-شمال خبر داد.

12 ساعت ago

درخواست پلیس از تهرانی‌ها؛ وارد این اتوبان نشوید

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ از ایجاد محدودیت تردد در بزرگراه…

12 ساعت ago